۷ هزار پزشک در کشور بدون مجوز جراحی پلاستیک انجام می دهند

۲۱ آبان ،

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبایی ایران گفت:

۷ هزار پزشک در کشور جراحی بسیارزیبایی انجام می دهند که مجوز این کار را ندارند این در حالی است که فقط ۲۳۰ جراح پلاستیک در کشور داریم .

به گزارش تفسیری خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر محمد حسین حسامی رستمی  فوق تخصص جراح پلاستیک در نشست خبری ششمین کنگره راینوپلاستی پیشرفته که ۲۵ و  ۲۶‌آبان در تالار امام بیمارستان امام خمینی برگزار می گردد گفت: در کنگره امسال بیشتر یافته های نوین و تکنیک های جراحی پلاستیک و بسیارزیبایی بینی با توجه به تقاضاهایی که وجود دارد مورد تبادل نظر قرار می گیرد. در کنگره امسال از سخنرانان داخلی و خارجی دعوت شده که در زمنیه حراجی پلاستیک و بسیارزیبایی آخرین دستاورد و نتیجه خود را ارائه می کنند.

وی افزود: در این کنگره ۴۶ سخنرانی و ۴ پانل ارائه می گردد که راینوپلاستی نژاد های مختلف ایران، جا به جا کردن استخوان های بینی ، اختلالات پره های بینی و شکل سوراخ بینی، بازسازی بینی از جمله این پانل ها است.

متاسفانه یکی از مشکلات رایج در اعمال راینوپلاستی این است که بعضی اشخاص وارد شده به جراحی بسیارزیبایی بینی آموزش ندیده و تبحر کافی در این زمینه ندارند. متاسفانه نهاد نظارتی به سبب ساز و کار های این اعمال که وابسته به بیمارستان نیستند توانایی ورودشان به این قضیه محدود است از طرفی با توجه به تمایلات فرهنگی جامعه و اقتضای بازار درمانی تعدادی اشخاص بدون مهارت وارد این عرصه شده اند.

عضو انجمن جراحی پلاستیک و بسیارزیبایی ایران اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ جراح پلاستیک در کشور داریم ولی حدود ۳ هزار نفر به عنوان حراج پلاستیک در تهران بدون مجوز اقدام به این کار می کنند.

تعداد شکایاتی که در زمینه بسیارزیبایی ارائه می گردد مربوط به جراحان غیر پلاستیک است نقص فرهنگی سبب این کار شده است

در ادامه دکتر کمال فروتن رئیس انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبای ایران افزود: بیش از ۷ هزار پزشک در کشور جراحی بسیارزیبایی انجام می دهند که مجوز این کار را ندارند این در حالی است که فقط ۲۳۰ جراح پلاستیک داریم .

نظام پزشکی ارگانی است که قدرت اجرایی در این زمینه داشته باشد نظام پزشکی وزارت ارشاد وزارت بهداشت و قوه قضاییه چهار ارگانی می باشند که باید با همکاری یکدیگر خط قرمز هایی در این زمینه تعیین کنند.

وی گفت: قانون نظام پزشکی مربوط به ۴۰ سال پیش بوده و باید تغییراتی در آن انجام شود طبق قانون نظام پزشکی هر پزشک بعد از گرفتن مدرک می تواند در ۳ حوزه پزشکی که از جمله آن جراحی است فعالیت کند این تا وقتی است که  مشکلی ایجاد نشود.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبایی ایران عنوان کرد: هم اکنون برای مچ پا ، دست و حتی ناخن تخصص هایی وجود دارد که اگر بنا باشد یک جراح عمومی عمل قلب انجام دهد پس چه نیازی به متخصص قلب است هم اکنون قوه قضاییه در این کار اقداماتی انجام داده و در حال ارئه راه کاری برای جلوگیری از گمراهی مردم در این زمینه است .

اختلاف تعرفه جراحی بینی بین جراحان پلاستیک وجود ندارد

فروتن در ادامه اظهار کرد:  اختلاف تعرفه ای که  بین همکاران جراحان پلاستیک در کشور وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: در کشورمان به سبب انجام تعداد بسیار عمل جراحی بینی تبحر پزشکان نیز نسبت به سایر کشورها بیشتر است ،هر فردی برای دستیابی به اطلاعات راجع به عوارض جراحی پلاستیک می تواند به پایگاه اینترنتی این انجمن مراجعه و سوال خود را مطرح کند جواب این اشخاص ظرف مدت ۵ روز داده خواهد شد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.