۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در انتظار مقاوم‌سازی

۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده شهری در انتظار مقاوم‌سازی

جام جم آنلاین: سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وجود ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در سطح کشور که ۳۲۰۰ هکتار آن در شهر تهران است، اعتراف کرد در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری کار قابل دفاعی انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، حسن قدمی در نشست خبری روز گذشته خود که همزمان با فرارسیدن هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شده بود، با اشاره به عملکرد سازمان مدیریت بحران در جریان زلزله اخیر آذربایجان شرقی گفت: ادعا نداریم کارمان بدون اشکال بوده است، هر چند در جریان مدیریت این زلزله ۲۰ نگرفتیم، اما نمره ما پنج هم نیست.

وی درباره دلیل تلفات سنگین زلزله آذربایجان شرقی توضیح داد: بنیاد مسکن پیش از این حادثه برای نوسازی واحدهای مسکونی این مناطق اقدام کرده بود، اما به دلایل متعدد روستاییان از آن استقبال نکرده بودند.

قدمی با بیان این‌ که مشکل اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرهایی مانند تهران، تملک املاک است، افزود: در بیشتر ساکنان خانه‌های فرسوده چند خانوار زندگی می‌کنند و به جای یک واحد نوساز، از دولت یا شهرداری تقاضای چند واحد جایگزین می‌کنند که قطعا با توجه به محدودیت بودجه دولتی، این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت تجمیع پلاک در نوسازی بافت‌های فرسوده، توضیح داد: نوسازی تک پلاک فایده‌ای ندارد و برای حل مشکل ریزدانگی و عدم دسترسی باید چند پلاک فرسوده با هم تجمیع شود.

سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص تاخیر دولت در پرداخت وام‌های نوسازی بافت فرسوده شهری، گفت: هیچ موردی وجود نداشته که پرونده تکمیل باشد و وام نوسازی به شهروندان پرداخت نشده باشد، این در حالی است که حتی ظرفیت وام در وزارت راه و شهرسازی بیشتر از شمار متقاضیان بوده است.

قدمی توضیح داد: بیشتر شهروندان وام ۲۰ تا ۲۵ میلیونی دولت را برای نوسازی کافی نمی‌دانند و تقاضای مبالغی زیادتر از این رقم برای ساخت واحدهای مسکونی بیشتر مطرح می‌کنند به‌طور مثال هم‌اکنون با این مشکل در مناطق زلزله‌زده مواجه هستیم که روستاییان تمایل دارند بیش از یک واحد به جای خانه‌های تخریب شده خود بسازند.

وی ادعای افزایش بهره وام نوسازی بافت‌های فرسوده را تکذیب کرد و گفت: سود این وام‌ها برابر مصوبه دولت،
۴ درصد و اگر کسی بیش از این رقم دریافت کرده، غیرقانونی بوده است.

شناسایی ۶۰۰ نقطه اسکان اضطراری در پایتخت

قدمی با اشاره به شناسایی ۶۰۰ نقطه اسکان اضطراری در تهران از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، افزود: تاکنون در ده نقطه پایتخت اسکان اضطراری ساخته شده و شناسایی سایر نقاط در دستور کار قرار دارد.

به گفته قدمی، به منظور انجام روند مقاوم‌سازی در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی این سازمان تمام تلاش خود را روی این موضوع متمرکز کرده به طوری که هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بافت فرسوده واحدهای روستایی در سراسر کشور در مقابل وقوع انواع حوادث طبیعی مقاوم‌سازی شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.