۹۵ درصد درمان اعتیاد از طریق روان درمانی است/ اعتیاد کاملا درمان‌پذیر است

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

1256.jpg

به گفته رییس انجمن روانپزشکان آذربایجان شرقی، در ۹۵ درصد مواقع درمان اعتیاد روان درمانی است و تنها پنج درصد آن دارو درمانی است.

دکتر یونس ناب‌دل – استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز – در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این رابطه افزود: با استفاده از دارو تنها می‌توان بیمار را سم‌زدایی کرد یا اینکه برای درمان افسردگی او از دارو استفاده کرد اما باید توجه داشت که با دارو نمی‌توان شخصیت فرد را عوض کرد و iبه کمبودهای او پاسخ داد.

وی ادامه داد: دارو تنها وابستگی جسمی فرد را حل می‌کند، اما آنچه که سبب می‌شود از فرد یک انسان تازه ساخته شود روان درمانی است.

به گفته وی، در حال حاضر در زمینه روان درمانی بسیار ضعیف هستیم که این نکته را می‌توان با یک نگاه در شهر ملاحظه کرد. زیرا کلینیک‌های ترک اعتیاد بسیاری در شهر iبه کار درمان مشغولند که تنها iبه درمان دارویی می‌پردازند.

ناب‌دل با بیان اینکه ضعیف شخصیتی و نقص در مراحل رشد روانی زمینه‌های ابتلا iبه اعتیادند، افزود: اعتیاد و بیماری‌های روانی با یکدیگر رابطه‌ای دو طرفه داشته و همان‌گونه که بسیاری از معتادان iبه سبب یک اختلال شخصیتی iبه اعتیاد روی می‌آورند بسیاری از معتادان دچار اختلالات روانی می‌شوند. iبه طور مثال یک نفر افسردگی داشته و برای خود درمانی iبه استفاده از مواد روی می‌آورد و یک نفر iبه سبب اعتیاد دچار افسردگی می‌شود.

معتاد یک بیمار است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: معتاد یک بیمار است و مجازات و زندان حل این مشکل نیست زیرا معتاد قربانی شرایطی است که او را iبه این مسیر کشانده است.

به گفته وی، معتاد باید با سم‌زدایی درمان شده و از کمک‌های جامعه برخوردار شود تا بتواند خود را از این منجلاب خارج بکشد.

ناب‌دل با تاکید بر اینکه اعتیاد کاملا درمان‌پذیر است، افزود: این باور که اعتیاد درمان ندارد کاملا اشتباه بوده و حتی کسانی که اعتیاد iبه هروئین داشته‌اند، درمان شده‌اند.

این روانپزشک در پایان اظهار کرد: معتاد باید بتواند پس از درمان شغل مناسب خود را پیدا کرده و بتواند در جامعه حضور پیدا کند. همچنین خانواده و جامعه باید او را بپذیرند و شرایط را برای آنها مساعد نگه دارند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.