الگوی مسکن مهر جهانی شد

جام جم آنلاین: در حالی که بهره‌برداری تدریجی از واحدهای مسکن مهر در نقاط مختلف کشور تا حدی باعث کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از رشد بی‌رویه آن شده است، ظاهرا برخی کشورها خواستار الگوبرداری از این تجربه شده‌اند.

آنگونه که رییس کانون سراسری انبوه سازان گفته است: کشورهای زیادی از جمله عراق، الجزایر، ونزوئلا ، ترکیه و … خواستار استفاده از الگوی مسکن مهر در کشور خود شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، احداث واحدهای انبوه مسکن مهر یکی از بنیادی‌ترین برنامه‌های دولت نهم و دهم برای تثبیت قیمت مسکن و به تعادل رساندن آن است.

دولت پس از بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسید که یکی از اصلی‌ترین دلایل بالا ماندن قیمت مسکن هزینه بالای زمین در قیمت تمام شده مسکن و در نتیجه عدم عرضه کافی مسکن به بازار است؛ عرضه‌ای که مطابق با توانایی مالی اقشار ضعیف و متوسط جامعه باشد.

بر این اساس الگوی احداث مسکن مهر به روش انبوه‌سازی ارزان‌قیمت و مقاوم در دستور کار دولت قرار گرفت و در تهران در شهرک‌های اطراف پایتخت نظیر پردیس ، پرند ، هشتگرد، شهریار و در سایر استان‌ها یا در درون حریم شهرها یا در اطراف مراکز استان‌ها کار احداث انبوه این واحدها آغاز شد.

همچنین در تهران و شهرهای بزرگ دولت اقدام به توسعه الگوی مسکن مهر به اقشار متوسط از نظر مالی تحت عنوان مسکن ویژه کرد که قرار است ثبت‌نام آن در عید سعید فطر آغاز شود.

دولت در الگوسازی مسکن مهر تلاش کرد قیمت زمین را در ساخت بنا حذف کرده و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت تا ۷۰ درصد هزینه ساخت بنا را کاهش دهد تا ضعیف‌ترین اقشار حداکثر با ۳۰ درصد آورده بتوانند صاحب خانه شوند.

بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون ۸۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در کل کشور به مرحله نازک‌کاری رسیده که ۲۴۷ هزار واحد آن در استان تهران قرار داشته و بزودی افتتاح می‌شود.

این وزارتخانه پیش‌بینی می‌کند با بهره‌برداری از این واحدها تعداد قابل توجهی از مستاجران به آن نقل مکان کرده و قیمت اجاره و فروش واحدهای مسکونی در پایتخت به سمت تعادل حرکت کند.

صادرات الگوی مسکن مهر

در همین حال برخی کشورهای جهان در آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا مانند عراق، الجزایر، ونزوئلا، ترکیه و… خواستار الگوبرداری از مسکن مهر در کشور خود شده و از متخصصان ایرانی خواسته‌اند همان الگوی فنی ـ اجرایی ـ مالی مسکن مهر را در کشورشان پیاده کنند.

ایرج رهبر رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور دیروز از درخواست بسیاری از کشورهای جهان برای مسکن‌سازی براساس الگوی مسکن مهر و امضای قراردادهایی به این منظور با برخی کشورها خبر داد.

وی در آستانه برگزاری نخستین همایش ملی مسکن مهر گفت: در گام اول انتقال تجارب پروژه مسکن مهر به دیگر کشورها اخیرا در پی سفر هیاتی از ایران به عراق، تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مشابه مسکن مهر در عراق امضا شد که براساس آن ۲۰۰‌ هزار واحد در شهرهای بغداد، نجف، کربلا، بصره و دیگر شهرهای منطقه ساخته خواهد شد.

رهبر با تاکید بر این‌که پیش از این تامین مسکن برای دهک‌های کم‌درآمد جامعه با توجه به وضعیت درآمد ـ هزینه سبد خانوار تا ۱۲۰ ‌سال به طول می‌انجامید، گفت: امروز با اجرای طرح مسکن مهر شاهد خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن حداکثر با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱۰ تا ۱۵‌ میلیون تومان در قالب آورده متقاضیان هستیم.

براساس این طرح، دهک‌های کم‌درآمد جامعه در سراسر کشور در مدت کمتر از دو سال با استفاده از تسهیلات یارانه‌دار دولتی صاحب واحدهای نوساز و با مشخصات استاندارد حدود ۷۵ ‌مترمربعی می‌شوند که تحقق این امر پیش از این ناممکن بود.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های بعد از انقلاب بخصوص از سال ‌۷۰ به بعد با مرور روند تغییر قیمت‌ها در بازار مسکن، شاهد رکودهای دوره‌ای بوده‌ایم که همواره با جهش‌های قیمتی پایان ‌یافته و این موضوع همواره به صورت سینوسی تکرار شده است، گفت: اما رویه معمول افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن پس از اجرای طرح مسکن مهر تا حدود زیادی کنترل شد.

رهبر گفت: در سال‌های آینده شاهد جهش‌های غیرمتعارف قیمتی نخواهیم بود و بازار، تعادل را تجربه خواهد کرد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تصریح کرد: با مشاهده موفقیت این طرح، جمعی از کشورهای آسیایی، آمریکایی و آفریقایی خواستار استفاده از الگوی ایرانی مسکن مهر شده‌اند که مذاکرات برای پیاده‌سازی این الگو در آن کشورها در جریان است.

آغاز پیش‌فروش ۴۰۰۰ مسکن ارزان در تهران

از سوی دیگر مدیر اولین پروژه خودمالکی کشور گفت: پیش‌فروش ۴۰۰۰ واحد مسکونی ارزان‌قیمت همزمان با عید سعید فطر در تهران آغاز می‌شود.

حسین شعبانی در گفت‌وگو با مهر اظهارداشت: در این طرح مردم می‌توانند با وام ۲۵ میلیون تومانی و پیش‌پرداخت ۸۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال به صورت نقدی و بقیه در اقساط ماهانه ۵۰۰ هزار تومان مالک یک واحد ۵۱ متری در شهرک مسکونی مهستان در منطقه سعیدآباد بعد از تهرانسر شوند.

وی افزود: قیمت این واحدها کمتر از یک میلیون تومان برای هر مترمربع است و سند مالکیت منگوله‌دار رسمی و پایین بودن قیمت این واحدها از ویژگی‌های برجسته آن است.

شعبانی تصریح کرد: این پروژه مرحله فونداسیون را پشت سرنهاده و تا اواخر سال آینده آماده تحویل خواهد بود، ضمن آن‌که این واحدها در متراژهای ۵۱ متر تا ۹۵ متری ساخته شده‌اند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. قلي نيا:

    آقای ایرج خان رهبر رئیس محترم کانون سراسری انبوه‌سازان کشور . لطفا اگر از چیزی اطلاع ندارید خاموش باشید. اگر هم اطلاع دارید نان به نرخ روز نخورید . خودتان را در آیینه نگاه کنید ، اندکی هم لبخند بزنید. فکر می کنم کافی است.
    برادر محترم، الگوهایی شبیه به آنچه که ما در ایران بنام مسکن مهر می شناسیم مربوط به بعد از جنگ دوم جهانی است. نمونه های پا برجای ان را می توانید در کشورهای مالزی، سنگاپور، کشورهای کمونیست سابق نظیر چین، روسیه، بلغارستان و … ببینید. در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز تجارب موفق این کار وجود داشته است.
    در شرایط حاضر این الگوها ،در قالب مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و مسکن اجاره ای دنباله گیری می شوند.
    لطفا بیش از این افاضه فضل نفرمایید.
    برادر کوچک شما – قلی نیا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.