۷ نشانه اعتیاد کودکان به داروهای تجویز شده توسط پزشک

۰۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز: یکی از دشوارترین کارها تشخیص اعتیاد به داروهای تجویز شده توسط پزشک است. دفتر ملی کنترل مواد مخدر آمریکا اعلام کرده، در سال ۲۰۰۹، از هر سه کودک ۱۲ ساله یک نفر مصرف مخدر را تجربه کرده و داروهای تجویز شده توسط پزشک را بدون سبب پزشکی مصرف کرده اند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، مصرف بدون سبب داروهای تجویز شده توسط پزشک نشانه خوبی برای والدین نیست. اگر یکی از علایم و نشانه های اعتیاد جلب توجه کرد باید بلافاصله به متخصص مشاوره و روان پزشک مراجعه کرد. هفت نشانه زیر، اعتیاد کودکان به داروهای تجویز شده توسط پزشک را نشان می دهند:

۱- مفقود شدن دارو

پژوهش های انجمن ملی بررسی مصرف مواد مخدر و سلامت نشان می دهد بیش از ۷۰ درصد از اشخاصی که به داروهای تجویز شده توسط پزشک معتادند، این داروها را از اعضای فامیل و دوستان شان می گیرند. در ابتدا ممکن است یکی دو تا دارو مفقود شود، اما به تدریج تعداد دفعات مفقود شدن داروها افزایش می یابد.

۲- افزایش غیبت از مدرسه

تنها سبب غیبت های مکرر از مدرسه اعتیاد به مواد مخدر و الکل نیست، اما سبب دسترسی آسان به داروهای موجود در خانه می گردد. به نقل از متخصصان موسسه ” والدین، ضد مواد مخدر ” غیبت مکرر از مدرسه یکی از نشانه های اعتیاد فرزند به داروهای تجویز شده توسط پزشک است. همچنین می تواند نشانه اعتیاد آنها به دارو یا مخدری دیگر باشد. غیبت های مکرر از مدرسه، جوانان معتاد به داروهای تجویز شده توسط پزشک را مشخص می کند.

۳- افزایش فعالیت های مخفیانه

اگر کودک ساعت ها در اتاق اش می ماند و در رفتارهایش رازی نهفته است، باید احتمال داد او به مواد مخدر و الکل معتاد است. اعتیاد به مواد مخدر و الکل میزان فعالیت ها و رفتارهای مخفیانه را افزایش می دهد. والدین برای یافتن علل بروز رفتارهای مخفیانه کودک باید به او نزدیک و با آرامش گفت و گو کنند.

۴- شکایت کردن از درد

کودک همیشه از والدین اش داروهای تجویز شده توسط پزشک را نمی گیرد. شاید یک بار والدین چنین کنند، اما آنها در آینده کشف خواهند کرد که فرزندان می توانند از پزشکان دارو بگیرند. بعضی از پزشکان داروهای ضد درد بسیاری تجویز می کنند و فرزندان می توانند با مراجعه به پزشکان متفاوت این داروها را تهیه کنند.

۵- تغییر ناگهانی رفتار

بزرگسالان و کودکانی که به ماده مخدر اکسی کانتین معتادند، بلافاصله پس از مصرف این ماده به شدت سرخوش می شوند. اعتیاد سبب می گردد معتادان تحریک پذیر و در زمان عدم مصرف مخدر خشن شوند. تغییر سریع خلق و خوی کودک و نوجوان نشان دهنده اعتیاد آنها به مواد مخدر است.

۶- غفلت کردن

اکثر جوانان دربارهٔ ظاهرشان وسواس به خرج می دهند. کودکی که معتاد است به ظاهرش اهمیت نمی دهد و ظاهری آشفته دارد. تاثیر داروهای تجویز شده توسط پزشک و سایر مخدرها بر جوانان سبب غفلت کردن کودکان می گردد.

۷- دزدی

در حالی که اکثر کودکان می توانند داروهای تجویز شده توسط پزشک را دریافت کنند، اما داروهای اعضای خانواده و دوستان را می دزدند. مایو کلینیک اعلام کرد یکی از نشانه های اعتیاد به داروهای تجویز شده توسط پزشک سرقت داروهای تجویز شده توسط پزشک از اعضای خانواده، دوستان و سایر اشخاص است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.