۵۵۰ هزار نفر در دنیا به سل مقاوم به درمان می باشند

۹ م دیماه ،

بر طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی مواد سل مقاوم به دارو افزایش یافته اتس و در حال حاضر نیز حدود ۵۵۰ هزار نفر در دنیا به سل مقاوم به درمان مبتلا می باشند.

علی اکبر مرادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در قبل ای نه چندان دور، بیماری های عفونی مهمترین و شایع ترین سبب مرگ و میر و ناتوانی در سراسر دنیا بودند و در مقابل بیماری های غیر عفونی شیوع چندانی در جوامع مختلف نداشتند.

وی گفت: با پیشرفت های علم پزشکی و بهبود شرایط بهداشتی، اغلب بیماری های عفونی کنترل شد و موارد آلودگی، ابتلا، ناتوانی و مرگ و میر بسیاری از این بیماری ها کاهش یافت.

مرادی با بیان اینکه بیماری سل نیز ازجمله بیماری های عفونی بود که میزان ابتلا و مرگ و میر آن در سالهای اخیر کاهش یافته است تصریح کرد: با وجود کنترل بیماری در اغلب مناطق دنیا، اما موارد سل مقاوم به دارو و درمان های موجود در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: بر طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی موارد سل مقاوم به دارو افزایش یافته است و در حال حاضر نیز حدود ۵۵۰ هزار نفر در دنیا به سل مقاوم به درمان مبتلا می باشند.

مرادی یادآور شد: نگرانی عمده در خصوص بیماری های سل، افزایش موارد آلودگی و ابتلا به باسیل سل مقاوم به چند دارو است که روند درمان بیماری را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات مربوط به سل، افزایش موارد همزمانی با بیماری های دیگر مانند ایدز است که علاوه بر کاهش احتمال بهبود بیماری، هزینه بسیاری را نیز بر جای گذاشته و خطر مرگ و میر را افزایش می دهد.

**۵۰ میلیون نفر در دنیا به باسیل مقاوم به چند دارو آلوده می باشند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود یک سوم جمعیت جهان یعنی بیش از ۲ میلیارد نفر به میکروب سل آلوده اند و در هر ثانیه نیز یک نفر به تعداد اشخاص آلوده افزوده است.

مرادی با بیان اینکه در سال های اخیر موارد سل مقاوم به دارو افزایش چشمگیری یافته است تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در دنیا به باسیل سل مقاوم به چند دارو آلوده می باشند که این آمار بسیار بالا و نگران کننده است.

وی با اشاره به افزایش موارد سل فعال در جهان تصریح کرد: افزایش موارد سل فعال و مقاوم به دارو عوامل مختلفی دارد که تغییر الگوی بیماری ها به ویژه بیماری های مزمن و زمینه ای از جمله مهمترین این عوامل است.

مرادی گفت: بعضی از سرطان ها، نارسایی های کلیوی، دیابت، عفونت و مشکلات گوارشی شدید و ایدز، از مهمترین عوامل و بیماری های مرتبط با افزایش موارد سل فعال است.

وی خاطرنشان کرد: براساس برآوردهای جهانی، حدود ۱۰ درصد موارد عفونت سل، همراه با عفونت اچ آی وی است و تبدیل عفونت سل به شکل فعال در اشخاص اچ آی وی مثبت چندین برابر اشخاص اچ آی وی منفی است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.