۸۳۲ بیماری بین انسان و حیوانات مشترک است

خبرگزای آریا- یک هزار و ۷۰۹ بیماری تاکنون شناخته شده است که از این تعداد ۸۳۲ مورد و به عبارتی ۴۹ درصد آن بین انسان و حیوانات مشترک است.
به گزارش خبرگزاری آریا، معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان، بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان را در اصل از گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها دانست و گفت: مهمترین بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان که در کشور ما دیده می‌شود، شامل تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک، لپتوسپیروز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.
حسین عرفانی افزود: بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل (۴۹ درصد) از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، تعداد ۱۱۴ مورد آن از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان هستند.
وی ادامه داد: زئونوزها آن دسته از بیماری‌های عفونی و انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که در آن حیوان یا بعنوان میزبان اصلی و یا بعنوان ناقلین مستقیم یا بینابینی عمل می‌کنند و باعث آلودگی محیط می‌شود. اما در مواردی هم بدون آن که بطور طبیعی انتقال عفونت در بین انسان و حیوان صورت پذیرد از یک منشأ مشترک خارجی، مانند آب و خاک و گیاه بیماری انتقال و تظاهر می‌یابد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان اضافه کرد: اپیدمیولوژی تعداد زیادی از بیماری‌های مشترک هنوز تا آن اندازه مشخص نشده که بتوان با اطمینان خاطر گفت که انتقال عامل عفونت از یک میزبان به میزبان دیگر به چه شکل طبیعی صورت می‌گیرد.
عرفانی با بیان اینکه راه انتقال بیماری تب مالت در سال‌های اخیر از مصرف لبنیات آلوده به استنشاق و تنفس در محل زندگی دام تغییر کرده است، گفت: بیماری تب مالت به علت بالا بودن میزان معلولیت به یک بیماری بیوتروریسمی تبدیل شده است و خسارت‌های زیادی را نیز برای انسان و دام بدنبال دارد.
وی استان همدان را در سال ۱۳۷۵با ابتلای ۲۲۵ مورد در هر صد هزار نفر جزو یکی از سه استان پر خطر کشور در بحث ابتلا به بیماری تب مالت خواند و گفت: با افزایش روند مراقبت‌ها، این رقم در سال ۸۸ به ۳۱ مورد در هر صد هزار نفر کاهش یافت و هم اکنون نیز یک روند صعودی خفیفی دارد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان بیان داشت: در سال ۱۳۷۵ استان همدان جزو سومین استان در تب مالت بود به طوری که از ۲۲۵ در ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند، پس از سال ۷۵، با انجام برنامه مشترک بین دامپزشکی و مرکز بهداشت تا حدودی میزان بروز به این بیماری کاهش یافت به طوری که واکسیناسیون دام‌ها را شبکه دامپزشکی و آموزش در خانه‌های بهداشت انجام داد.
وی با اشاره به کاهش میزان بروز بیماری تب مالت از ۲۲۵ به ۳۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر در سال ۸۸ افزود: در سال ۸۹، روند افزایشی ایجاد شد و میزان بروز به ۳۶ درصد در ۱۰۰ هزار نفر و در سال ۹۰، به ۵۰ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر صورت گرفت.
عرفانی بیماری تب مالت، تب کریمه کنگو و هاری را سه بیماری پر اهمیت مشترک بین انسان و حیوان استان خواند و گفت: تب‌کریمه کنگو یک بیماری حاد، تب دار و ویروسی است که از طریق کنه انتقال می‌یابد، به طوری که انسان‌ها با گزش حیوانات به این بیماری مبتلا می‌شوند.
وی شروع بیماری تب کریمه کنگو را با تب، سردرد، درد در عضلات به خصوص گردن و پشت، درد چشم و ترس از نور، گلو درد و حالت تهوع و استفراغ همراه دانست، اضافه کرد: با پیشرفت بیماری فرد مبتلا دچار خونریزی‌های داخلی و خارجی وسیعی به خصوص در دستگاه تنفسی و گوارشی می‌شود که این خونریزی‌ها به تدریج در مدفوع و ادرار فرد بیمار نیز دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر این بیماری بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است که بیشتر مرگ در هفته دوم رخ می‌دهد، ابراز داشت: دوره کمون این بیماری پس از گزش کنه بین سه تا ۹ روز است و در صورت انتقال از طریق تماس با گوشت و یا ترشحات آلوده ۱۳ روز طول می‌کشد.
وی با اشاره به نشانه نداشتن این بیماری در دام خطاب به شهروندان گفت: گوشت باید بعد از سلاخی به مدت ۲۴ ساعت در محیط سردی قرار گیرد و پس از انجماد نسبت به بسته‌بندی اقدام شود.
عرفانی ابراز داشت: امسال موارد بیماری تب کریمه کنگو در برخی استان‌ها گزارش شده اما احتمال سرایت به عنوان عفونت بیمارستانی نیز مطرح است، اهمیت آن را بیشتر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ارتباط با دام باید تا حداقل ممکن کاهش یابد، افزود: تاکنون در همدان این بیماری مشاهده نشده اما در استان‌های مجاور وجود داشته است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: درصد کشندگی این بیماری نیز یک تا سه نفر در هر ۱۰۰ فرد مبتلا است که با ایجاد خونریزی در بخش‌های مختلف بدن منجر به مرگ می‌شود.
عرفانی بر لزوم پرهیز مصرف گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی، استفاده از دستکش حین خرد کردن گوشت، خودداری از جداسازی و له کردن کنه بر روی پوست، خودداری از کشتار غیر مجاز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بیماری تب کریمه کنگو تأکید کرد.
معاون فنی مرکز بهداشت استان همدان سالانه ۲۴۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر در سطح استان همدان به بیماری هاری آلوده می شوند، ابراز داشت: این بیماری یک بیماری ویروسی است که درصد کشندگی بسیار بالایی دارد.
وی اضافه کرد: سگ‌های خانگی بیشترین موارد انتقال را دارند و کودکان و نوجوانان نیز بیشترین افرادی هستند که مورد گزش قرار می‌گیرند.
عرفانی با بیان اینکه سال گذشته نیز یک مورد مرگ به علت هاری در یکی از شهرهای استان اتفاق افتاده که علت فوت نیز مراجعه با تاخیر به مراکز بهداشتی پیش بینی شده است، خاطر‌نشان کرد: شهروندان برای پیشگیری از بیماری هاری از تماس نزدیک با حیوانات وحشی مانند سگ و گرگ خودداری کنند و هنگام گزش یا گاز گرفتگی حیوانات وحشی، اهلی و خانگی هر چه سریع‌تر بدون پانسمان کردن محل زخم و پس از شستشوی محل با آب و صابون به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.