۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان های دهان، سیگاری می باشند

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ممتاز نیوز در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان۹۱،
ممتاز نیوز : دکتر رضا معتمدی گفت: بیشتر مردم از اثرات دخانیات بر سلامت عمومی خصوصا سلامت دهان و دندان خود آگاهند ولی متاسفانه استعمال دخانیات روند رو به رشدی دارد و در بین دخانیات مصرف سیگار فراگیر تر است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی با اشاره به مضرات سیگار بر دندانها، گفت: یکی از آثار سیگار روی دندانها ایجاد رنگدانه روی دندان ها ست که در اثر نیکوتین موجود در سیگار ایجاد می گردد. سیگار در مدت کوتاهی سبب زردشدن دندان ها می گردد.وی عنوان نمود: کسانی که به مدت طولانی و یا مقدار بسیار سیگار می کشند از قهوه ای بودن دندان ها شکایت دارند و روش های پاکسازی این تغییر رنگ مثل استفاده از خمیر دندان های مخصوص و همچنین برساژ توسط دندانپزشک اکثرا موقتی می باشند.

دکتر معتمدی با بیان اینکه سیگار می تواند سبب بیماری های لثه شود، تصریح نمود: دندان های اشخاص سیگاری نسبت به سایرین استعداد بیشتری برای تشکیل جرم و پلاک میکروبی دارد که هردو ، عامل بیماری های لثه می باشند. بیماری های لثه معمولا بدون درد می باشند و این سبب می گردد که بیمار تصور کند که اصلا مشکلی وجود ندارد تا اینکه لثه ها آغاز به خونریزی و تحلیل می نمایند و درنهایت دندان ها لق می شوند.

وی افزود: با ادامه مصرف دخانیات بیماری لثه پیشرفت می نماید که اغلب غیر قابل بر گشت است.دندان های فرد سیگاری ممکن است آنقدر لق شوند که دیگر قابل نگهداری نباشند و مجبور به کشیدن آنها شویم.مدیر گروه دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان نمود: از دیگر آثار سیگار بر دهان می توان به بوی بد دهان و ابتلا به سرطان های دهانی اشاره نمود که سرطان دهان در سیگاری ها بسیار شایع تر است به طوری که ۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان های دهان اشخاص سیگاری می باشند.

دکتر معتمدی بیان نمود: کسانی که سیگار می کشند و الکل می نوشند، ۱۵ برابر اشخاص غیر سیگاری به سرطان دهان مبتلا می شوند، مخصوصا اگر فقر رژیم غذایی هم وجود داشته باشد.وی ادامه داد: اشخاص سیگاری با مشکلات خاصی در درمان های دندانپزشکی مواجه می باشند. برای مثال قراردادن ایمپلنت در دهان این اشخاص، با درصدموفقیت پایین تری نسبت به اشخاص دیگر می باشد.

مدیر گروه دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در پیشنهاد به اشخاصی که قصد ترک سیگار را ندارند، تصریح نمود: این اشخاص باید نسبت به نشانه‌های بیماری لثه نظیر قرمزی لثه‌ و خونریزی ناخودآگاه یا حین مسواک زدن حساس باشند.دکتر معتمدی اظهار داشت: اگرچه در نگاه اول ممکن است این اشخاص مشکل و پوسیدگی خاصی در دندان‌های خود نبینند، اما قضاوت در مورد سلامت دهان و دندان خود را به دندانپزشک خود باید بسپارند. دندانپزشک علاوه بر بررسی سلامت لثه و دندان‌ها، وضعیت بافت‌های مخاطی لب‌ها، گونه‌ها و زبان را چک می‌کند تا در صورت نیاز اقدامات لازم را صورت دهد.

وی بیان داشت: روش صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را از دندانپزشک بیاموزید و به دستورات بهداشتی او عمل کنید.از خمیردندان‌های سفیدکننده و مخصوص اشخاص سیگاری بی‌رویه استفاده نکنید، چراکه سبب ساییدگی و سایش مینای دندان می‌شوند.اگرچه استفاده مداوم از دهان‌شویه به اشخاص سیگاری پیشنهاد می‌شود، اما نباید با اتکا به بو و مزه مطبوع آنها مشکل اصلی را پنهان کرد.

وی با اشاره به این ضرب المثل معروف که جلوی ضرر را از هر جا که بگیرید، منفعت است، گفت: ترک سیگار در هر زمان علاوه بر متوقف نمودن بسیاری از مشکلات ایجاد شده، به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سر طان دهان را کاهش می دهد./

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.