۹۰ درصد افراد بیسواد زیر پوشش نهضت سوادآموزی قرار دارند

به گزارش ایرنا، ‘علی باقرزاده’ معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور روز یکشنبه در اولین جلسه ستاد راهبردی سوادآموزی که در استانداری قزوین برگزار شد، با اعلام این خبر، اولویت اجرای برنامه‌های سوادآموزی درسال ۹۱ را آموزش فرد به فرد دانست.

وی، با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور افزود: یکی از سیاست های راهبردی برنامه پنج ساله، ریشه کن کردن بی سوادی و استفاده از ظرفیت ها برای شتاب دادن به این امر بوده است.

باقرزاده، بخش خصوصی را یکی از ظرفیت‌ها ذکر کرد و ادامه داد: در سال گذشته موفق شدیم ۴۰ درصد برون سپاری کنیم که این کار باعث رشد سریع در بخش کمی آموزش است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: هم اکنون ۹/۹۰ درصد از افراد بیسواد زیرپوشش خدمات نهضت سوادآموزی هستند که باید افراد باقیمانده نیز به صورت ویژه زیر پوشش قرار گیرند.

باقرزاده با اشاره به اینکه دلایل خاصی برای بیسوادی این افراد وجود دارد، افزود: دهک آخر به عنوان پرهزینه ترین و سخت ترین مرحله باید زیر پوشش قرار گیرند.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۸۵ تعداد چهار میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از جمعیت کشور بیسواد هستند که در صورت پایش و جمع آوری اطلاعات دقیق این آمار به مراتب کاهش خواهد یافت و به سه میلیون نفر خواهد رسید.

باقرزاده تصریح کرد: ۸۵ درصد جمعیت کشور باسوادند که در این زمینه در میان ۲۴ کشور منطقه در رتبه ۱۵ و بین ۱۳۹ کشور که سند آموزش و پرورش را امضا کرده اند، در رتبه ۸۶ قرار داریم.

وی گفت: هر کس که بتواند فرد بیسوادی را باسواد کند به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان پاداش می گیرد که این مبلغ در سال گذشته ۳۵۰ هزار تومان بود و در این میان دانش آموزان، دانشجویان، روحانیون مستقر در روستاها، خانواده ها و معلمان بازنشسته، می توانند به صورت انفرادی یا در قالب تعاونی در این زمینه اقدام و برای خود اشتغال و درآمدزایی کنند.

باقرزاده تصریح کرد: نهضت سوادآموزی از نظر مالی هیچ مشکلی ندارد و هرگونه هزینه در این خصوص را در راستای توسعه فرهنگی ارزیابی می کند.

وی اضافه کرد: با توافقنامه هایی که با دستگاه های اجرایی منعقد شده امسال گام اساسی در باسواد کردن افراد برداشته خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مشکل سوادآموزی مدیریت و باور عمومی است و با عزم جدی مردم، مسوولان و سوادآموزان امیدواریم بیسوادی در کشور ریشه کن شود.

وی شناسایی و جذب، آموزش، ارزشیابی و صدور گواهینامه، تحکیم سواد و پشتیبانی را از جمله اقدامات موثر در جهت باسوادی افراد بیسواد در کشور عنوان کرد و گفت: در پنج جایزه بین المللی که دریافت کرده ایم، چهار جایزه مربوط به تحکیم سواد است.

باقرزاده در ادامه افزود: بیسوادی در جامعه منشا بسیاری از ناهنجاری ها است و سوآموزی

باید به عنوان یک وظیفه توسط آحاد جامعه دنبال شود.

رییس نهضت سوادآموزی از استخدام ۴۰ هزار آموزشیار در کشور خبر داد و گفت: با استخدام این افراد و برون سپاری سوادآموزی قادریم با این مشکل در کشور مقابله کنیم.

باقرزاده ابزار الزام و تشویق در اجرا را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید کسانی که باسواد می شوند با گرفتن امتیازات ویژه تشویق شوند و با استفاده از منابع موجود قادریم بدون ایجاد منابع جدید این طرح را اجرایی کنیم.

۷۳۸۹/ ۶۱۴/ ۱۶۴۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۴۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.