PRP به هیچ وجه در درمان آرتروز موثر نیست

دوشنبه ۳۰ مرداد – ۱۱:۴۹:۳۸ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران:

بزرگنمایی:  

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان این که به رغم تبلیغات فراوان روش درمانی PRP در رفع و کاهش دردهای جلوی زانو و تورم تاندون ها موثر نیست.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، غلامعلی عکاشه رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به دستاوردهای جدید علم ارتوپدی همزمان با پیشرفت سریع علم در دنیای حاضر، درباره روش درمانی PRP (پلاسمای غنی از پلاکت خون) و نقش آن در بهبود وضعیت آسیب دیدگان مفصلی از جمله مبتلایان به آرتروزعنوان کرد: PRP  از جمله درمان های دارویی جدید در این حوزه است که البته تبلیغات بسیاری بر روی آن صورت می پذیرد ولی به رغم تبلیغات بیشمار، این روش به هیچ وجه در درمان آرتروز و پارگی های مینیسک تاثیری ندارد.
وی افزود: متاسفانه این تبلیغات برای مواردی به کار برده می شود که متناسب با جایگاه واقعی PRP نیست اما به هر حال نمی توان منکر این موضوع شد که یک تکنیک تازه علمی است و عمل کم خطری محسوب می شود که می تواند بر روی برخی مفاصل اثر بگذارد.
رییس بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی، با بیان این که در این روش پلاکت‌های غنی شده پلاسمای خون از انسان گرفته و به خودش تزریق می شود، گفت: به کمک این روش اثر مقاومت بدن بالا می رود. کاربرد عمده PRP  در در مان برخی آسیب های مفاصل و تورم تاندون‌ها است.
وی ادامه داد: PRP همچنین در رفع و کاهش دردهای جلوی زانو موثر است، اما هنوز موفق به درمان آرتروز نشده است. البته باید گفت به کمک عمل می‌آید و سیر بهبودی را سرعت می بخشد اما در نهایت بیشتر در درمان تورم اطراف تاندون ها کاربرد دارد و نه پارگی آن ها.
رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران ضمن تصریح این مطلب که مطالعات جهانی نشان دهنده بهبودی های نسبی به مدت محدود در درمان آسیب های مفصلی به طریق PRP است، اظهار کرد: در ایران هنوز تجربه چندانی در این زمینه نداریم. البته نتایج کوتاه مدت آن خوب بوده اما به هیچ وجه در درمان آرتروز و پارگی های مینیسک تاثیری ندارد.
عکاشه در پایان ضمن اعلام خبر برگزاری بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ مهرماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد، گفت: معرفی جدیدترین روش‌ها و دستاوردهای علم ارتوپدی عمده ترین هدف برگزاری این کنگره است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۱۸۱۵۵۳۱۷۴۹۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.