۷ جایزه ملی کیفیت و گواهینامه اشتهار برای دومین سال پیاپی به ایران خودرو رسید

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در دهمین دوره ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران که آبان ماه امسال برگزار شد، هفت جایزه کیفیت شامل شش گواهی نامه اشتهار و تندیس برنزین به عنوان بالاترین نشان کیفیت کشور به گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص یافت.

خبراقتصادی: در دهمین دوره ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران که آبان ماه امسال برگزار شد، هفت جایزه کیفیت شامل شش گواهی نامه اشتهار و تندیس برنزین به عنوان بالاترین نشان کیفیت کشور به گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص یافت.

ایران خودرو در این دوره از همایش جایزه ملی کیفیت، برای خدمات پس از فروش و تولید سمند، گواهی نامه چهار ستاره اشتهار به کیفیت به دست آورد. معاونت تولید نیرو محرکه برای موتور تی.یو۵ گواهی نامه سه ستاره و برای موتور ایکس.یو۷ گواهی نامه دو ستاره اشتهار به دست آورد و دو گواهی نامه اشتهار به کیفیت سه ستاره نیز به خط تولید ایران خودرو استان خراسان  که گرند ویتارا  تولید می کند و خدمات لجستیک سیستم جامع تولید ایران خودرو اختصاص یافت. 

 

اولین حضور ایساکو

این اولین بار بود که شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو –  ایساکو –  در ارارزیابی های سازمان ملی استاندارد و انجمن کیفیت ایران شرکت کرد و در حالی موفق به کسب گواهی اشتهار به کیفیت چهار ستاره شد، که تنها چهار امتیاز تا رسیدن به حدنصاب دریافت تندیس برنزین کیفیت فاصله داشت. ایساکو رتبه اول خدمات پس از فروش و بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های عرضه کننده خدمات در سه دوره متوالی را در کارنامه خود دارد و به لحاظ امتیاز کسب شده در فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران، در بین سه شرکت برتر در کل ادوار برگزاری، جایزه ملی کیفیت ایران را دریافت کرده است.

 

اجرای ۴۳۲ پروژه کیفیت   

در سال جاری ۴۳۲ زیر پروژه در قالب ۲۳۷ خانواده پروژه برای ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو از مرحله تامین قطعات تا خدمات پس از فروش تدوین و اجرای آن آغاز شده است. این پروژه ها براساس چهار شاخص رضایت مشتریان،‌برگشتی قطعات از خدمات پس از فروش، آدیت نهایی و زیر ساخت ها و سیستم های کیفیت تدوین و از این تعداد، تنها ۱۹ پروژه از سال ۹۱ به برنامه های ارتقای کیفیت امسال ایران خودرو منتقل شده است.

در سال ۹۲ در شاخص رضایت مشتری ۹۹ پروژه، در شاخص برگشتی قطعات از خدمات پس از فروش ۷۱ پروژه، آدیت نهایی۱۷۰ پروژه و زیر ساخت ها و سیستم های کیفیت ۹۲ پروژه در دست اجرا است.

در سال قبل نیز ۲۵۹ خانواده پروژه مشتمل بر زیر پروژه متعدد تعریف و اجرا شده که شاخص رضایت مشتری ۶۰۳ زیر پروژه، برگشتی قطعات از خدمات پس از فروش ۱۱۳ زیر پروژه، آدیت نهایی ۱۰۲ زیر پروژه و زیر ساخت ها و سیستم های کیفیت ۱۵۸ زیر پروژه را به خود اختصاص داده بودند.

در سال ۹۱ بیش از ۷۰درصد پروژه ها مطابق برنامه اجرا و بقیه نیز به دلیل ماهیت و زمان بر بودن به سال جاری منتقل شدند.

رشد ۵۳ درصدی کیفیت محصولات

میانگین کیفیت محصولات ایران‌خودرو در سال ۹۱ نسبست به سال ۸۸، به میزان ۵۳ درصد و در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۸ نیز ۴۴ درصد رشد داشته است.

عملکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو نشان می دهد که مجموعه برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌های کیفیت در تعریف پروژه‌ها منجر به دستاوردهایی معین در زمینه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی شده است.

در حال حاضر همه خودروهای تولیدی شرکت در سطوح کیفیت خوب و خیلی خوب قرار دارند و ایران‌خودرو اهداف آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروها، ابلاغی توسط وزارت صنایع سابق را پشت سر نهاده است.

 

ردیابی هزار قطعه

در نتیجه سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری در ایران خودرو و زنجیره تامین، تا کنون ۷۰۰ قطعه مختلف از هر مدل خودروی تولیدی ایران خودرو ازقابلیت ردیابی برخوردار شده و به زودی این تعداد به ۱۰۰۰ قطعه افزایش می یابد.   

قطعات هزینه بر و پرتعویض، قطعات دارای جنبه های  ایمنی خاص و قطعاتی که چند تولید کننده دارد، مشمول سیستم ردیابی است. هدف از به کارگیری این سیستم، رصد و مدیریت تعویض قطعات و سطح کیفیت برخی سازندگان به منظور حل مشکلات کیفیتی آن ها است.

هر قطعه از دو بارکد مختص خود برخوردار است و هنگام نصب در خط مونتاژ، یکی از بارکدها بر روی برگه ای قرار داده می شود که حکم شناسنامه خودرو را دارد. بارکد قطعه در ایستگاه خاصی توسط دستگاه خاص خوانده و پس از ورود به سیستم نرم افزاری، ارتباط قطعه با کارت شناسایی خودرو برقرار می شود.

مشخص شدن قطعه، زمان تولید و سازنده  از مزایای به کارگیری سیستم ردیابی قطعات در محصولات ایران خودرو و انجام اقدام مناسب بهبود کیفیت درخصوص سازنده، از نتایج آن است.

حضور در فرآیند جایزه ملی کیفیت

گروه صنعتی ایران خودرو با حضور مستمر در شش دوره فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران از سال ۱۳۸۷ تا کنون، گامی بلند در جهت ارتقای سطح کیفیت محصولات خود و  اعتلای نام گروه صنعتی ایران خودرو برداشته است.

در سال ۸۷ معاونت تولید خودروی سواری برای محصول ۲۰۶ گواهی نامه اشتهار به کیفیت دو ستاره و معاونت تولید نیرومحرکه برای موتور تی یو۵ گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند. در همان سال معاونت های تولید تندر، نیرومحرکه برای موتور ال۴ و قطعات پرسی، گواهی نامه اهتمام به کیفیت دریافت کردند.

در دومین دوره حضور ایران خودرو در جایزه ملی کیفیت، معاونت تولید سواری برای ۲۰۶ ، معاونت تولید قطعات پرسی و معاونت تولید تندر، گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند. در سال ۸۹ که هفتمین دوره جایزه ملی کیفیت و سومین حضور ایران خودرو در این جایزه بوده، معاونت های سواری برای ۲۰۶ و تندر، گواهی نامه اشتهار به کیفیت دو ستاره و معاونت قطعات پرسی و ایران خودروخراسان نیز گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند. در همان دوره، معاونت سیستم جامع تولید گواهی نامه اهتمام به کیفیت را دریافت کرد.

سال ۱۳۹۰ معاونت های تولید تندر و سواری برای ۲۰۶ گواهی نامه های اشتهار به کیفیت سه ستاره و معاونت های تولید قطعات پرسی، سواری برای سمند و نیرومحرکه برای موتور تی یو۵، گواهی اشتهار به کیفیت دو ستاره دریافت کردند. معاونت سیستم جامع تولید گواهی اشتهار به کیفیت یک ستاره وایران خودرو خراسان نیز برای مونتاژ، گواهی اشتهار به کیفیت دوستاره را به خود اختصاص دادند.

سطوح جایزه ملی کیفیت ایران شامل اهتمام به کیفیت، اشتهار به کیفیت از یک تا چهار ستاره، تندس در سطوح برنزین، سیمین و زرین و امتیاز مورد نظر برای دریافت این جوایز از ۳۰۰ تا ۷۰۰  متغیر است. تا سال ۹۱ که هشتمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران برگزار شد، هیچ شرکت کننده ای به تندیس دست نیافته بود، اما در آن سال معاونت تولید تندر برای محصول تندر۹۰ تندیس برنزین را دریافت کرد.

در همان دوره، معاونت تولید نیرومحرکه برای موتور تی یو ۵ و ایران خودرو خراسان  گواهی اشتهار به کیفیت سه ستاره گرفتند. این جایزه برای معاونت سیستم جامع تولید، گواهی اشتهار به کیفیت دوستاره و برای معاونت تولید نیرومحرکه موتور ای اف ۷ گواهی اشتهار به کیفیت یک ستاره بود.

در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، گروه صنعتی ایران خودرو با هفت محصول در فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران شرکت کرد و برای دومین بار موفق به دریافت تندیس برنزین شد. در این دوره، معاونت تولید قطعات پرسی تندیس برنزین و معاونت تولید سواری برای محصول سمند و شرکت خدمات پس از فروش – ایساکو -، گواهی اشتهار به کیفیت چهارستاره دریافت کردند. معاونت نیرومحرکه برای موتور تی یو۵، ایران خودرو خراسان برای خدمات مونتاژ و سیستم جامع تولید، گواهی اشتهار به کیفیت سه ستاره  و معاونت نیرومحرکه نیز برای موتور ایکس یو ۷ گواهی اشتهار به کیفیت دوستاره دریافت کردند.

 

رویکردهای کیفیت محصول

برنامه های ایران خودرو در زمینه توسعه، تنوع و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، کاهش بهای تمام شده و ارتقای بهره‌وری، در بین مشتریان به نظر سنجی نهاده و نظرات آنان تحلیل می شود. در این راستا اهداف رضایت مشتریان بر اساس انواع تیپ های محصولات و سالن های تولیدی تعیین شده و ضمن دسته بندی مشخصات به دو دسته قابل دسترس و سخت، سیستم جدیدی برای دریافت علل نارضایتی مشتریان طراحی و اجرا شده است.

استاندارد سازی سیستم های کیفیت

ایده یک پارچه سازی کیفیت با رویکرد یافتن فصل مشترک سیستم های کیفیتی مستقر در گروه صنعتی ایران خودرو، مانند استانداردهای ایزو و بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، حاصل مطالعه نظری و میدانی است. این امر بر اصول مدیریت به عنوان سنگ زیر بنای تمامی سیستم های کیفیت و تعریف عناصر سه گانه اصلی سیستم کیفیت براساس متدولوژی جوران تاکید دارد. در طراحی مدل اصلی، از اطلاعات شرکت های برتر همکار با گروه صنعتی ایران خودرو همچون بنز، پژو و رنو استفاده شده است. 

 

سازماندهی عملیاتی کردن برنامه ها وپروژه های کیفیت

به منظور عملیاتی کردن پروژه ها و برنامه های کیفیت، کمیته عالی ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش از ابتدای  سال ۸۹ با  پنج زیرکمیته شامل  ارتقای کیفیت تولید محصولات، ارتقای خدمات پس از فروش،  ارتقای کیفیت فروش،  ارتقای فرآیند، سیستم ها و ساختار و فناوری اطلاعات و ارتقای کیفیت قطعات و مجموعه های اصلی خودرو  در سطح گروه صنعتی ایران خودرو با حکم مدیر عامل آغاز به کار کرد. 

ایجاد ساختار پروژه ای، از راهکارهای عملیاتی کردن برنامه های کیفیت بوده و برگزاری جلسات ادواری در سطح اجرایی و مدیریتی و پیگیری وضعیت پیشرفت پروژه ها و تعیین مسیرهای بحرانی، نقش قابل توجهی در تحقق برنامه های کیفیت داشته است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.