۸۳ کشور جهان در سوریه نیرو دارند اما آمریکا ایران را متهم می‌کند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۸۳ کشور نیروهایی را در سوریه دارند اما آمریکا ایران را متهم به اعزام نیرو می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،“میرمسعود حسینیان” کارشناس مسائل سیاست خارجی طی یادداشتی به بررسی سیر تحولات ایران و تاثیرگذاری آن بر منطقه همچنین پس گرفتن دعوت‌نامه ایران از سوی دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در کنفرانس ژنو۲  پرداخت.
 
متن یادداشت به شرح زیر است:
 
سیر صعودی تحکیم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و صحنه بین‌المللی از انتخابات ریاست جمهوری شروع شد و با سفر موفق ریاست جمهوری به نیویورک و انجام مذاکرات با مقامات کشورهای مختلف ادامه یافت.
 
از دیگر موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران می‌توان به جلوگیری از جنگ سوریه که برخی از کشورهای منطقه به پشتوانه غرب مایل به اجرای آن بودند اشاره کرد.
 
پس از آن مذاکرات موفق ایران با ۱+۵ بود که این مذاکرات و توافق‌نامه ژنو در مجموع توانست جایگاه ویژه‌ای برای ایران رقم بزند و نقش آن را در تمامی عرصه‌ها محکم کند.
 
این جایگاه ایران با دو موضع‌گیری مواجه شد؛ یکی مواضع مثبتی بود که برخی کشورهای منطقه آن را اتخاذ کردند که به دنبال آن سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و علی لاریجانی رئیس مجلس به حوزه خلیج‌فارس و پس از آن سفرهای ظریف به عراق و لبنان رقم خورد.
 
موضع دیگر اینکه بعضی کشورها نتوانستند جایگاه ایران را هضم کنند که تبعات آن را در پیشنهاد تبدیل شورای همکاری خلیج‌فارس به اتحادیه که در راستای ثبت موقعیت ایران بود می‌توان تفسیر کرد، همچنین انفجارها در مقابل سفارت ایران در بیروت از جمله این مواضع است.
 
با توجه به شرایط پیش‌ آمده می‌بینیم دبیرکل سازمان ملل و برخی کشورها خواستار حضور ایران در ژنو ۲ شدند اما کشورهایی چون آمریکا و عربستان و گروه‌های معارضین با حضور ایران مخالفت کرده و مسئله پیش‌شرط را مطرح کردند، آمریکا و متحدانش می‌دانند که جایگاه ایران را نمی‌توان نفی کرد اما نمی‌خواهند از موضع خود عقب‌نشینی کنند در نتیجه با تهمت‌زنی و اتهامات سعی به تزلزل جایگاه ایران دارند.
 
آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۸۳ کشور نیروهایی را در سوریه دارد اما می‌بینیم که آمریکا ایران را متهم به اعزام نیرو می‌کند و هر بار نیز کشورمان به طور جدی این موضوع را نفی کرده‌است.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.