۸ کشته و صدها زخمی در تظاهرات ضد آمریکایی در جهان اسلام

میلیون ها مسلمان در سراسر جهان اسلام در جمعه خشم علیه امریکا، در اعتراض به توهین به مقدسات اسلامی تظاهرات کردند؛ در جریان درگیری‌ نیروهای امنیتی با مردم مقابل برخی سفارتخانه‌های آمریکا، هشت تظاهرکننده کشته شدند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛‌ تظاهرات مسلمانان دیروز در سراسر کشورهای اسلامی برگزار شد.

مردم مصر دیروز برای چهارمین روز پیاپی تظاهرات اعتراض آمیزشان در قاهره، با نیروهای امنیتی محافظ سفارت امریکا در آن کشور درگیر شدند که در جریان آن یک جوان مصری کشته شد. در این تظاهرات گسترده که با حضور طیف های مختلف جامعه مصر از جمله مسیحیان قبطی برگزار شد، ۲۵۰ نفر نیز زخمی شدند. این در حالی است که اخوان المسلمین فراخوان خود برای برگزاری تظاهرات در سراسر آن کشور پس از نماز جمعه را لغو کرد.

در سودان نیز تظاهرکنندگان تلاش کردند ساختمان سفارت امریکا در خارطوم را به تصرف درآورند که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، سه نفر کشته شدند.

تظاهرکنندگان سودانی به سفارتخانه های آلمان و انگلیس نیز حمله کردند. آمریکا اعلام کرده است گروهی از نیروهای ویژه خود را برای تقویت امنیت سفارتخانه اش به سودان اعزام خواهد کرد. این کشور چنین تدابیری را برای حفاظت از سفارتخانه اش در یمن و لیبی اتخاذ کرده است.

در تظاهرات یمنی ها در مقابل سفارت امریکا در صنعا نیز یک نفر کشته شد و دهها نفر زخمی شدند. در جریان مقابله با تظاهرکنندگان یمنی شمار زیادی از نیروهای امنیتی آن کشور به همراه تعدادی از نیروهای امریکایی شرکت داشتند.حوثی ها نیز با برگزاری تظاهرات میلیونی خواستار پایان اقدامات متجاوزانه امریکا و توهین به رسول اکرم (ص) شدند.

شهرهای سراسر پاکستان نیز دیروز شاهد برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی و صهیونیستی مردم بود. پاکستانی ها در این تظاهرات خواستار اعدام کارگردان این فیلم توهین آمیز و اخراج سفیر امریکا شدند.

هزاران نفر در اطراف ساختمان سفارت امریکا در اسلام آباد با برگزاری تظاهرات پرچم امریکا را به آتش کشیدند، و شعارهای ضدامریکایی و ضداسرائیلی سردادند و تلاش کردند تا وارد ساختمان سفارت شوند.

مسلمانان هند نیز با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز به ساختمان کنسولگری واشنگتن حمله کردند، و پرچم آن کشور و تصاویر اوباما را به آتش کشیدند.در فلسطین نیز تظاهرات پرشوری در شهرهای مختلف در محکومیت این اقدام توهین آمیز آمریکا و رژیم اشغالگر قدس برگزار شد.

نیروهای اشغالگر صهیونیست، تظاهرات فلسطینی ها در بیت المقدس را با شلیک گلوله جنگی و بمب های گاز سمی به شدت سرکوب کردند تا از نزدیک شدن آنها به کنسولگری امریکا در این شهر اشغالی جلوگیری کنند.

تظاهرکنندگان فلسطینی پرچم های امریکا و اشغالگران صهیونیست را به آتش کشیدند و از واشنگتن خواستند از اعراب و مسلمانان معذرت‌خواهی و عوامل این اقدام را به دادگاه عدالت بین المللی معرفی کند.دهها هزار اردنی نیز در سراسر این کشور با برگزاری تظاهرات، اعتراضشان را به این اقدام توهین آمیز اعلام کردند.

نیروهای پلیس اردن تظاهرکنندگان و همچنین ساختمان سفارت امریکا را به طور جداگانه به محاصره درآورده بودند؛ و از نزدیک شدن مردم به سفارت جلوگیری کردند.

هزاران تظاهرکننده عراقی نیز در بغداد خواستار محاکمه عوامل تولید این فیلم توهین آمیز و تحریف تاریخ پیامبر اسلام (ص) شدند.

هزاران عربستانی نیز در منطقه قطیف در شرق آن کشور، با برگزاری تظاهرات گسترده ای، شعارهایی در محکومیت امریکا و رژیم صهیونیستی سر دادند و امریکا را شیطان بزرگ معرفی کردند.

در بحرین نیز تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف برگزار شد. در منامه شخصیت های سیاسی، حقوقی و دینی در صف اول تظاهرات حضور داشتند که از میان آنها می توان به آیت الله شیخ عیسی قاسم و علامه سید عبدالله غریفی اشاره کرد.

 بحرینی ها این اقدام موهن را به شدت محکوم کردند و شعار “مرگ بر امریکا” و “مرگ بر اسرائیل” سر دادند. تظاهرکنندگان همچنین خواستار اخراج سفیر امریکا از آن کشور و محاکمه عوامل توهین به اسلام شدند.

مسلمانان مقیم انگلیس نیز در اعتراض به این فیلم توهین آمیز مقابل سفارت امریکا در لندن تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با برافراشتن پلاکاردهایی، تأکید کردند که اسلام بر دروغ دمکراسی در غرب چیره خواهد شد. آنها همچنین پرچم های امریکا و رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

پلیس انگلیس علاوه بر نیروهایش، شش خودروی نظامی را مقابل سفارت امریکا مستقر کرده بود. همچنین دو حلقه امنیتی در اطراف ساختمان سفارتخانه به وجود آورده بود تا از رسیدن تظاهرکنندگان معترض به آن جلوگیری کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.