آشنایی با تنظیمات پیشرفته فتوشاپ

جام جم آنلاین: نوار تنظیمات ابزار دوره‌بری Crop شامل دو حالت است که حالت اول قبل از ترسیم کادر دوره بری و حالت دوم بعد از ترسیم کادر ظاهر می‌شود.

۱ـ نوار تنظیمات ابزار Move

ابزار جابه‌جایی و حرکت علاوه بر وظیفه اصلی خود می‌تواند در حالت Auto Select برای انتخاب و فعال کردن خودکار لایه‌های مورد نظر استفاده شود.

هنگامی که شما به عنوان طراح روی پروژه‌ای کار می‌کنید کم‌کم تعداد لایه‌های طرح زیادتر شده و امکان یافتن و انتخاب آنها از پانل لایه‌ها دشوار خواهد شد. بخصوص اگر نام مناسبی برای لایه‌های خود تعریف نکرده باشید.

با توجه به این که امکان ویرایش یک لایه فقط با انتخاب و فعال‌کردن آن در پانل لایه‌ها امکان‌پذیر است، باید دائما در حال جستجو و انتخاب لایه مناسب باشید.

برای حل این مشکل بعد از انتخاب ابزار جابه‌جایی (Move) باید در نوار ابزار تنظیمات آن Auto Select را فعال کنیم.

در این حالت دو گزینه برای انتخاب در اختیار ما قرار می‌گیرد؛ در صورتی که حالت Layer انتخاب شود با کلیک روی هر قسمت از پروژه، لایه آن قسمت فعال می‌شود و در صورت انتخاب حالت Group، اگر یک گروه در پانل لایه‌ها تعریف کرده باشیم با کلیک روی یکی از اعضای آن گروه، گروه مورد نظر انتخاب شده و می‌توانیم نسبت به حرکت، تغییر اندازه، دوران، خاموش کردن یا سایر موارد مورد نظر خود اقدام کنیم.

با انتخاب گزینه Show Transform Control نیز همزمان با انتخاب لایه مورد نظر کادری در اطراف آن لایه (گروه) ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن می‌توانیم آن را فعال کرده و همانند فرمان Free Transform برای تغییر ابعاد، جابه‌جایی، دوران لایه (گروه) مورد نظر خود از آن استفاده کنیم.

۲ـ نوار تنظیمات ابزار Crop

نوار تنظیمات ابزار دوره‌بری Crop شامل دو حالت است که حالت اول قبل از ترسیم کادر دوره بری و حالت دوم بعد از ترسیم کادر ظاهر می‌شود.

در حالت اول که بعد از انتخاب ابزار ظاهر می‌شود، می‌توانیم در صورت نیاز نسبت به تعریف طول ـ عرض و رزولوشن دلخواه خود برای اعمال دوره بری اقدام کنیم. مثلا اگر می‌خواهیم عکسی را که به کمک دوربین دیجیتال خود ثبت کرده‌ایم برای چاپ در اندازه ۱۳ در ۱۸ سانتی‌متر ـ که اندازه استاندارد چاپ عکس است ـ آماده کنیم باید در این قسمت اندازه ۱۳ و ۱۸ را در قسمت طول و عرض وارد کرده و در قسمت رزولوشن نیز مقدار ۳۰۰ را تعریف سپس کادر دلخواه خود را روی عکس ترسیم کنیم.

در صورتی که می‌خواهیم اندازه کادر Crop به اندازه ابعاد یک تصویر خاص باشد می‌توان بعد از باز کردن تصویر در فتوشاپ، در نوار ابزار تنظیمات ابزار Crop روی Front Image کلیک کنیم تا ابعاد تصویر فعال به عنوان طول و عرض ابزار Crop تعریف شود.

با کلیک روی دکمه Clear هم می‌توانیم اندازه تعریف شده را حذف و Crop دلخواه خودرا بدون نسبت ابعاد ترسیم کنیم. بعد از ترسیم کادر مورد نظر و رها کردن دکمه ماوس نوار تنظیمات ابزار Crop تغییر می‌کند و گزینه‌های جدیدی مشاهده می‌شود.

اولین گزینه به نحوه اعمال فرمان Crop مربوط می‌شود. پس از تایید فرمان است که با انتخاب گزینه Delete قسمت‌های انتخاب نشده در کادر Crop پس از اعمال حذف شده و با انتخاب Hide بدون حذف شدن بخش‌های خارج از کادر، فقط مخفی می‌شوند. در صورتی که لایه در پانل لایه‌ها قفل باشد، این گزینه‌ها غیرفعال خواهد بود.

از قسمت دوم می‌توانیم نحوه نمایش خطوط راهنمای Crop را مشخص کنیم که در سه حالت بدون خطوط راهنما None، خطوط راهنما متناسب با انتخاب (سه‌تایی) و خطوط راهنمای متناسب با خطوط Grid قابل انتخاب خواهد بود.

با فعال‌کردن گزینه Shield می‌توانیم پوششی رنگی روی قسمت‌های انتخاب نشده اعمال و آن را از قسمت‌های انتخاب شده متمایز کنیم. در این بخش امکان انتخاب رنگ و شفافیت این پوشش نیز فراهم می‌آید.

یکی از بخش‌های مفید نوار تنظیمات ابزار Crop گزینه Perspective است که به کمک آن می‌توانیم نسبت به تصحیح پرسپکتیو موجود در تصاویر اقدام کنیم.

برای این کار بعد از ترسیم کادر Crop با فعال کردن حالت Perspective در نوار تنظیمات گوشه‌های کادر را روی گوشه‌های تصویر می‌کشیم و بر هم منطبق کرده سپس فرمان را اعمال می‌کنیم. در این حالت پرسپکتیو تصویر تصحیح شده و یک تصویر یکنواخت خواهیم داشت. 

۳ـ نوار تنظیمات قطره‌چکان (نمونه‌گیر رنگ)

نوار تنظیمات ابزار قطره‌چکان که برای نمونه‌گیری از رنگ‌های تصویر به کار می‌رود، فقط دارای دو تنظیم است. در قسمت اول نوع نمونه‌گیری توسط ما تنظیم می‌شود؛ به این شکل که آیا فقط از رنگ قسمت کلیک زده شده نمونه‌گیری انجام گیرد یا این که رنگ‌های قسمت‌های کناره آن نیز در نظر گرفته شود.

با کلیک در این قسمت می‌توانیم میانگین رنگی ۳، ۵، ۱۱، ۳۱، ۵۱ و ۱۰۱ پیکسل کنار هم را در نظر گرفته و رنگ دقیق‌تری را به وجود آوریم.

از قسمت بعدی نیز می‌توانیم نحوه نمونه‌گیری را تنظیم کنیم به این صورت که آیا از لایه جاری نمونه‌گیری شود یا کل لایه‌ها در نظر گرفته شود، که این حالت در مواقعی که لایه ما حاوی شفافیت باشد بیشتر خودنمایی می‌کند.

از زیرمجموعه ابزار نمونه‌گیر، رنگ ابزار خط‌کش است که علاوه بر استفاده از آن برای فهمیدن طول یا زاویه قسمت‌های مختلف تصویر می‌توانیم با گزینه Straighten نوار تنظیمات آن پس از کشیدن خط فرضی افق یا عمود، تصویر را دوران دهیم.

برای انجام این کار کافی است خط افق یا عمود مورد نظر را در جهت دلخواه روی تصویر به کمک ابزار خط‌کش رسم کرده سپس روی دکمه Straighten در نوار تنظیمات کلیک کنیم.

۴ـ نوار تنظیمات ابزار Healing Brush

نوار تنظیمات این ابزار رتوش که به صورت خودکار و بدون نمونه‌گیری، با توجه به رنگ و بافت کناره‌های بخش کلیک شده آن را ترمیم می‌کند، شامل دو قسمت است.

در قسمت اول می‌توان حالت ترکیبی (Blend mod) قسمت ترمیم شده با لایه ترمیمی را مشخص کرد. در قسمت Type نیز حالت اعمال فرمان تعیین می‌ شود. اگر حالت Proximity Match را انتخاب کنیم، قسمت آسیب‌دیده با توجه به بافت و رنگ کناری ترمیم می‌شود.

در صورت انتخاب حالت Create Texture با توجه به بافت کناره قسمت انتخاب شده، بافت جدیدی تولید و اعمال می‌شود و در صورتی که حالت Content Aware انتخاب شود، ترمیم بخش آسیب‌دیده به صورت هوشمند و با توجه به محتوای تصویر انجام می‌گیرد.

نوید حاتمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.