آتش زودتر از کشاورزان خراسان شمالی گندم‌ها را درو می‌کند

اردیبهشت ۱۴۰۳

برداشت گندم در ۱۷۰ هزار هکتار از کشتزار خراسان شمالی در حال انجام است و هم‌زمان وقوع آتش‌سوزی در کمین یک سال رنج و زحمت کشاورزان است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، کشاورزان خراسان شمالی می‌گویند: استان ما در مسیر راه گردشگران و مسافران قرار گرفته متأسفانه مسافران عبوری نسبت به رعایت مسایل ایمنی در روشن کردن آتش توجه ندارند و سرمایه ما را بارها بر باد داده‌اند.

یک کشاورز شیروانی دراین‌باره می‌گوید: مسافران در حاشیه جاده و کنار مزارع برای استراحت اتراق می‌کنند اما به‌هنگام رفتن، آتش خود را به‌طور کامل خاموش نمی‌کنند.

حضرتی می‌افزاید: یک ته‌سیگار و یا خاکستری که به‌طور کامل خاموش نشده و با وزش باد همراه می‌شود، می‌تواند در چند دقیقه سرمایه ما را بر باد دهد و وقتی آتش راه می‌افتد دیگر نمی‌توان آن را مهار کرد.

جرقه‌های سیمهای برق عامل آتش‌سوزی در گندم‌زارها

عضو خبرگان کشاورزی کشور نیز دراین‌باره می‌گوید: جرقه‌های شبکه‌های فرسوده برق نیز عامل آتش‌سوزی در گندم‌زارهاست و متأسفانه شرکت برق توجهی به نوسازی شبکه‌های فرسوده‌ای که از مزارع عبور داده شده ندارد.

علی کاظمی که خود یک کشاورز است ادامه می‌دهد: پارسال ۶ هکتار از گندم‌زارهایم در آتش سوخت و سبب آن جرقه برق تشخیص داده شد اما شرکت برق جوابگوی جبران خسارت نشد و پیگیری‌هایم در این زمینه به نتیجه نرسید.

وی از نبود گزینه آتش‌سوزی در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی گلایه کرد و گفت: گزینه سیل و حتی زلزله در میان گزینه‌ها وجود دارد اما آتش‌سوزی که بسیار غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل کنترل است مشمول بیمه نمی‌شود.

صندوق بیمه کشاورزی، گزینه‌ای برای آتش‌سوزی ندارد

مدیر گروه خدمات بیمه‌ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: این صندوق در این استان محصولات کشاورزی را زیر پوشش حوادث آتش‌سوزی قرار نمی‌دهد.

محمد کریمان اظهار کرد: به‌علت قابل تشخیص نبودن عامل خسارت و نیز غیرقابل برآورد کردن میزان خسارت، تاکنون گزینه‌ای به‌نام آتش‌سوزی در لیست گزینه‌های بیمه محصولات کشاورزی گنجانده نشده است.

این در حالی است که امسال وقوع آتش‌سوزی در گندم‌زارهای خراسان شمالی نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

کشاورزان برای بیمه آتش‌سوزی به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز دربارهٔ نبود گزینه آتش‌سوزی در خدمات بیمه‌ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی می‌گوید:  این امر یک خلأ در حمایت‌های بیمه‌ای از محصولات زراعی است.

ابوالفضل یاوری اظهار می‌کند: صندوق بیمه محصولات کشاورزان را در برابر آتش‌سوزی بیمه نمی‌کند اما کشاورزان می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های بیمه، برای بیمه محصولات خود در برابر حوادث آتش‌سوزی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

۱۰ هکتار گندم‌زار شیروان در آتش سوخت

اواخر خردادماه امسال حدود ۱۰ هکتار از گندم‌زارهای شهرستان شیروان در پنج نقطه مختلف در آتش سوخت.

به‌گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیروان این آتش‌سوزی‌ها ۲۱۰ میلیون ریال به گندم‌کاران شیروانی خسارت زده است.

اسماعیل خزائی اظهار کرد: دو مورد از این آتش‌سوزی‌ها در گندم‌زارهای روستای “هنامه” و بقیه در مناطق “لوجلی”، “قلندرآباد”و پنج‌کیلومتری جاده شیروان ــ بجنورد روی داده است.

وی گفت: دو مورد از این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده و سه مورد نیز بر اثر بی‌احتیاطی راننده هنگام برداشت محصول از مزرعه به وقوع پیوسته است.

خسارت ۷۳۸ میلیون ریالی آتش بر گندم‌زارها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز دراین‌باره می‌گوید: وقوع آتش در گندم‌زارهای استان در سال جاری ۷۳۸ میلیون ریال خسارت به بار آورده است.

محمدنقی کاظمیان اظهار می‌کند: امسال در فصل برداشت گندم پنج و نیم هکتار از گندم‌زارهای شهرستان فاروج  به‌طور کامل در آتش سوخت و ۱۹۸ میلیون ریال خسارت به‌جای گذاشت.

وی می‌افزاید: گندم‌های آماده برداشت در سطح بیش از ۱۲ هکتار از کشتزار گندم در شهرستان شیروان نیز طعمه آتش شد که خسارت آن ۵۴۰ میلیون ریال برآورد می‌شود.

کاظمیان ادامه می‌دهد: در مجموع وقوع آتش‌سوزی در کشتزارهای گندم استان ۷۳۸ میلیون ریال به گندم‌کاران استان خسارت وارد کرده است.

وی اضافه می‌کند: در آتش‌سوزی اخیر، یک دستگاه تراکتور فرگوسن ۲۸۵ نیز که برای خاموش کردن آتش به کار گرفته شده بود تا ۴۰ درصد دچار سوختگی و خسارت شد.

راه‌کارهایی برای جلوگیری از خسارت

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی دربارهٔ راه‌کارهای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی و نیز جلوگیری از خسارت آن می‌گوید: کشاورزان باید پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم برای اطفای حریق را در مزارع خود داشته باشند.

کاظمیان می‌افزاید: کشاورزان همواره یک سطل آب کنار کمباین داشته باشند.

وی می‌گوید: کارگران و کشاورزان در مزارع از کشیدن سیگار امتناع کنند.

کاظمیان اضافه می‌کند: ایجاد آتش‌بر با شخم‌زدن زمین‌های اطراف آتش مهمترین راه برای جلوگیری از توسعه و پیش‌روی آتش در مزارع است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.