۹۶ درصد زایمان های کشور توسط مراقبان بهداشتی ماهر انجام می شود

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، ‘ حسن آقاجانی ‘ روز پنج شنبه در همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی و سومین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب در کتابخانه ملی ایران افزود: مراقبت ها از مادران باعث شده تا میزان مرگ و میر آنها در کشور به عدد ۲۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تولد زنده برسد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با رویکرد کلی نگر به سلامت کودکان ، این امر مهم را از قبل تولد مورد توجه قرار می دهد ، مراقبت های هشت گانه دوران بارداری با رویکرد ارتقای سلامت مادر و جنین و ترویج زایمان ایمن در حال حاضر در تمام مراکز بهداشتی درمانی کشور در حال اجرا است.

وی ادامه داد: مراقبت کودکان در پنج سال اول تولد با دو بار ویزیت در بیمارستان ( ویزیت فوری بعد از تولد و ویزیت کامل قبل از ترخیص) آغاز می شود ، بعد از آن و در برنامه ملی سلامت کودکان ، کودکان سالم جایگاهی ویژه دارند و با برنامه ای تحت عنوان مراقبت های ادغام یافته کودک سالم شامل ۱۵ بار مراقبت ادغام یافته از قبیل پایش رشد، ترویج تغذیه با شیر مادر ، واکسیناسیون ، اسکرین هیپورتیروئیدی ، بینایی ، شنوایی ، دهان و دندان ، اسکرین تکامل و مشاوره با خانواده در زمینه تغذیه تکمیلی و پیشگیری از سوانح و حوادث جهت کودکان کشور انجام می شود.

آقاجانی افزود: این معاینات در سنین بدو تولد، سه تا پنج روزگی، ۱۴ تا ۱۵ روزگی، یک ماهگی، دو ، چهار ، شش ، هفت ، ۹ ، ۱۲ ، ۱۸ ، ۲۴، ۳۰، ۳۶، ۴۸ و ۶۰ ماهگی انجام و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام می شود.

وی گفت: در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر ، تمام کادر بهداشتی درمانی مرتبط با مادر و نوزاد آموزش های لازم را در سالیان اخیر دیده اند و بیش از ۵۴۰ بیمارستان کشور (‌بیش از ۹۰ درصد مراکز) در حال حاضر دوستدار کودک هستند.

مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در کنار این برنامه ها ، برنامه های ملی مراقبت های ادغام یافته ناخوشی های اطفال ( مانا) به مدیریت و درمان بیماری های کودکان بیمار با رویکردی ادغام یافته و کل نگر می پردازد.

وی گفت: در برنامه های کودکان ( مانا و کودک سالم ) طی سال گذشته بیش از ۹ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۹۶۷ کودک در ۹ ماهه اول سال ویزیت شده اند که بیش از ۹ میلیون از این کودکان برای مراقبت های روتین کودک سالم مراجعه کرده بودند که از اطلاعات حاصل از این برنامه ها به طور مختصر می توان به ۲۵ /۰ درصد کم وزنی شدید و ۱۴/۰ درصد کوتاه قدی شدید اشاره کرد.

آقاجانی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در سالهای دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ ، سالانه بیش از ۳۰ هزار کودک به علت بیماری اسهال فوت می شدند ، این موضوع در کنار سوء تغذیه ناشی از اسهال در کودکانی که زنده می ماندند بار سنگینی را به کشور تحمیل می کرد ،

وی افزود: در‌آن سالها به ازای هر هزار کودک متولد شده ۱۴۰ کودک طی پنج سال اول عمر خود فوت می شد این در حالی است که بر اساس آمار دقیقی که از مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه دردست داریم سال گذشته در کل کودکان متولد شده ، کمتر از ۲۰۰ کودک دراین گروه سنی در کشور جان خود را از دست داده اند.

وی درباره علت مرگ و میر کودکان تا ۵۹ ماهه گفت: علل مرگ و میر کودکان در طی سال های بعد از انقلاب دستخوش تغییرات فراوانی شده به گونه ای که علل واگیر به علل غیر واگیر تغییر یافته است .

آقاجانی افزود: بر اساس آخرین آمارهایی که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد ، بعد از دوره نوزادی که شایع ترین علت مرگ آن بیماری های حول و حوش تولد و نارسی است، در سال ۸۸ سوانح ، حوادث و بیماری های ژنتیکی و مادرزادی هر کدام عامل حدود ۲۰ درصد مرگ ها هستند ، بیماری های دستگاه تنفسی ۱۵ درصد ، بیماری های عفونی و انگلی ۱۰ درصد ، بیماری ها قلبی عروقی ۹ درصد و بیماری های دستگاه عصبی مرکزی ۸ درصد را به خود اختصاص داده است.

همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران، دومین نشست علمی متخصصان کودکان ایران و ترکیه و دوازدهمین کنگره پزشکان کودکان در کشورهای آسیایی و اروپایی تا دهم اردیبهشت ماه در کتابخانه ملی ایران برپا است.

علمی **۹۰۱۴**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۷۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.