۶ نکته برای دستیابی به ایده های تجاری

یک نکته مهم برای خلق ایده های تجاری پرسود

۱ در تعامل با زنانی که میخواهند کارآفرینی کنند، اغلب به طرحهایی کارآفرینانه از سوی آنان برمیخورم که بسیار خام و ابتدایی هستند و به نظر نمیرسد منشاء اثری در بازار فعلی شوند. بر این اساس در مقاله این شماره خود در مجله خلاقیت میخواهم به نکتهای بپردازم که توجه بدان میتواند تحولی در طرحهای کسب و کار افراد و گروه ها به وجود آورد، به نحوی که شاهد طرحهایی راه گشا و موثر از سوی آنان باشیم. یکی از مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد این است که به دلیل شرایط ویژه حاکم بر اقتصاد، تعامل اندیشه های کارآفرینانه مان با دنیا به مقدار قابل توجهی، کم است. برای خو ِد من معمولا اینگونه بوده که ایده های منتهی به سود را معمولا در نمایشگاه های جهانی دیدهام که در شهرهای مختلف دنیا برگزار میشود. شاید بهترین و مهمترین زمینه الهامبخشی در ایدهپردازی، در نمایشگاهیی بوده که در کشور چین برگزار میشده است. ممکن است گفته شود که در دنیای فعلی که شاهد انفجار ارتباطات و اطلاعات در دنیا هستیم، حضور فیزیکی در این نمایشگاه چندان محلی از اعراب ندارد و میتوان بسیاری از ایده های مطرح شده در نمایشگاهی ممتاز جهان را بلافاصله از طریق سایتهای اینترنتی در جریانشان قرار گرفت.

۲ در پاسخ به این نظر باید گفت که تجربه حضور در این نمایشگاه و قرارگرفتن در جریان چند و چون تولید محصولات خلاقانه و نیز مذاکراتی که با صاحبان این کالاها انجام خواهد گرفت، از قابلیتی برخوردار است که با مشاهده این کالاها در سایتهای اینترنتی قابل مقایسه نیست و در واقع، حضور نزدیک در این نمایشگاه تجربهای دست اولتر و کار آمدتر را به نسبت مشاهده آنها در دنیای مجازی به وجود م یآورد. در این میان آنچه که میخواهم بیشتر بر آن تاکید کنم تجربه مذاکره رودررو با پدید آورندگان کالاهای خلاقانه در نمایشگاهی جهانیست که شنیدن صحبتهایشان میتواند بیش از پیش الهام بخش و ایدهدهنده باشد و یک کلاس آموزشی سطح بالا محسوب شود

۳ بر این اساس به علاقه مندان حوزه کارآفرینی پیشنهاد میکنم که به هر طریق ممکن هزینه یک سفر به نمایشگاهی جهانی کارآفرینانه را فراهم کنند تا از تجربه این سفر فوق العاده برای خلق ایده های کارآمدتر و سودمندتر استفاده کنند. اگر بخواهم پیشنهادی ویژه به خوانندگان خلاقیت ارائه کنم باید نمایشگاه گوانگجوی چین را مثال بزنم که انواع ایده های فوق العاده خلاقانه و نوآور در این نمایشگاه ارائه میشود. در کنار این نکات، باید این موضوع را هم در نظر داشت که حتی اگر ایدهپردازی را امری دشوار و وقتگیر در فرایند کارآفرینی میدانید…

۴ در این نمایشگاه ها به ایده هایی حاضر و آماده برخورد میکنید که اغلب آنها قابلیت بومیسازی هم دارند و میتوانند بازار خوبی را از مشتریان بومی یک منطقه به وجود آورند. شما میتوانید از طریق آشنایی با چنین ایده هایی هر چه زودتر آن را در بازار منطقهای خود عرضه کنید و ایده موفقی را در بازار منطقهای مدنظر خود نیز به موفقیت برسانید. اگر بخواهم به برخی از ایده های خلاقانه که در این نمایشگاه عرضه میشود اشاره کنم به طور مثال میتوانم از نوشابه هایی بگویم که بطریشان ِ پیش از بازکردن، بسیار گرم است و وقتی در بطری را می گشایید به ناگهان با یک نوشابه بسیار خنک، مواجه میشوید که به نظرم این ایده میتواند از استقبال بسیار خوب مشتریان ایرانی برخوردار شود. یکی دیگر از ایده های خلاقانه، کاغذهاییست که به جای چوب از سنگ تولید میشود.

۵ میدانیم که تولید کاغذ از چوب، تخریب بیرویه محیط زیست را در پی دارد. منتها در نقاطی از چین آمدهاند کاغذ را از سنگ آهک تولید میکنند که ایده بسیار خوبی برای حفظ محیط زیست و نیز افزایش عرضه کاغذ در همه نقاط جهان است. این کاغذها، هم مخصوص تحریر است و هم در تولید کاغذ دیواری استفاده میشود. نکته جالب اینکه وقتی این کاغذها را می سوزانید تبدیل به خاکستر نمیشوند و پودر سفیدرنگ نرمی از سوزاندن آنها بر جا می ماند که خرده های سنگ هستند و در واقع، سیکل بازگشت به طبیعت را تکرار میکنند.

۶ علاوه بر این میتوان به گوجه فرنگیهای سیاهرنگی اشاره کرد که به شدت از خاصیت آنتیاکسیدانی و ضدسرطانی برخوردارند و در زمینهای ایران، قابلیت کاشت شان وجود دارد و به دلیل ویژگی ظاهری خود، محصولی بسیار متمایز در بازار محصولات کشاورزی ایران محسوب میشوند. به نظرم در شرایط پرریسک کنونی که بر اقتصاد ایران و جهان حاکم است، سراغ چنین محصولات خلاقانه ای رفتن و ارائه آنها به بازار ایران، به دلیل برخورداری از عنصر تمایز که بسیار حیاتیست، میتواند کسبوکار بسیار موفق و پربازدهی را به وجود آورد که لازم است کارآفرینان و علاقه مندان حوزه کارآفرینی، توجه ویژهای به آن داشته باشند.

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.