۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ شناور مسکن باید کنترل شود

فروردین ۱۴۰۳

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: اکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌ شناور در بازار مسکن ریخته شده که آسیب جدی به ساخت‌وساز وارد می‌کنند که باید کنترل شوند.

به گزارش مهدی موذن در نشست خبری سازمان نظام کاردانی استان تهران ابراز امیدواری کرد در دولت آینده نگاه به بخش مسکن و صنعت ساختمان پررنگ‌تر از قبل باشد چراکه یک سوم سرمایه‌ زیربنایی کشور مربوط به ساختمان و صنایع مرتبط با آن است.

وی اظهار کرد: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق و عدم تفکیک یا ادامه تفکیک دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی می‌تواند در دستور کار دولت تازه قرار گیرد.

به گفته‌ وی استفاده از نیروی انسانی با صلاحیت نیز در ساختمان‌سازی مورد توجه است.

موذن با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در سال‌های قبل کمرنگ شده است، افزود: این امر باید بیش از هر مورد دیگر توجه شود چراکه با جان و نفوس مردم سروکار دارد.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در پیش‌بینی خود از بازار مسکن گفت: سالانه حدود یک میلیون ازدواج در کشور صورت می‌گیرد بنابراین هرقدر ساختمان‌سازی صورت گیرد بازهم کم است زیرا در این میان هنوز خانوارهایی اجاره‌نشین می باشند و باید نیاز انباشته مسکن نیز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به افزایش ساخت‌و‌ساز و تاثیر احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: باید بافت‌های فرسوده که تعداد آنها کم نیست، مقاوم‌سازی شوند و در کنار آنها مدارس و بیمارستان‌ها نیز نوسازی و مقاوم‌سازی شوند.

موذن تاکید کرد: باید سرمایه‌های شناور که آسیب جدی به ساخت‌وساز وارد می‌کنند، کنترل شوند.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران معتقد است: سرمایه شناور در بازار مسکن ریخته شده و باید توجه کرد که این ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه چگونه خرج می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲ ساله سازمان نظام کاردانی ساختمان در ۳۰ استان کشورگفت: این سازمان براساس قانون نظام مهندسی و مصوبه‌ی هیات وزیران تشکیل شده است.

به گفته رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در این استان بیش از ۸۰۰۰ پروانه اشتغال به کاردان‌های فنی و معماران تجربی داده شده است. همچنین ۲۰ هزار عضو در این سازمان می باشند اما هیچ یک از این اشخاصی که پروانه اشتغال دارند در ساخت و ساز مشغول به کار نیستند و این پروانه‌های اشتغال نتوانسته ایجاد شغل کند.

وی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی رویکرد متفاوتی دراین باره داشته و این‌که سازمان نظام کاردانی و نظام مهندسی هر دو از دل وزارت راه و شهرسازی می باشند، گفت: مخالفت‌هایی با ادامه‌ی فعالیت کاردان‌های فنی در ساخت‌وساز شده است.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: کاردان‌های فنی و معماران تجربی می‌توانند در کیفیت ساخت‌وساز ساختمان موثر باشند و اما هنوز این افزاد در ساخت‌وساز به کار گرفته نشده‌اند.

موذن نسبت به موضوع شناسنامه فنی و این‌که در نهایت این شناسنامه تدوین شد و در آن نام کاردان فنی و معمار تجربی ذکر شد اما هنگام ساخت‌وساز از این دو گروه استفاده نمی‌شود، ابراز تاسف کرد.

وی اظهار کرد: در ترویج مقررات ملی ساختمان کلید واژه سلامت ساختمان‌سازی در نظر گرفته شده که برای بالا‌بردن اطلاعات فنی در صنعت ساختمان تاثیر‌گذار است.

موذن با اشاره به بخشنامه صادر‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی که منجر به جدی‌تر شدن فعالیت کاردان‌های فنی می‌شود، گفت: این کاردان‌ها می‌توانند در شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر مشغول فعالیت شوند و این اجازه برای ساختمان‌های تا ۵۰۰ متر مربع صادر می‌شود.

به گفته‌ او فعالیت کاردان‌ها در شهرستان‌های استان تهران به لحاظ جمعیت شهری صورت می‌گیرد.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران معتقد است: باید نگاه به سازمان با انعطاف همراه باشد و از نگاه یک جانبه و مشکلاتی سر راه کاردان‌های فنی جلوگیری شود.

موذن به امضای تفاهم‌نامه میان سازمان نظام کاردانی ساختمان و اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اشاره کرد و گفت: کاردان‌های فنی به مشاوران املاک در زمینه‌ی اطلاعات فنی برای ساختمان کمک می‌کنند.

وی افزود: طی سال‌های قبل هزار کلاس آموزشی با حضور ۲۵ هزار نفر از سوی سازمان نظام کاردانی تشکیل شده است.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر دفاتر املاک چنانچه در زمینه مسائل فنی مشکل داشته باشند، کاردان‌های فنی می‌توانند مشخصات فنی ساختمان را در اختیار آنها قرار دهند.

موذن افزود: کاردان‌های فنی و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال می‌توانند براساس جغرافیای منطقه‌ای بین مشاوران املاک پخش شوند و فعالیت کنند.

– ، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.