MI 6 مبالغ هنگفتی به کرزای داده است

۱۶اردیبهشت،

سازمان اطلاعات انگلیس مبالغ هنگفتی به رئیس‌جمهور افغانستان برای اجرای پروژه‌های ویژه صلح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این امر علیرغم آن صورت می‌گیرد که اخطارها مبنی بر اینکه این کمک‌ها فساد را در قلب رژیم افغانستان افزایش می‌دهد، وجود دارد.

مقامات MI 6 (سازمان اطلاعات انگلیس) اقرار کرده‌اند که این سازمان در طی ۱۲ سالی که انگلیس در افغانستان بوده، به صورت دوره‌ای پرداخت‌های مستقیم به همتایان افغان خود داشته‌ است.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است کمک‌های سیا و MI 6 منبع مناسبی از پول برای دولتش است.

باورها بر این است که حمایت سیا از سال ۲۰۰۱ تاکنون به ده‌ها میلیون دلار افزایش یافته بود.

در حالی که انگلیس پیش از عقب نشینی در پایان سال آتی میلادی شمار سربازانش را در افغانستان کاهش خواهد داد، بیم آن می‌رود که فشار در جستجوی معاهده‌ای با شورشیان برای توقف یا کاهش حملات سبب افزایش مقدار پول پنهانی خرج شده در افغانستان شود.

آنگوس رابرتسون، عضو حزب جدایی طلب اسکاتلند مجلس می‌گوید ما باید بیشتر بدانیم که هر پولی از جانب انگلیس چگونه و کجا در حال استفاده است، چگونه بر آن نظارت می‌شود و واقعا چه منافعی برای مردم افغانستان به همراه دارد.

این افشاگری که دولت کرزای پول هنگفتی از متحدانش گرفته در پارلمان افغانستان جار و جنجال به راه انداخت؛ جایی که دولت کرزای با سیلی از اتهامات فساد روبرو است.

کرزای گفته که گردش پول برای سیطره او بر قدرت حیاتی است و وی از رئیس سازمان سیا تقاضا کرده که علیرغم انتقادهای سیاسی در آمریکا پرداخت پول به افغانستان را ادامه دهد.

صندوق بین‌المللی پول به دیپلمات‌های ساکن در کابل اخطار داد که دولت افغانستان به خاطر فساد مقاماتش با بحران در بودجه مواجه است.

یک محقق سازمان بین‌المللی شفافیت گفت، این اجتناب‌ناپذیر است که پولی که زمانی مقامات اطلاعاتی آمریکا آن را در کیف‌های پلاستیکی به کرزای می‌دادند، در صورت عدم نظارت در راه فساد استفاده شده باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.