آخرین سند اشتغالی احمدی‌نژاد انتشار یافت/ ۷سئوال کلیدی همچنان بی‌پاسخ

اردیبهشت ۱۴۰۳

یکماه پس از اتمام ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، وزارت تعاون، کار و رفاه عملکرد اشتغال زایی ۳۱ استان در سال قبل را ارائه کرد. طبق این سند، استان‌ها از ۲٫۳ میلیون شغل برنامه ریزی شده در سال ۹۱ حدود ۱٫۶ میلیون شغل را ایجاد کرده اند که معادل تحقق حدود ۶۷ درصدی هدف اشتغالی آخرین سال فعالیت دولت دهم است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، عملکرد اشتغال زایی استان های کشور در سال ۹۱ که مربوط به سال پایانی عملکرد دولت دهم است، انتشار یافت که بر اساس آن، آمار عملکرد استان های کشور در دو بخش میزان اشتغال تعهد شده بدون احتساب بخش ساختمان و تعداد اشتغال ایجاد شده بدون احتساب بخش ساختمان اعلام شد.

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (دبیرخانه شورای عالی اشتغال)، در سال قبل دولت دهم ایجاد ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار فرصت شغلی را در دستور کار قرار داده بود و استانداران سراسر کشور نیز متعهد شده بودند نسبت به ایجاد سهم اشتغال استان های خود اقدام کنند.

برنامه ایجاد ۲٫۳ میلیون شغل

همچنین با مشخص شدن سهم هر دستگاه از بسته اشتغال ۲ میلیون و ۳۰۵ هزارنفری سال ۹۱، کلیه دستگاه های اجرایی مکلف شده بودند تا به صورت مستمر گزارشات خود را در سیستم نرم افزاری رصد به ثبت برسانند.

با مجوزی که وزیر کار دولت دهم داده بود، کار اعتبارسنجی تعهد اشتغال استان ها در اردیبهشت ماه امسال از طریق ۷ هزار و ۳۰۴ نمونه انجام شد که حاوی اطلاعات عملکرد استان های کشور از ابتدای فروردین ماه سال قبل تا پایان اسفندماه ۹۱ است. در نهایت در خردادماه سال جاری کنترل کیفی داده های آماری جمع آوری شده بررسی شد.

بر پایه جدول ارائه شده از عملکرد اشتغال زایی استان ها در آخرین سال فعالیت دولت دهم، از کل ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تعهد اشتغالی که برای استان های کشور پیش بینی شده بود، ۱ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۴۴۳ فرصت شغلی معادل حدود ۶۷ درصد تعهدات طبق گزارش وزارت کار، محقق شده است.

تحقق۶۷ درصدی هدف اشتغال در سال ۹۱

از سویی، بیشترین تعهد اشتغال زایی مربوط به استان تهران با ۲۹۵ هزار و ۹۷۵ بوده که از این تعداد ۲۲۵ هزار و ۹۳۳ فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین اصفهان دارای ۱۰۶ هزار و ۵۱۰ تعهد شغلی، خراسان رضوی ۱۱۱ هزار و ۲۲۱ مورد و خوزستان ۱۰۹ هزار و ۹۲۲ شغل بوده است.

مابقی استان های کشور تعهداتی کمتر از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در سال قبل داشته اند. طبق اعلام وزارت کار، به صورت کلی از ۱ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۵۰۳ فرصت شغلی تعهد شده استان ها در سال قبل، ۱ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۴۴۳ شغل محقق شده است.

ایلام با ۱۶ هزار و ۶۳۱ تعهد شغلی، بوشهر با ۱۱ هزار و ۵۸۱ مورد، چهارمحال و بختیاری با ۱۷ هزار و ۳۳۶ شغل، خراسان جنوبی با ۱۳ هزار و ۷۳۴ فرصت شغلی، خراسان شمالی ۱۷ هزار و ۳۷۵ مورد، زنجان ۱۴ هزار و ۸۳۶ مورد، سمنان ۹ هزار و ۵۷۷ شغل، سیستان و بلوچستان ۳۹ هزار و ۲ مورد، قزوین ۱۴ هزار و ۳۶۵ شغل، قم ۱۸ هزار و ۹۸۳ فرصت شغلی، کردستان ۴۲ هزار و ۲۵۰ شغل، کرمانشاه ۴۸ هزار و ۵۷۷ شغل، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱ هزار و ۱۷۱ مورد، گلستان ۱۵ هزار و ۷۲۶ شغل، گیلان ۴۱ هزار و ۳۹۱ شغل، لرستان ۳۶ هزار و ۹۷۵ فرصت شغلی، مرکزی ۳۵ هزار و ۵۲ مورد، هرمزگان با ۳۴ هزار و ۴۴۷ مورد، همدان با ۳۱ هزار و ۴۸۸ فرصت شغلی و یزد با ۳۰ هزار و ۴۰۳ شغل؛ کمترین تعهدات ایجاد اشتغال در سال قبل را داشته اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است تعهد ایجاد حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در سال قبل بدون احتساب بخش ساختمان است و مشاغل ایجاد شده در این بخش در آمارها وارد نشده است.

جدول تعهد و عملکرد اشتغالی استان ها در سال ۹۱

(بدون احتساب بخش ساختمان)

استان میزان ‌تعهد اشتغال اشتغال ایجاد شده
آذربایجان شرقی ۷۱۷۹۳ ۷۶۳۶۹
آذربایجان غربی ۷۴۹۳۷ ۷۴۶۹۳
اردبیل ۳۴۵۹۱ ۳۲۱۳۶
اصفهان ۱۰۶۵۱۰ ۹۹۱۸۳
البرز ۵۶۵۳۶ ۴۵۱۵۳
ایلام ۱۶۶۳۱ ۱۵۷۴۳
بوشهر ۱۱۵۸۱ ۱۵۸۴۲
تهران ۲۹۵۹۷۵ ۲۲۵۹۳۳
چهارمحال و بختیاری ۱۷۳۶۶ ۱۶۴۹۸
خراسان جنوبی ۱۳۷۳۴ ۱۱۸۹۴
خراسان رضوی ۱۱۱۲۲۱ ۱۱۱۹۷۷
خراسان شمالی ۱۷۳۷۵ ۱۷۱۸۸
خوزستان ۱۰۹۹۲۲ ۱۰۳۱۴۲
زنجان ۱۴۸۳۶ ۱۵۹۶۶
سمنان ۹۵۷۷ ۲۰۲۶۷
سیستان و بلوچستان ۳۹۰۰۲ ۴۴۲۷۶
فارس ۹۶۵۶۶ ۹۵۶۳۰
قزوین ۱۴۳۶۵ ۱۷۵۱۸
قم ۱۸۹۸۳ ۱۹۶۸۱
کردستان ۴۲۲۵۰ ۵۷۱۳۰
کرمان ۵۵۳۴۸ ۵۸۶۲۶
کرمانشاه ۴۸۵۷۷ ۳۸۳۸۹
کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۱۷۱ ۱۶۲۰۹
گلستان ۱۵۷۲۶ ۲۲۳۲۷
گیلان ۴ ۴۱۱۹۹
لرستان ۳۶۹۷۵ ۲۸۷۷۵
مازندران ۸۰۱۷۴ ۶۳۹۲۶
مرکزی ۳۵۰۵۲ ۳۴۶۳۹
هرمزگان ۳۴۴۴۷ ۵۴۲۴۳
همدان ۳۱۴۸۸ ۴۰۲۹۱
یزد ۳۰۴۰۳ ۲۷۶۰۰
جمع ۱۵۹۴۵۰۳ ۱۵۴۲۴۴۳

با این حال، دبیرخانه شورای عالی اشتغال ۷ سئوال بی پاسخ دربارهٔ عملکرد اشتغالی دولت‌های سابق مطرح کرده که اگر هم نتایج آن استخراج شده باشد، دستکم منتشر نشده است.

۷ سئوال کلیدی دربارهٔ آمارهای اشتغالی دولت دهم

۱- چند درصد از اشتغال بررسی شده تحقق یافته است؟ این میزان شامل بکارگمارده شدگان با طول مدت اشتغال بیش از یکماه و نیز فرصت های شغلی بلاتصدی مربوط به سال ۹۱ است؟

۲- چند درصد از شاغلین بکارگمارده شده در سال ۹۱ قبلا در بنگاه دیگری شاغل بوده و صرفا جا به جایی شغلی انجام داده اند؟

۳- چند درصد از فرصت های شغلی بررسی شده در سال ۹۱ اشغال شده است؟

۴- چند درصد فرصت شغلی بلاتصدی در سال ۹۱ در استان وجود داشته است؟

۵- چند درصد از شاغلین بکارگمارده شده در سال ۹۱ اشخاصی می باشند که جایگزین اشخاص معرفی شده در سامانه رصد (با طول مدت اشتغال بیش از یکماه) شده اند؟

۶- چند درصد از شاغلین بکارگمارده شده در سال ۹۱ همان اشخاص ثبت شده در سامانه رصد می باشند که دارای طول مدت اشتغال بیش از یکماه می باشند؟

۷- چند درصد از شاغلین مورد بررسی اشخاصی می باشند که قبل از سال ۹۱ نیز در همان بنگاه مشغول فعالیت بوده اند و صرفا اشتغال آنها تثبیت شده یا توسعه پیدا کرده است؟


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.