IUCN از بزرگترین پارک دریایی جهان در جزایر کوک حمایت می‌کند

۲۶ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) iبه تازگی قراردادی را با مقامات جزایر کوک در قاره اقیانوسیه iبه منظور حمایت از بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان iبه امضا رسانده است.

به گزارش تفسیری سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احداث بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی جهان iبه منظور حفظ تنوع زیستی دریایی، افزایش رشد اقتصادی بومی و نگهداری از سلامت اقیانوس iبه طور جهانی بوده است.

مدیر برنامه دریایی و قطبی جهانی IUCN، «کارل گوستاف لاندین» گفت: تصمیم iبه احداث این منطقه حفاظت شده دریایی اقدامی حائز اهمیت است و باید توسط مسئولان دیگر کشورهای جهان نیز دنبال شود.

«کارل گوستاف لاندین» گفت: تنها دو درصد از اقیانوس‌های جهان تحت حفاظت قرار دارند و این اقدام گامی اساسی در جهت حفظ مناطق دریایی جهان است. همچنین می‌تواند در تامین اکسیژن، غذا و آب مورد نیاز بشر هم سودمند باشد.

این قرارداد iبه دنبال اعلام مسئولان جزایر کوک مبنی بر اقدام iبه ساخت این منطقه در ماه آگوست سال جاری میلادی iبه امضا رسید. پارک دریایی جزایر کوک منطقه‌ای iبه مساحت ۱٫۰۶۵ میلیون کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این پارک بزرگترین پارک دریایی جهان است که تاکنون توسط یک کشور برای مدیریت و حفظ اقیانوس احداث شده است. این منطقه شامل تنوع زیستی دریایی غنی از جمله پرندگان دریایی نایاب، وال‌های آبی و چندین گونه کوسه و گروهی از حیوانات نام برده شده در لیست قرمز IUCN می‌شود.

نخست وزیر جزایر کوک،‌ «هنری پونا» گفت: ساخت این منطقه محافظت شده دریایی اصلی ترین کمک iبه رفاه ساکنان این منطقه است و در مجموع برای بشر نیزسودمند خواهد بود. این پارک دریایی چهارچوب لازم برای ارتقای توسعه بنیادی از طریق متعادل ساختن منافع رشد اقتصادی از قبیل صنعت گردشگری و ماهیگیری را با حفظ تنوع زیستی اقیانوس آرام جنوبی فراهم می‌سازد.

پارک دریایی ساخته شده در جزایر کوک نیز همچون منطقه محافظت شده جزایر فونیکس مناطق متنوعی را با سطوح متفاوت حفاظت در بر می‌گیرد؛ iبه طور مثال در محدوده‌هایی هیچ گونه فعالیت ماهیگیری اجازه داده نمی‌شود.

به گزارش تفسیری ایسنا iبه نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، دیگر امضا کنندگان این قرارداد از مسئولان برنامه زیست محیطی منطقه ای اقیانوس آرام و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد بوده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.