۶۰۰ نوع ماهی‎‌ در جهان آب می روند

روند کوتاه شدن اندازه ماهی ها عواقب خطیری برای شبکه غذا در اقیانوس به همراه دارد و شرایط ماهیگیری و تامین پروتئین را در سطح جهان به خطر می اندازد.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، محققان بر اساس آخرین تحقیقات خود هشدار داده اند که گرمای زمین که ناشی از احتراق سوخت های فسیلی است زندگی را برای ماهیان ساکن اقیانوس دشوارتر خواهد کرد، چرا که اکسیژن حل شده در آب اقیانوس ها با گرم شدن زمین تحلیل می رود.

بر اساس این تحقیق، در اثر کاهش اکسیژن در آب رشد ماهی ها کندتر و بعضا متوقف می شود. همچنین گرم شدن آبها باعث می شود که اکسیژن از لایه های سطحی به لایه های عمقی سرد که محل نشو و نمای بسیاری از ماهی هاست کمتر نفوذ کند. افزایش دمای آب همچنین سیستم متابولیک بدن ماهی ها را مختل می کند.

همچنین تاثیر منفی گرم شدن زمین بر میزان اکسیژن موجود در اقیانوس ها موجب کوتاه تر شدن متوسط اندازه ماهی ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی خواهد شد. گرمای جهانی همچنین ذخایر موجود ماهی را نیز در زمین کاهش خواهد داد.

بر اساس یک مطالعه علمی جدید، ‌حداکثر وزن متوسط ۶۰۰ گونه ماهی دریایی از قبیل ماهی روغن، ماهی پیچ، ماهی هالیبوت و ماهی فلاندر تا سال ۲۰۵۰ به خاطر افزایش سریع انتشار گازهای گلخانه ای حدود ۱۴ تا ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت و کوتاهی اندازه قد ماهی ها، سراسر اکوسیستم طبیعی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اساس یافته های این تحقیق، روند کوتاه شدن اندازه ماهی ها عواقب خطیری برای شبکه غذا در اقیانوس به همراه دارد و شرایط ماهیگیری و تامین پروتئین را در سطح جهان به خطر می اندازد. همچنین در اثر گرم شدن آب اقیانوس ها، ذخایر ماهی ممکن است برای همیشه از نواحی حاره به سمت مناطق شمالی یا جنوبی کوچ کنند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.