۸۰ هزار پرونده در ارتباط با قاچاق در سال ۹۱ تشکیل شد

۲۷فروردین۱۳،

یک مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تعداد باندهای متلاشی شده قاچاق کالا و ارز در سال ۹۱ به ۹۵۰ باند رسید که در این رابطه ۸۰ هزار پرونده با موضوع قاچاق تشکیل شد.

 به گزارش خبرنگار  اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ مهدی ابویی معاون پیشگیری و هماهنگی امور سازمان‌ها و استان‌هایرزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه (مربوط به سازمان‌های کاشف) را یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال ۹۰ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.
 
به گفته وی، تعداد پرونده‌های قاچاق سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش داشته است.
 
معاون پیشگیری و هماهنگی امور سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار ارایه شده را حاکی از موفقیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کنترل قاچاق مواد سوختی در سال ۹۱ و کاهش قاچاق نسبت به سال ۹۰ دانست.
 
وی یکی از هدف‌گذاری‌های ستاد مرکزی مبارز ه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۱ را کنترل و کاهش کالاهای ممنوعه به ویژه مشروبات الکلی و تجهیزات دریافت از ماهواره اعلام کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی و اقدام‌های انجام شده به ویژه در استان‌های مرزی روند ورود این اقلام به ترتیب نسبت به سال ۹۰ به میزان ۲۰ و ۱۰ درصد کاهش داشت.
 
ابویی یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های سال قبل ستاد را مهار و کاهش قاچاق کالاهای هدف از جمله چای، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه، سیگار و تلفن همراه دانست و افزود: با اقدام‌های پیشگیرانه مانند اصلاح و منطقی شدن تعرفه واردات، اجرای طرح کد رهگیری و تشدید کنترل در سطح عرضه، شاهد افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی حجم واردات قانونی این کالاها و کاهش حجم قاچاق نسبت به سال ماقبل بودیم.
 
وی گفت: حجم واردات قانونی و تولید داخلی سیگار در سال ۹۱ از ۴۲ میلیارد نخ به ۵۰ میلیارد نخ رسید و حجم قاچای سیگار از ۱۸ میلیارد نخ در سال ۹۰ به ۱۰ میلیارد نخ در سال ۹۱ کاهش پیدا کرد.
 
به گفته ابویی، میزان کشفیات سیگار قاچاق در سال ۹۱، ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون نخ بود ه است.
 
معاون پیشگیری و هماهنگی امور استان‌های ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: واردات قانونی گوشی تلفن همراه نیز در سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل افزایش ۱۵۰ درصدی داشت؛ و در مقابل حجم قاچاق این کالاها کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی گفت: در سال ۹۱ نه تنها نیازمندی چای داخل از محل واردات قانونی و تولید داخل تأمین شد بلکه صادرات چای هم افزایش پیدا کرد در نتیجه قاچاق چای به حداقل ممکن رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: حجم واردات قانونی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل حدود ۲۰ درصد افزایش داشت و در عین حال بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، حجم قاچاق این کالا حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.
 
به گفته ابویی، میزان کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق شده به کشور در سال ۹۱ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار قلم رسید که ۷۰ درصد حجم واردات از طریق ورود مسافری و مرزنشینی بوده است.
 
معاون پیشگیری و هماهنگی امور استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یکی دیگر از اقدام‌های مهم ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال قبل را برنامه‌ریزی برای پیشگیری و تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و افزود: با توجه به اجرای عملیات هدفمند در استان‌های مرزی به ویژه در استان‌های ساحلی جنوب، میزان کشفیات فرآورده‌های نفتی قاچاق به ۸۵ میلیون لیتر رسید.
 
به گفته وی، میزان فرآورده‌های نفتی قاچاق در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۰ میلیون لیتر بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.