۷۰ درصد مسمومیت ها در کشور مسمومیت های دارویی است

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

شایعترین علت مسمومیت در کشور ما بروز مسمومیت های دارویی است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد  خصوصاً کودکان و افراد مسن کشنده باشد و ۷۰ درصد از مسمومیت های ارجاع شده به مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت های دارویی می باشد.

بنابراین گزارش، دهان، شایعترین راه ورود سموم به بدن است و با توجه به این موضوع باید داروها را دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه داری کرد.

این گزارش می افزاید:‌ والدین باید مراقب باشند در هنگام بیماری کودک دوز تکراری دارو به وی ندهند و  برای کاهش تب در کودکان، داروی استامینوفن را بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک دهند زیرا مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می تواند ایجاد مسمومیت نماید.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم توصیه می کند، داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهدارید و از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود همچنین داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

بنابر اعلام این مرکز، اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید همچنین بهتر است داروهای بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترش ایشان قرار دهید و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل آورید.

بر پایه این گزارش، بهتر است افراد بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشند چرا که ممکن است به علت تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی، داروی خود را به اشتباه یا به طور تکراری مصرف کنند.

این گزارش می افزاید، بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، عصر و شب) است.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم اعلام کرد: مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم شود، بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نشود ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

بر پایه این گزارش، داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف کنید چراکه با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان شما سریعتر نمی شود بلکه تنها دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهید شد.

بنابراین گزارش، مصرف بیش از مقادیر توصیه شده داروهای مسکن سبب سمیت و تخریب کلیه ها خواهد شد مصرف خودسرانه داروی استامینوفن جهت درمان درد و تب بیش از مقادیر درمانی، منجر به صدمات کبدی خواهد شد.

این گزارش می افزاید: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، در مسمومیت های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید و چنانچه در خانه کودک زیر ۵ سال دارید، حتما داروها را در کمدهای بالاتر و مجهز به قفل قرار دهید.

گفتنی است: مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم در تهران به صورت شبانه روزی و با شماره تلفن رایگان ۱۴۹۰ عهده دار پاسخ گویی به سوالات دارویی و موارد مسمومیت به صورت تلفنی است. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.