۵۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد شد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

اقساط اول و دوم از محل ۲٫۸ میلیارد دلار منابع مسدود شده به حساب بانک مرکزی واریز شد.

در چارچوب مرحله دوم توافقات ژنو مبنی بر انتقال ۲٫۸ میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی، اقساط اول و دوم معادل یک میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی در کشور عمان واریز شد.

این درحالی است که بعد از آزادسازی ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در توافق اول ، دولت آمریکا متعهد شد تا با همان شرایط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازی مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلار را در مقابل رقیق سازی و اکسیدسازی مواد ۲۰ درصد مقرر کرده بود، این بار مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده را در چهار قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه هفته ای آزاد و در اختیار ایران قرار دهد.

بر این اساس با وجود انتشار اخبار قبلی مبنی بر آزاد شدن قسط اول و دوم در دهم مرداد و سوم شهریور خبر امروز بانک مرکزی دریافت این دارایی ها را تایید کرد.

با دریافت این یک میلیارد دلار، با مجموع دریافتی از توافق اول تاکنون ۵٫۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده است.

طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی این ۲٫۸ میلیارد دلار به این ترتیب است که قسط اول به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در روز دهم مرداد (اول اوت ۲۰۲۲)، قسط دوم ۵۰۰ میلیون دلار در روز سوم شهریور (۲۵ اوت ۲۰۲۲)، قسط سوم ۴۰۰ میلیون دلار در روز ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲)، قسط چهارم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر ۲۰۲۲)، قسط پنجم ۵۰۰ میلیون دلار در روز ۱۲ آبان (۳ نوامبر ۲۰۲۲) و قسط ششم ۴۰۰ میلیون دلار در روز دوم آذر (۲۳ نوامبر ۲۰۲۲) آزاد خواهد شد و دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

همچنین طبق توافقات به عمل آمده، مقرر شده است‌ نیازهای واردات کالاهای بشردوستانه شامل کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به صورت نامحدود نیز در دست اقدام قرار گیرد.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.