شجریان: سازهای من خوشبختند

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

نمایشگاه سازهای ابداعی استاد آواز ایران افتتاح شد

استاد آواز ایران گفت: سازهای من خوشبخت می باشند، چون من «شجریانم» و می توانم این سازها را به صحنه ببرم. من در کنار گروه شهناز این سازها را معرفی کردم و آنها را به دست نوازنده‌های بین‌المللی دادم.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، مراسم افتتاح نمایشگاه سازهای ابداعی محمد رضا شجریان، عصر روز پنجشنبه ۲۱ شهریور  در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم محمدرضا شجریان استاد آواز ایران در سخنانی به بیان توضیحاتی دربارهٔ چگونگی و لزوم ساخت سازهایش پرداخت.

شجریان در ابتدای صحبت هایش دربارهٔ سنتورهایی که ساخته است گفت: این سازها شانسی در نیامده اند. همان طور که اهالی موسیقی می دانند سنتور سازی است که با هر مضراب صدایش حدود ۴۰ ثانیه ادامه دارد. این خاصیت سنتور در گروه نوازی ها به شدت آزار دهنده است اما در تکنوازی ها مشکلی ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: من ۵۰ سال از عمرم را در استوردیوها گذرانده ام. مگر می گردد جایی که سنتور مضراب می زند را ادیت کرد؟ پس باید فکری به حال این ساز می کردیم. من برای چاره این کار بسیار اندیشیدم. اولین کاری که میشد کرد این که؛ برای سنتور پدال تعبیه کنیم درست همانند پیانو؛ که این کار سبب ثابت شدن این ساز می شد و دیگر نمی توانستیم آن را به راحتی جابه جا کنیم.

این خواننده موسیقی ایرانی که در سال های ابتدایی آشناییش با موسیقی، سنتور می نواخت، اظهار کرد: من فضای داخلی این ساز را پنج بخش کردم. دو کاسه رزُنانس زرد و سفید دارد. بقیه ساز از کاسه رزنانس خارج است و صدادهی ندارد. من سعی کردم تا جایی که امکان دارد صدا را کنترل کنم تا وقتی ک مضراب زده می گردد تا ۲۰ الی ۲۵ ثانیه صدایش بماند نه بیشتر!

وی افزود: این کارها برای کنترل و یکدست کردن صدا است. به نظرم در زمینه سنتور من به نتیجه خوبی رسیده ام و کار را تا حدودی پیش برده ام. در زمینه دیگر ازها نیز از سال ۱۳۸۶ که گروه شهناز را در کنار آقای درخشانی کار کردیم، دیگر نوازنده ها هم می گفتند برای ساز ما هم فکری بکن.

خواننده گروه «شهناز» با اشاره به ساختن سازهای کششی اظهار کرد: بعد از آن خانواده صراحی و این ۱۸ ساز را در این شش سال ساختم. برای بهتر شدن این سازها هم همواره در حال گفت و گو با نوازنده ها هستم و از آنها نظر خواهی می کنم و ایده هایشان را می گیرم تا به نتیجه خوبی برسیم.

شجریان خطاب به همه اهالی موسیقی گفت: به همه می گویم که شما هم با ما همراه شوید؛ ساز بسازید که ساختن بهتر از نساختن است.

وی ادامه داد: تار که اکنون شاه ساز ایران است یا ویلن که با کیفیت ترین ساز موسیقی غربی است، هر کدام بیش از چهارصد سال بر رویشان کار شده تا به این تکامل رسیده اند. اولین باری که تار ساخته شده به این زیبایی نبوده و این صدا را هم نداشته، بلکه در طی سالیان بسیار بر رویش کار شده تا به تار «یحیی» رسیده است.

شجریان که بیش از چهل سال از عمر خود را در بالاترین سطح موسیقی ایرانی به آواز خواندن گذرانده، تصریح کرد: ما سازهای کششی بم نداشتیم و اگر کسی کاری در این زمینه انجام داد، سازش شناخته نشد. بسیار ها در این زمینه کار کردند اما متاسفانه سازشان به روی صحنه نرفت.

وی افزود: وقتی من این سازها را ساختم؛ این سازها خوشبخت شدند، چون من «شجریان» بودم و می توانستم این سازها را به صحنه ببرم. من در کنار گروه شهناز این سازها را معرفی کردم. این سازها را به دست نوازنده های بین المللی دادم.

شجریان در پایان با اشاره به نواختن ساز «شهبانگ» از سوی مایستر ارکستر سانفرانسیسکو، گفت: ساز شهبانگ را مایستر ارکستر سمفونیک سانفرانسیسکو می نواخت و از من خواست تا این ساز را به داخل ارکستر ببرد و من هم بسیار استقبال کردم. بسیار از سازها ساخته شده و در گوشه خانه ها مانده است، در حالی که ساز باید به صحنه بیاید و شناخته شود.

در مراسم افتتاح نمایشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجریان، علاوه بر علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهره‌های شناخته شده و مطرحی موسیقی کشورمان همچون؛ فرهنگ شریف، مجید درخشانی، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، میلاد کیایی، شهرام میرجلالی، فخری ملک‌پور، بیژن کامکار و… حضور داشتند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / ۴۲

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.