iOS7; رنگ‌آمیزی فراتر از کاربرد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

چهارشنبه‌ای که گذشت سرانجام iOS7 هم آمد و به طور رایگان قابل دانلود و نصب است. واقعیت این است که تغییر تازه در چهره iOS7 رادیکال‌ترین تغییر در این سیستم عامل از زمان معرفی آن تاکنون بوده است.
 
دسترسی سریع به بخش کنترل سیستم که با یک اشاره انگشت از پایین صفحه به سمت بالای آن ایجاد می‌شود واقعا جالب است،‌ امکان اشتراک گذاری فایل از طریق AirDrop یا به خصوص iTunes Radio که یک برنامه پخش مستقیم موسیقی فوق‌العاده است. 
 
 
چهره iOS7 واقعی‌تر و تمیزتر شده و می‌توان گفت تقریبا همه چیز آن تغییر کرده است. از تایپوگرافی و رنگ‌بندی گرفته تا مولتی‌تسکینگ و نوع آیکون‌های عمومی و چهره دگمه‌ها. همچنین این تغییر چهره شامل سافاری و حتی دوربین عکاسی هم شده و حتی تا صفحات تنظیمات هم امتداد پیدا کرده است. 
 
طراحی شیک 
نوع طراحی‌هایی که شبیه چرم‌ یا کاغذ حول یک برنامه را گرفته بود کاملا کنار گذاشته شده است. همچنین افکت‌های سه بعدی مانند آیکون‌ها نیز جای خود را به آیکون‌های تخت داده است. استفاده از رنگ‌های شارپ و زنده حس و حال تازهی را ایجاد می‌کند هر چند در عین حال فرم مدل‌های رنگ‌بندی گوگلی را به یاد ما می‌آورد. طراحی تازه حس خوبی را در اشخاص ایجاد می‌کند طوری که آدم دوست دارد آن را مرتبا نگاه کند انگار که آی‌فون را به خصوص به یک گوشی تازه تبدیل کرده است.  به طور کلی به نظر می رسد طراحان این برنامه و در رأس آنها «جاناتان او» مدیر بخش طراحی اپل تمام تلاش خود را کرده تا از iOS یک چهره پویا و جوان و ‌تر و تازه به ما نشان دهد. چهره‌ای که ورق زدن مرتب صفحاتش کاربر را خسته نکند و رنگ‌ها به او حس نزدیکی و صمیمیت را القا کند.  
 
 مرکز کنترلی در دسترس
یکی از معدود امکانات تازه در iOS7 بخش مرکز کنترل است که تنظیمات مهم و لازم را دم دست قرار داده است. این بخش از هر صفحه‌ای قابل دسترسی است و با یک حرکت اشاره از پایین به بالا روی صفحه ظاهر می‌شود. در این بخش تنظیماتی مثل روشن یا خاموش کردن وای فای، بلوتوث، میزان روشنایی صفحه نمایش، قرار دادن دستگاه روی حالت Airplane و کنترل موسیقی در ‌آن قرار دارد. مرکز کنترل همچنین یک دگمه برای روشن یا خاموش کردن چراغ قوه (فلش دوربین) هم در اختیار  کاربر قرار می‌دهد که البته همین امکان سبب از بین رفتن انواع و اقسام اپلیکیشن‌هایی خواهد شد که همین امکان (چراغ قوه) را به صورت یک برنامه به کاربران مــی‌فــروختـند. همچنین در این بخش شما به ساعت و آلارم (Alarms) و ماشین حساب یا دوربین دسترسی سریعی دارید. همانند قبل حرکت انگشت از بالای صفحه به پایین سبب نمایان شدن بخش Notifications می‌شود. یک نکته اینکه بخش Notifications بسیار باز و پهن طراحی شده و به همین سبب به‌رغم‌ اینکه هر یک پیغام به راحتی از پیغام دیگری قابل تفکیک است، اما در عین حال برای دیدن همه پیغام‌ها( به خصوص اگر آدم شلوغی باشید) باید زمان بیشتری را برای اسکرول کردن بگذارید. قبلا می‌توانستید در یک نگاه همه پیام‌ها را ببینید، اما الان خیر .
 
 مرورگر سافاری
یکی کردن فیلد جست وجو و آدرس مهم‌ترین تغییر سافاری بوده که البته واقعا یک تغییر مهم به حساب نمی‌آید.در قبل سافاری از دو باکس جداگانه برای جست وجو و آدرس بهره می‌گرفت. این تغییر را البته بسیاری ازمرورگرهای دیگر موبایل و دسک‌تاپ مدت‌ها پیش انجام داده بودند. البته تغییر دیگری که در سافاری انجام گرفته این است که برای دیدن صفحات باز به صورت بالا به پایین یا پایین به بالا می‌توان حرکت کرد در حالی که در قبل حرکت چپ به راست و راست به چپ بود. حالا به این صورت می‌توان یک پیش‌نمایش از صفحات هم از نمای بالا در اختیار داشت که شبیه این را در بعضی گوشی‌های آندرویدی دیده بودیم. حالا برای بستن هر صفحه (از نمای کلی صفحات باز)‌ کافی است آن را به سمت چپ صفحه بکشید. همچنین در سافاری یکسری فیلترهای تازه مفید قرار داده شده از جمله یک فیلتر برای دیدن مطالبی که دوستان کاربر در توییتر به اشتراک گذاشته‌اند و ری‌توییت کردن آنها را راحت کرده است. 
 
 دوربین و برنامه عکاسی
اپل در این بخش سعی کرده یکسری امکانات به برنامه دوربین قبلی خود اضافه کند یکی از آنها فیلتر زنده است که تصاویر را قبل از عکاسی در فیلتر مربوطه ملاحظه کنید. بهبود جالبی که در این بخش رخ داده این است که دسترسی به ویدئو، دوربین عکاسی، عکاسی پانوراما و عکس مربع ( قطعا برای علاقه‌مندان به اینستاگرام) به راحتی حرکت انگشت از سمت چپ به راست شده است. امکان کپی کردن یک عکس در هنگام مرور انبوه عکس‌ها هم یک امکان کاربردی کوچک و البته جالب است. یک امکانی که در  بخش دوربین iOS7 فقط برای آی‌فون ۵ اس وجود دارد امکان انتخاب بهترین تصویر (با عکسبرداری مکرر ۱۰ فریم در ثانیه) است.  همچنین در آی‌فون ۵ اس امکان اسلوموشن ( ۱۲۰ فریم درثانیه) نیز وجود دارد. دستیار صوتی اپل که ما مطمئنیم کسی اساسا از آن بسیار استفاده نمی‌کند هم بهبودهایی پیدا کرده است. یکی از مهم‌ترین آنها این است سوالی را که شما از سیری می‌پرسید می‌توانید ادیت کنید و به این ترتیب اگر بدفهمی این وسط به واسطه زبان گوینده یا  گوش گیرنده وجود دارد را اصلاح کنید. به نظر ما تغییر تنظیمات بسیار امکان جالبی است که با سیری می‌توان انجام داد. به طور مثال می‌توان به سیری گفت که بلوتوث را خاموش کند. شما همچنین می‌توانید از سیری بخواهید تا در ویکی‌پدیا یا توییتر جست و جو کند.  
 
فیس تایم با صدا و مولتی تسکینگ 
چه کسی می‌تواند از فیس‌تایم ناراضی باشد؟ امکان فوق‌العاده‌ای که حالا فقط وابسته به تصویر نیست و می‌توان با یک نفر دیگر صرفا از طریق صدا ارتباط برقرار کرد. به نظر می‌رسد باید این موضوع یک ضربه جدی به برنامه‌هایی چون وایبر باشد. نکته جالب اینکه در هنگام مکالمه با یک نفر دیگر در این حالت می‌توان صدای زیرین موسیقی را هم زیر مکالمه شنید. دوبار کلیک کردن روی دگمه هوم تا پیش از این مولتی تسکینگ را در اختیار کاربر قرار می‌داد حالا برای هر آیکون برنامه یک صفحه هم باز شده که از طریق آن می‌توان آن برنامه را به راحتی و با کشیدن آن به سمت بالا بست. البته باز هم امکان تازهی نیست و شبیه کاری است که در آندروید هم برای بستن برنامه‌ها انجام می‌شود. یک امکان خوبی که در مولتی تسکینگ اضافه شده این است که برنامه‌ قبلی در حافظه است و به سادگی می‌توان آن را در لیست مولتی‌تسک‌ها در دسترس دید. این به خصوص برای زمانی که کاربر روی دو برنامه خاص کار می‌کند، بسیار کاربرد دارد. 
 
چه دستگاه‌هایی روی ۷ iOS  کار می‌کند؟
آی‌فون ۴ ، ۴ اس ، ۵ ، ۵ سی و ۵ اس با این سیستم عامل کار می‌کنند. همچنین iOS7  روی‌آی پد ۲، مینی و آی‌پدهای تازهتر کار می‌کند. این سیستم عامل با نسل چهارم و پنجم آی‌پاد هم سازگار است. 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.