آراستگی‌های پنهان یک خانه

هفت صبح:با استفاده از نظم‌دهنده‌ها و فضاهای بکر و  بدون استفاده، بی‌نظمی‌ها را  در گوشه و کنار خانه سازماندهی کنید.

اگر برای روزهای پایانی هفته قصد دارید که دستی به سر و روی خانه بکشید و بی‌نظمی‌هایی که در طول یک هفته یا طی ماه‌ها در خانه شما ایجاد شده‌اند را نظم و سامان ببخشید، می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید تا هم بتوانید این تغییرات را به بهترین شکل انجام بدهید و هم در زمان و انرژی صرفه‌جویی کنید. البته فراموش کنید که ‌ایجاد این تغییرات خسته‌کننده است و باید برای انجام آنها از اعضای خانواده‌تان کمک بگیرید.

آراستگی‌های پنهان یک خانه

کابینت آشپزخانه

کشوها و قفسه‌های کابینت از بهترین نظم‌دهنده‌ها در آشپزخانه هستند. بنابراین باید بهترین استفاده را از این فضا ببرید. البته فراموش نکنید که اگر همین فضای مفید را با ترکیبی از ظروف چینی، قابلمه‌ها، ادویه‌ها و خرت و پرت‌های دیگر انباشته کنید،‌ کار کردن در آشپزخانه برای شما با سردرگمی ‌و کلافگی همراه خواهد بود.

بنابراین در این مجالی که دست داده،‌کابینت‌ها را مرتب کنید و هر قفسه را به چیدن یک نوع از وسایل اختصاص دهید. برای پیشگیری از بروز آسیب در ظروف شکستنی هم، در زمان چینش آنها‌ بین هر قطعه، یک حوله کاغذی قرار دهید.

آراستگی‌های پنهان یک خانه


قفسه داروخانه

ابتدا،‌ داروها و وسایل کمک‌های اولیه‌ای که تاریخ انقضای آنها به پایان رسیده را دور بریزید. اگر این قفسه را در فضای رختکن حمام نصب کرده‌اید، بهتر است که آن را به جایی در آشپزخانه انتقال بدهید تا رطوبت حمام موجب فساد زودرس داروهای شما نشود.

سپس داروها را بر اسا‌س خاصیت‌های درمانی که دارند، در طبقه‌ها یا جعبه‌های جداگانه بگذارید. برای مثال داروهای مربوط به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را جدا از داروهای مربوط به معده یا مسکن‌ها قرار دهید. به ‌این ترتیب هم دسترسی به داروها آسان‌تر می‌شود و هم خطر مصرف اشتباهی داروها از بین می‌رود.


کمد ملحفه‌ها

برای مرتب‌سازی این بخش از خانه و تداوم بخشیدن به نظم و ترتیب آن،‌ بهتر است ابتدا پتوهای سبک تابستانی و ملحفه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را جدا کنید  و در قسمت انتهایی طبقات قرار دهید. سپس بسته‌بندی‌هایی تهیه کنید که شامل یک بالش،‌ یک ملحفه و یک پتوی سبک زمستانی باشد.

آراستگی‌های پنهان یک خانه

در این صورت هم در زمان استفاده مجبور نیستید تمام کمد را برای درآوردن یک ملحفه بیرون بریزید و هم می‌توانید هر ازچندگاهی بسته‌بندی‌ها را جایگزین بالش‌ها، ‌پتوها و ملحفه‌هایی کنید که قصد شستن آنها را دارید.


کمد لباس‌ها

برای مرتب کردن خرده‌ریزهای داخل کمد لباس ‌از جعبه‌هایی متناسب با فضای کمدتان بهره بگیرید. برای این کار حتما لازم نیست جعبه‌های چوبی یا مقوایی و تزئینی گران‌قیمت را خریداری کنید. این جعبه‌ها به دلیل مخفی بودن در کمد جنبه دکوراسیونی ندارند و شما می‌توانید حتی از جعبه‌های بزرگ پلاستیکی و ارزان‌قیمت برای نظم دادن به لباس‌های دم‌دستی یا خرده‌ریزهایی مانند شال، ‌کلاه، ‌دستکش و چتر استفاده کنید. از سوی دیگر اگر کمد دیواری خانه شما حاوی چنین طبقه‌های نیست،‌ می‌توانید چنین طبقات کارآمدی را با دو پایه فلزی و یک طبقه چوبی در داخل کمد ایجاد کنید.

آراستگی‌های پنهان یک خانه

اتاق بچه‌ها

بچه‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل به هم ریختگی در خانه هستند. علت آن هم زیاد و خرد بودن وسایل بازی آنهاست که دائم در اطراف اتاق پخش و پلا می‌شود. بنابراین باید در اتاق او از نظم‌دهنده‌هایی ساده استفاده کنید و به او آموزش دهید که چطور از آنها استفاده کنید. برای این منظور به جای قرار دادن یک کتابخانه بلندبالا در اتاق او برای چیدن کتاب‌ها، یک سبد حصیری تهیه کنید و کتاب‌های کودک را داخل آن بچینید. برداشتن و گذاشتن کتاب در چنین سبدی بسیار راحت‌تر از چیدن یک کتابخانه است. علاوه بر آن شما می‌توانید یک سبد بزرگ پلاستیکی تهیه کنید و اسباب‌بازی‌های دم‌دستی و کوچک فرزندتان را داخل آن بریزید.

آراستگی‌های پنهان یک خانه

موتورخانه یا زیر‌زمین

اگر خانه شما به سیستم شوفاژ مجهز است، ‌پس به طور حتم فضایی در زیر‌زمین خانه شما وجود دارد که می‌توانید برخی از لوازم اضافی اما ضروری را داخل آن جانمایی کنید. البته به شرط اینکه ‌این وسایل را به صورت مرتب و بالاتر از سطح زمین جانمایی کنید. به‌این ترتیب هم فضای موتورخانه مرتب و تمیز می‌ماند و هم در صورت نشت آب یا ترکیدگی لوله‌ها در این بخش، وسایل شما دستخوش خرابی و آسیب نمی‌شوند. برای این منظور شما می‌توانید از پالت‌های چوبی یا پلاستیکی برای نگه داشتن وسایل با فاصله‌ای از سطح زمین استفاده کنید.


انباری یا پارکینگ

داشتن یک فضای اختصاصی بزرگ در خانه مانند یک انبار یا یک پارکینگ مجزا،‌ امکان نظم دادن به خرده‌ریزها را ده‌ها برابر بیشتر می‌کند. اگر شما هم چنین فضایی دارید، ‌به جای اینکه آن را با کمدها و وسایل قدیمی‌ که دیگر کاربردی برای شما ندارند، پر کنید، بهتر است در اطراف آن قفسه‌هایی ایجاد کنید و وسایل مربوط به تعمیرات مانند جعبه‌های ابزار،‌ قوطی‌های رنگ استفاده نشده،‌ کفش‌های اضافی، وسایل ورزش و کوهنوردی و خرده‌ریزهایی که در کمدهای داخل خانه برای آنها جایی ندارید را داخل آنها بگذارید. علاوه بر اینها سطل‌های بازیافت را که مخصوص زباله‌های خشک کاغذی، ‌فلزی و شیشه‌ای است در آنها جانمایی کنید.


پاگرد یا زیر‌شیروانی

اگر خانه شما ویلایی است و پاگردی اختصاصی دارید می‌توانید از آن به عنوان یک انباری استفاده کنید. یادتان باشد که دمای هوای پاگرد خانه شما و میزان آفتابی که به آنجا می‌تابد، تعیین‌کننده نوع وسایلی است که می‌توانید در آنجا بچینید. برای مثال اگر این فضا در طول روز سایه است و دمایی پایین دارد،‌می‌توانید برای نگهداری مواد خوراکی مانند ترشی‌ها و برنج از آن استفاده کنید اما اگر هوای گرمی‌ دارد و آفتابگیر است، می‌توانید چمدان‌ها یا وسایلی که دمای هوا تاثیری بر سلامت آنها ندارد را در آنجا قرار بدهید. اگر نور آفتاب مستقیم به ‌این مکان می‌تابد بهتر است وسایل‌تان را با ملحفه‌ای بزرگ بپوشانید تا آفتاب رنگ وسایل را بی‌رنگ نکند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.