۶۳ درصد کنکوری‌ ها قبول می‌شوند

۰۱ تیرماه ۱۳،

چهل و سومین کنکور سراسری در حالی ششم تا هشتم تیر برگزار می‌شود که شاید آخرین کنکور در تاریخ کشور باشد. نکته حائز اهمیت در کنکور ۹۲ ائتلاف دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد در برگزاری آزمون است.

 چهل و سومین کنکور سراسری در حالی ششم تا هشتم تیر برگزار می‌شود که شاید آخرین کنکور در تاریخ کشور باشد. نکته حائز اهمیت در کنکور ۹۲ ائتلاف دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد در برگزاری آزمون است.

 به گفته رئیس سازمان سنجش این آزمون تفاوت چندانی با آزمون‌های دیگر نخواهد داشت و به‌طور میانگین ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان شانس ورود به دانشگاه را خواهند داشت. با این حال هنوز هم اکثر شرکت‌کنندگان خانم‌ها می باشند، به طوری که خانم‌ها ۴۲/۵۹ و آقایان ۵۸/۴۰ درصد شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند. در آزمون امسال نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان را داوطلبان علوم‌تجربی تشکیل می‌دهند.

 آرمیتا ۱۴ ساله اصفهانی در گروه علوم تجربی و سید قاسم موسوی ۷۶ ساله از گیلان نیز به عنوان جوان‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کنندگان رقابت سختی را با سایر داوطلبان تجربه خواهند کرد. ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش هم دیروز خبرنگاران را فراخواند تا اعلام کند داوطلبان کنکور باید از امروز کارت ورود به جلسه را از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، دریافت کنند و در روزهای ۶، ۷ و ۸ تیر در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان و هنر در آزمون شرکت کنند.

به گفته وی در کنکور امسال یک میلیون و ۸۳ هزار و ۵۷۱ داوطلب در ۳۵۸ شهرستان، ۱۴ کشور خارجی و ۵ گروه آزمایشی با هم رقابت می‌کنند. داوطلبانی که در ۲ یا ۳ گروه آزمایشی ثبت‌نام اقدام کرده‌اند، باید در زمان دریافت کارت ورود به جلسه علاوه بر کارت گروه آزمایشی خود، کارت آزمون دیگر گروه‌هایی که شرکت کرده‌اند را نیز دریافت کنند.

خدایی با اشاره به نحوه رفع نقص کارت به ورود به جلسه آزمون، عنوان کرد: داوطلبان پس از ملاحظه کارت ورود به جلسه اگر در مواردی با نقصی روبه‌رو شدند، باید به باجه‌های رفع نقص مراجعه کنند، همچنین در صورت ملاحظه مشکل در دیگر مشخصات داوطلبی می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش نسبت به اصلاح این موارد اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه کلید سوالات گروه‌های آزمایشی مختلف روز یکشنبه ۹ تیر از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش منتشر می‌شود، از اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۲ در ۱۲ مرداد‌ماه خبر داد و گفت: انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از ۱۷ مرداد آغاز می‌شود. وی اضافه کرد: نتایج نهایی کنکور۹۲، ۲۱ شهریور ماه اعلام می‌شود.

علوم تجربی با بیشترین تعداد داوطلب و کمترین پذیرش

رئیس سازمان سنجش با اشاره به افزایش ۱۸ هزار نفری تعداد داوطلبان نسبت به سال قبل، تصریح کرد: امسال برای پذیرش دانشجو در رشته‌محل‌ها با آزمون دانشگاه دولتی فقط یک آزمون از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، همچنین پذیرش داوطلبان علاقه‌مند به گزینش دانشگاه آزاد توسط ‌آن دانشگاه صورت می‌پذیرد. وی با اشاره به شانس قبولی داوطلبان به تفکیک گروه‌های آزمایشی مختلف، گفت: شانس قبولی در گروه آزمایشی علوم ریاضی ۸۷ درصد، علوم تجربی ۳۱ درصد، انسانی ۸۳ درصد، هنر۴۳ درصد و زبان ۳۲ درصد است.

خدایی با بیان اینکه تعداد داوطلبان در همه گروه‌های آزمایشی به استثنای علوم تجربی کاهش داشته است، گفت: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی ۵۷ هزار نفر افزایش داشته است. البته بیشترین کاهش را در گروه آزمایشی علوم انسانی با ۲۸ هزار کاهش داشته‌ایم. وی در ادامه با اشاره به اینکه از هر ۱۰۰ داوطلب گروه آزمایش علوم تجربی ۱۷ نفر وارد دانشگاه می‌شوند، یادآور شد: اگر وزارتخانه‌های بهداشت و علوم همکاری لازم را برای ظرفیت‌سازی این گروه انجام دهند، امیدواریم به ظرفیت بیشتری دست یابیم، چرا که ظرفیت پذیرش با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد در همه گروه‌های آزمایشی بیشتر از تعداد داوطلبان است.

پیرترین و جوان‌ترین داوطلبان کنکور ۹۲

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اعلام پیرترین و جوان‌ترین داوطلبان کنکور ۹۲، عنوان کرد: جوان‌ترین کنکوری امسال آرمیتا فرید متولد ۱۳۷۸، متقاضی گروه آزمایشی علوم تجربی از اصفهان و مسن‌ترین داوطلب، پیرمردی ۷۶ ساله متولد ۱۳۱۶ به نام سید قاسم پیرو موسوی جلالی، از آستانه اشرفیه گیلان است.

افزایش ۵/۱ درصدی داوطلبان

وی از ظرفیت پذیرش ۶۷۷ هزار و ۹۶۰ نفری داوطلبان در رشته‌‌محل‌های با آزمون و بدون آزمون کنکور ۹۲ خبر داد و افزود: شانس قبولی داوطلبان در این دوره از آزمون ۶۳ درصد است. خدایی با بیان اینکه با این حال ظرفیت پذیرش در کنکور امسال ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش در کنکور سال قبل ۵۸۸ هزار نفر بوده است. رئیس سازمان سنجش خاطر نشان کرد: پاسخنامه امتحانی ۷۵ هزار داوطلب اول پس از اعلام نتایج اولیه از طرف پایگاه اینترنتی سازمان سنجش منتشر می‌شود. رئیس سازمان سنجش با اشاره به تعبیه ۳ بسته راهنمای انتخاب رشته برای مجازها، گفت: بسته‌ آنلاین راهنمای انتخاب رشته برای داوطلبان طراحی شده است که از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش ارائه می‌شود، همچنین ویژه‌نامه و کتاب راهنمای انتخاب رشته هم در نظر گرفته شده است.

نحوه پذیرش در دانشگاه آزاد

خدایی در پاسخ به «وطن امروز» دربارهٔ نحوه گزینش داوطلبان توسط دانشگاه آزاد گفت: آزمون سراسری همراه آزمون دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی انجام می‌شود که انتخاب رشته با استفاده از نتایج آزمون سراسری توسط خود این دانشگاه‌ها انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: پس از پذیرش داوطلبان از طریق کنکور سراسری مابقی شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری به دانشگاه آزاد ارجاع داده می‌شوند و با توجه به رتبه و ظرفیت دانشگاه‌ها این اشخاص پذیرش می‌شوند.

زمان برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی پنجگانه

رئیس سازمان سنجش با اشاره به زمان برگزاری آزمون و تعداد داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنجگانه مختلف، تصریح کرد: آزمون گروه آزمایشی گروه ریاضی و فنی صبح روز پنجشنبه (۶ تیر) با رقابت ۲۵۱ هزار داوطلب برگزار می‌شود که از این تعداد ۶۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. وی افزود: آزمون گروه آزمایشی هنر با رقابت ۴۷ هزار نفر عصر روز پنجشنبه (۶ تیر) برگزار می‌شود که از این تعداد ۶۶ درصد را داوطلبان زن تشکیل می‌دهند. همچنین گروه آزمایشی علوم تجربی با رقابت ۵۰۷ هزار و ۵۷۵ داوطلب ـ که صبح روز جمعه (۷ تیر) برگزار می‌شود ـ دارای بیشترین شرکت‌کننده است که از این تعداد ۶۶ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دهند.

 خدایی در ادامه با بیان اینکه آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی عصر روز جمعه هفتم تیرماه با رقابت ۱۱۹ هزار و ۱۸۶ داوطلب برگزار می‌شود، افزود: از این تعداد ۶۰ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دهند. وی همچنین افزود: گروه آزمایشی علوم انسانی صبح روز شنبه هشتم تیر با رقابت ۲۹۷ هزار و ۶۵۵ داوطلب برگزار می‌شود که از این تعداد ۶۶ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دهند.

 روزنامه وطن امروز


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.