۷۲۰میلیارد تومان؛ بدهی‌های معوقه مالیاتی

جام جم آنلاین: رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مجموع بدهی‌های معوقه مالیاتی کشور به مرز ۷۲ هزار میلیارد ریال رسید.

“علی عسکری” در نشست خبری در مشهد با اشاره به اینکه مجموع بدهی‌های معوقه مالیاتی کشور ۷۲ هزار میلیارد ریال است، اظهار داشت: از این میزان ۴۳ هزار میلیارد ریال جریمه پرداخت نشدن مالیات است که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به سوءاستفاده برخی افراد از کارت‌های بازرگانی برای واردات کالا است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که صاحبان واقعی این کارت‌های بازرگانی حتی در برخی موارد در شرایط ضعیف اقتصادی هم قرار داشتند، ادامه داد:‌ در این راستا نیز برخی افراد با نوعی کلاهبرداری از دارندگان کار‌ت‌های بازرگانی و سوء استفاده از کارت‌های آنان مبادرت به واردات کالا می‌کردند.

۳۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های معوقه مالیاتی مربوط به وزارت نفت است

عسکری در ادامه به بدهی‌های معوقه برخی از وزارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: در این میان ۳۰ هزار میلیارد ریال از بدهی‌های معوقه مالیاتی کشور مربوط به وزارت نفت است که وزارت نفت در سنوات گذشته مبادرت به واردات بنزین با قیمت پایه کشورهای خلیج فارس به کشور و فروش آن به قیمت داخلی کرد.

وی گفت: مالیات مابه‌التفاوت این قیمت خرید و فروش بنزین در داخل کشور ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد و با وزارت نفت برای پرداخت این بدهی‌های معوقه مذاکره شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه به میزان مالیات‌های دریافتی کشور گفت: میزان مالیات‌های دریافتی سالانه در کشور هفت درصد مجموع تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد این در حالی است که در کشورهای دانمارک،‌ ترکیه و پاکستان به ترتیب ۴۷، ۲۴ و ۱۳ درصد تولید ناخالص ملی آنها، مالیات دریافت می‌شود.

فرار مالیاتی تنها مختص به ایران نیست

عسکری گفت: فرار مالیاتی تنها مختص به کشورمان نیست بلکه در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد و به طور متوسط ۲۰ الی ۲۳ درصد مودیان مالیاتی کشور از دادن مالیات امتناع می‌کنند که این میزان در کشورهای توسعه یافته ۱۰ الی ۱۴ درصد است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم اعتماد مردم و مودیان مالیاتی در پرداخت مالیات را افزایش و نگاه آنها را برای پرداخت مالیات تغییر دهیم.

وی در بیان راهکارهای جلوگیری از فرارهای مالیاتی، اظهار داشت: مسلط کردن نظام مالیاتی به ابزار مدرن و یکپارچه کردن سیستم مالیاتی کشور برای شناسایی مودیانی که از دادن مالیات خودداری می‌کنند از عوامل جلوگیری و یا کاهش فرار مالیاتی در کشور است.

عسکری خاطرنشان کرد: اگر در کنار فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مودیان مالیاتی و آحاد مردم، کارکردهای نظام مالیاتی افزایش یابد،‌ مشارکت مردم در پرداخت مالیات افزایش و به طبع آن فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: زمانی که هزینه‌کردهای مالیات در بخش‌های مختلف برای مردم تشریح شود،‌ اعتماد آنان برای پرداخت مالیات افزایش می‌یابد و در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور به فرهنگ‌سازی و اعتماد سازی مردم در زمینه پرداخت مالیات عنایت خاصی دارد.

وی اظهار داشت:‌ در این شرایط میزان وابستگی دولت از درآمدهای نفتی کاهش و به درآمدهای مالیاتی افزایش می‌یابد.

کاهش فرار مالیاتی در سه ماه نخست سال

عسکری ادامه داد: با فعالیت‌های انجام شده میزان مشارکت مودیان مالیاتی در پرداخت مالیات در سه ماهه ابتدای امسال و سنوات اخیر افزایش و فرار مالیاتی کاهش یافته اما، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی رشد ۱۳ درصدی درآمدهای مالیاتی در کشور طی سه ماهه ابتدای سال جاری را از نتایج این امر مهم دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود که‌ ۸۴ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور طی سال جاری محقق شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه ۴۵ درصد مردم از پرداخت الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی در پارسال و در سال نخست اجرای این طرح استقبال کردند، گفت: این میزان در سال جاری به بیش از ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی اجرا و توسعه مالیات بر ارزش افزوده را یکی از بخش‌های مهم اهداف نظام مالیاتی در کشور دانست و گفت: از مجموع ۳۳۰ هزار میلیارد ریال مالیات دریافتی در سطح کشور طی سال گذشته،‌ ۱۱ هزار میلیارد ریال معادل یک سوم آن را مالیات بر ارزش افزوده تشکیل می‌داد.

عسکری ‌اصلاح قانون مالیات‌ها را از دیگر برنامه‌ها در مورد نظام مالیاتی در کشور دانست و گفت:‌ بر این اساس لایحه مالیات‌های مستقیم به دولت ارجاع شده و بعد از بررسی های لازم به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین اجرای آزمایشی طرح جامع مالیاتی در استان‌های تهران،‌اصفهان و کرمانشاه انجام می‌شود و در نیمه دوم سال جاری به‌تدریج در سایر استان‌ها آغاز خواهد شد.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.