۶۱ عضو تیم بریتانیا در المپیک اصلیتی غیر بریتانیایی دارند

به گزارش منابع خبری، همین مسئله اختلاف نظرهایی را در بین مسوولان بریتانیا به وجود آورده است که آیا چنین افرادی حق دارند جای ورزشکاران کشور آنها در بازی های المپیک را بگیرند یا نه.

از این ۶۱ نفر برخی والدینی بریتانیایی دارند اما در کشور دیگری متولد شده اند اما اکثریت افرادی هستند که ملیت دوگانه دارند و بعد از انتخاب لندن به عنوان میزبان المپیک ۲۰۱۲ به جمع ورزشکاران بریتانیا پیوسته اند.

تعدادی هم به دلیل سکونت در بریتانیا تابعیت دریافت کرده اند مثل ‘یامیل آلداما’ کوبایی در پرش سه گام و ‘اولگا بوتکویچ’ در کشتی زنان که اوکراینی است و دو ماه پیش پاسپورت انگلیسی اش را دریافت کرده است.

موضوع اصلیت ورزشکاران بریتانیایی به یکی از بحث های داغ در این کشور تبدیل شده است اما علاوه بر منتقدانی که دارد، افرادی هم هستند که از آن حمایت می کنند و می گویند ورزشکاران بعد از اینکه تابعیت یک کشور را گرفتند می توانند تحت لوای پرچم آن کشور در مسابقات حاضر شوند.

‘اندی هانت’ رییس اجرایی اتحادیه المپیک بریتانیا و همچنین سرپرست تیم بریتانیا در المپیک لندن در این باره تأکید کرده است که طبق قوانین انتخاب چنین افرادی کاملا عادلانه است.

وی گفت: هیچ ورزشکار به اصطلاح قلابی نداریم. تا جایی که من می دانم اگر فردی تابعیت و پاسپورت بریتانیا را بگیرد می تواند به عنوان یکی از نمایندگان این کشور در مسابقات شرکت کند. من مشکلی با این مسئله ندارم. در بریتانیا گرفتن تابعیت نسبت به کشورهای دیگر بسیار سخت تر است. اگر کسی شایستگی دارد پس باید به تیم المپیک دعوت شود.

هانت افزود: در تیم ما برخی تابعیت دو گانه دارند یا در چند سال اخیر ملیت خود را تغییر داده اند اما این به معنای قلابی بودن آنها نیست.

در مسابقات دو و میدانی قهرمانی داخل سالن جهان که ماه مارس در استانبول برگزار شد نیز انتخاب ‘تیفانی پورتر’ دونده آمریکایی الاصل که ملیتی دوگانه دارد به عنوان کاپیتان تیم بریتانیا، بحث های زیادی را برانگیخت. در آن مسابقات یکی از خبرنگاران از پورتر خواست تا با خواندن سرود ملی، بریتانیایی بودن خود را ثابت کند اما او امتناع کرد.

تیم ۷۸ نفری دو و میدانی بریتانیا بازیکنان غیر بریتانیایی کمتری نسبت به تیم های بسکتبال و هندبال این کشور دارد. هر کدام از این تیم ها ۹ بازیکن خارجی دارند.

تیم هندبال انگلیس قبل از انتخاب لندن به عنوان میزبان، ۶۰۰ بازیکن در سراسر این کشور داشت به همین دلیل مسوولان با جذب بازیکنانی که ملیت دوگانه داشتند از کشورهای چون فرانسه، آلمان و اسکاندیناوی که مهد هندبال هستند به تقویت آن پرداختند.

در تیم بریتانیا ورزشکارانی از استرالیا، سودان، برمودا و نیجریه هم حضور دارند که به گفته هانت چنین ترکیبی نشان دهنده طبیعت چندین فرهنگی جامعه مدرن بریتانیا است.

وی خاطر نشان کرد: در لندن مردم به ۲۰۵ زبان دنیا صحبت می کنند به همین دلیل فکر می کنم تیم بریتانیا در المپیک ۲۰۱۲ نماینده واقعی کشور خواهد بود.

ورزشی**۹۱۲۶**۱۴۴۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۴۵۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.