۸ خطایی که موقع مسواک زدن انجام می دهیم

۲۱فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : مسواک را برمی داریم، کمی خمیردندان روی آن می گذاریم و مسواک زدن را آغاز می کنیم و بسته به حال و حوصله مان، یک یا چند دقیقه ای هم مسواک می زنیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از البرز ؛ اما متاسفانه در مورد این کار هم مانند هر عادت دیگری ممکن است دچار روزمرگی و در نتیجه اشتباهاتی شویم که نتیجه اش پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه است. در این مطلب به ۸ خطای مسواک زدن اشاره کرده ایم.

۱ عجله می کنید.

به عقیده کارشناسان، یکی از خطاهای شایع مسواک زدن، زمان کوتاهی است که برای این کار اختصاص داده می گردد. برای اینکه به خوبی دندان هایتان را مسواک بزنید، باید حدود ۲ دقیقه وقت برای این کار صرف کنید.

زمانی که با عجله مسواک می زنید، نمی توانید جرم های دندان را از بین ببرید. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می دهد دو سوم اشخاصی که از بیماری مربوط به لثه رنج می برند اشخاصی می باشند که با وجود پیشنهاد های دندان پزشک شان باز از اختصاص دادن دو دقیقه به مسواک زدن کوتاهی کرده اند.

زمانی که مسواک را به دست می گیرید به ساعت خود نگاه کنید و دو دقیقه از وقت با ارزش تان را به این کار مهم اختصاص دهید. دندانپزشکان پیشنهاد می کنند دهان را به ۴ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را در طی ۳۰ ثانیه مسواک بزنید.

همچنین دندانپزشک ها پیشنهاد می کنند که حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید. هر چه فاصله زمانی میان دفعات مسواک زدن، طولانی تر باشد، احتمال بروز مشکلات دهان و دندان افزایش می یابد.

۲ دقت نمی کنید.

خطای دیگری که بسیار مرتکب می شوید این است که حین مسواک زدن، بعضی از مناطق دهان را فراموش می کنید.اغلب مردم فراموش می کنند که سطح داخلی دندان های خود را مسواک بزنند. متخصصان بر این باورند که بیشتر مردم مسواک زدن قسمت داخلی دندان های جلو را بیشتر فراموش می کنند.

باید با دقت جلو، عقب و روی دندان ها و همچنین لثه ها، زبان و کام را تمیز کردمطمئن شوید که سطح خارجی و داخلی دندان ها و قسمتی که با آن غذا را می جوید به درستی و کامل مسواک زده اید. همچنین کشیدن مسواک روی سطح زبان خود را فراموش نکنید.

اغلب بخش هایی از دهان که مسواک به راحتی به آنجا نمی رسد، مثل دندان های عقب رها می شوند. باید توجه داشته باشید که با حوصله و دقت مسواک بزنید. بعضی اشخاص در مسواک زدن تمام دندان ها، تنبلی به خرج می دهند.

دندانپزشکان دریافته اند اغلب اشخاص بارها و بارها از یک قسمت دهان خود آغاز به مسواک زدن می کنند. در حالی که بهتر است این کار را از نقاط مختلفی آغاز کنیم تا در قسمتی خاص از مسواک زدن خسته نشویم. چون ممکن است وقتی که به چهارمین قسمت دندان ها می رسیم از این کار خسته شده باشیم و آن بخش کمتر از بقیه دندان ها تمیز شود.

۳ مسواک را بیش از حد روی دندان ها فشار می دهید.

آیا از آن دسته اشخاصی میباشید که تصور می کنند هر چه بیشتر مسواک را فشار دهند دندان ها بهتر تمیز می شوند؟ باید بگوییم متاسفانه اشتباه می کنید. به کار بردن انرژی بسیار در حین مسواک زدن از آن دسته خطاهای رایجی است که تمام مراجعین به دندان پزشکان مرتکب می شوند. فشار دادن مسواک روی دندان ها سبب می گردد بافت لثه ها از دندان ها فاصله بگیرد و از بین برود. حتی امکان دارد به حساسیت دندانی یا افتادگی دندان دچار شوید.

خلاصه اینکه با دندان هایتان مهربان باشید. دندان پزشکان پیشنهاد می کنند از مسواک های نرم استفاده کنید، زیرا این گونه مسواک ها به دندان آسیب نمی رسانند و راحت تر روی دندان ها می لغزند. البته برس مسواک باید به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند پلاک های دندانی را از بین ببرد، ولی نه تا حدی که هنگام مسواک زدن به دندان ها و لثه ها آسیب وارد کند.

۴ حرکات تان اشتباه است.

اگر مسواک زدن از رشته های المپیک بود به نظرتان چه امتیازی از هیات داوران دریافت می کردید؟ اگر مسواک را به صورت افقی از عقب به جلو و بر عکس روی دندان هایتان می کشید امتیاز بالایی نسیب تان نمی شد. مسواک را با حرکات دورانی کوتاه و ملایم روی دندان هایتان حرکت دهید. نزدیک لثه ها یک زاویه ی ۴۵ درجه به مسواک بدهید و از بالا به پایین مسواک بزنید.

۵ در استفاده از خمیر دندان بسیاره روی می کنید.

زیاده روی در مصرف خمیر دندان، فی نفسه آسیبی به دندان ها نمی زند، اما امکان دارد به خاطر اینکه دوست ندارید دهانتان پر از کف باشد زمان مسواک زدن را کوتاه کنید.برای کودکان لایه ی نازکی از خمیر دندان کافیست و برای بزرگسالان اندازه ی یک نخود یا تیله، بس است و بهتر است بسیاره روی نکنید.

۶ مسواک خود را خوب نمی شویید.

باکتری ها می توانند به راحتی در مسواکی که خوب شسته نشده رشد کنند و دفعه بعد که مسواک می زنید، ممکن است این باکتری ها را به دهان و دندان خود وارد کنید.در ضمن شستشوی کامل مسواک پس از هر بار مسواک زدن، سبب می گردد که باقیمانده های خمیردندان نیز از روی آن پاک شود.

۷ مسواک را در جایی قرار می دهید که خشک نمی شود.

اگر مسواک شما همیشه مرطوب بماند، می تواند مکانی مناسب برای رشد باکتری ها باشد. همچنین اگر برس مسواک همواره خیس بماند، موهای سر مسواک به سرعت تغییر شکل می دهند.پس بعد از شستن مسواک، آن را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود و بعد در جامسواکی دربسته قرار دهید.

۸ مسواک خود را به موقع عوض نمی کنید.

انجمن دندانپزشکی آمریکا پیشنهاد می کند هر ۳ یا ۴ ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید (در صورتی که هر روز از آن استفاده کنید). در ضمن اگر موهای سر مسواک زودتر از این مدت ساییده شوند، باید همان موقع این تعویض صورت گیرد. پس باید به ظاهر مسواک هم دقت کنید و اگر موهای سر آن انعطاف پذیری خود را از دست داده یا از هم جدا شده اند، مسواک تازهی تهیه کنید.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.