آغاز موج سوم ایدز در کشور

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام اینکه موج سوم بیماری ایدز در راه است، گفت: هر میزان که در جامعه بی‌بندباری و ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش یابد؛باید منتظر افزایش نرخ مبتلایان به این بیماری ایدز نیز باشیم، از این‌رو مسئولان باید زمینه ازدواج در کشور را فراهم کنند.

عباس قائیدرحمت با اشاره به حرکت و شیوع همزمان موج دوم و سوم بیماری ایدز در کشور، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده علت آغاز موج دوم به‌خاطر انتقال ایدز در میان معتادان و آغاز موج سوم به‌علت شیوع بیماری سل است.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بیماری ایدز به‌عنوان یک بیماری خانمان‌سوز در جهان شناخته می‌شود، گفت: به‌طور حتم زمانی که این بیماری در جامعه شیوع پیدا می‌کند روز به روز به تعداد مبتلایان آن نیز افزوده می‌شود.
وی با اعلام اینکه آغاز حرکت موج دوم و سوم بیماری ایدز در کشور دور از انتظارنیست، افزود‌: هر مقدار که در جامعه بی‌بندباری و میزان ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش یابد؛ میزان مبتلایان به این بیماری نیز افزایش پیدا می کند.
این نماینده مجلس نهم، ادامه داد: متأسفانه ویروس ایدز به‌علت خصوصیاتش، قابل انتقال به فرزند است که این موضوع موجب ابتلاء نسل‌های آینده یک جامعه به این بیماری می‌شود.
قائیدرحمت با اشاره به نقش معتادان و سرنگ‌های آلوده در افزایش نرخ بیماری ایدز در کشور، تصریح کرد: به‌طور حتم سازمان‌های مربوطه باید در جهت ارائه محصولات استریل به معتادان برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشند.
وی آموزش و اطلاع‌رسانی را کلید اصلی کاهش بیماری ایدز در کشور دانست و بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چند سال اخیر اقداماتی برای کاهش نرخ این بیماری انجام داده است ولی به طور حتم این اقدامات با توجه به میزان شیوع این بیماری کافی نیست.
این نماینده مجلس نهم، با اعلام اینکه هم‌اکنون آماری واقعی از مبتلایان به بیماری ایدز در کشور وجود ندارد، یادآور شد: هم‌اکنون قسمتی از مبتلایان به بیماری ایدز تنها به‌علت حفظ آبرو از معرفی خود به‌عنوان بیماری پرخطر، جلوگیری می‌کنند و این‌ موضوع موجب می‌شود که سازمان‌های مربوطه آمار درستی از تعداد بیماران مبتلا به ایدز نداشته باشند.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس، با بیان اینکه در کشورهای بین‌المللی آموزش جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های واگیرداراز دوران پایه‌ای و کودکی آغاز می‌شود، افزود: اجرای برنامه‌های آموزشی موجب می‌شود که افراد در هنگام روبه‌رو شدن با بیماری ایدز بر اساس قواعدی خاص و بازدارنده عمل کنند و هیچ مشکلی برای این افراد در جامعه و خانواده به‌وجود نمی‌آید.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، بر لزوم شناسایی مبتلایان به ایدز و کنترل این بیماری تأکید کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان باید در جهت کاهش شیوع این بیماری با استفاده از تمام ابزارهای موجود تلاش کند.
وزارت بهداشت تعداد کل موارد ثبت شده مبتلایان به HIVپیشرفته در سال ۹۰ را حدود سه‌هزار و ۵۴ نفر، تعداد موارد تحت درمان دو هزار و ۵۷۹ نفر، تعداد موارد فوت شده، چهارهزارو ۳۱۱ نفر اعلام کرد و این وزارتخانه برآورد کرد آمار به ۹۳ هزار و ۲۵۰ نفر نیز برسد.
موارد ابتلاء به ایدز در ایران طی سال ۹۰ در زنان ۵/۸ درصد و در مردان ۵/۹۱ درصد است، همچنین راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی ۸/۶۹ درصد، مادر به کودک ۸/۰ درصد، موارد نامشخص ۳/۱۸ درصد و از طریق آمیزش جنسی ۱۰ درصد گزارش شده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.