آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران قبل از ۲۲ بهمن

خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که قبل از ۲۲ بهمن واکسیناسیون کرونا در کشور طبق اولویت بندی صورت گرفته، آغاز شود.

دکتر سعید نمکی درباره اقدامات انجام شده برای واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم. اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم؛ چانه زنی های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن، درباره واکسن کووکس سازمان جهانی بهداشت نیز قرار بر این بوده از فوریه توزیعش در کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود.

آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا

وی همچنین درباره واکسن کرونا تولید داخل گفت: تست واکسن ایرانی ما در مجموعه برکت مراحل بعدی را سپری کرد. واکسن مجموعه موسسه رازی هم اجازه تست بالینی گرفت و هفته آینده از شروع اولین فاز واکسن ساخت داخل در رازی رونمایی می شود.

وزیر بهداشت درباره واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا نیز گفت: این مجموعه که با انتقال دانش فنی در کوبا و در انستیتو پاستور در حال انجام است، فاز دوم مطالعه بالینی را در کشور کوبا طی می کند و فاز سوم را در آینده نزدیک و با انتقال دانش فنی و با نام پاستور در کشور آغاز می کنیم. امیدواریم مصرف این واکسن تولید مشترک را در اواسط بهار داشته باشیم.

افزایش شمار مبتلایان به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور به ۶ تن

وزیر بهداشت همچنین درباره ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور نیز گفت: بعد از آن پنج مورد که پیش از این اعلام کرده بودم، یک مورد دیگر که یک هموطن که از انگلیس بازگشته بود و در یکی از بیمارستانهای دولتی تحت نظر بود، شناسایی شد. اطرافیان وی هم تحت کنترل و رصد قرارگرفتند. حال همه این موارد خوب است و بعد از آن هم گزارش مورد جدیدی نداریم.

نمکی از رصدخانه طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گفت: متاسفانه در هفته جاری وضعیت جهان وضعیت اسفناکی بود و تعداد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری بسیار بالا بود. باز رتبه اول مرگ و میر مربوط به آمریکا بود و بعد از آن کشورهای دیگر در رتبه‌های بعدی بودند. آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته گرچه خوشبختانه کاهش در موارد مرگ و میر داشت اما ۲۸۰۲ مرگ داشت، بریتانیا ۱۶۱۰، برزیل ۱۱۸۳، آلمان ۱۱۳۹، آفریقای جنوبی۸۳۹، ایتالیا ۶۰۳، روسیه ۵۸۶، مکزیک۵۴۴، فرانسه ۴۴۱، اسپانیا۴۰۴ مرگ در ۲۴ ساعت گذشته داشته اند.

۸۴ فوتی جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته

وی با اشاره به کاهش مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور، افزود: بر اساس آخرین آمار در کشور خودمان در ۲۴ ساعت کذشته ۸۴ مرگ داشتیم و خوشبختانه کاهش مرگ‌ها به سمت دو رقمی فعلا ثابت است.

وزیر بهداشت افزود: با مقایسه پیک سوم کرونا در کشور در مقایسه با پیک اول و دوم می‌بینیم که این پیک بلندتر است و گرفتار کننده تر است. اگر پیک دوم و اول را ببینید میزان کاهش پیک و سرعت آن نسبت به پیک سوم حاکی از نزول صاف ناگهانی پیک سوم است که نشان دهنده مدیریت خوب بیماری است. این ناشی از تجربه ما در مجموعه نظام سلامت است و همچنین در کنار هم قرار گرفتن تمام نیروها از جمله وزیر کشور، تیم استانداری، هلال احمر، عزیزان سازمان بسیج و … است.

۱۰ شهر قرمز در مازندران، کاهش سیر بیماری در استانهای شمالی

نمکی ادامه داد: امروز ۱۰ نقطه قرمز در استان مازندران داریم. هفته گذشته به این استان سفر کردم و امروز این مژده را به مردم می‌دهم که با همت استاندار محترم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، عزیزان ما در بسیج و … این ۱۰ نقطه قرمز استان مازندران دارد به سمت و سوی رنگ نارنجی پیش می‌رود. عین گرفتاری‌هایی که در آتش سوزی جنگل‌های هیرکانی در خطه شمال پیدا می‌کنیم، در مورد کرونا هم به دلیل پیوستگی جمعیتی که در این خطه وجود دارد، این موضوع را شاهد بودیم. اما این اتفاق در آنجا با تیزهوشی دوستانمان نیفتاد و امروز شاهد کاهش بیماری در نقاط شمالی هستیم. در کل کشور ۱۰ شهر قرمز، ۲۳ شهر نارنجی، ۱۶۴ شهر زرد و ۲۵۱ شهر آبی داریم.

وی تصریح کرد: نظام سلامت، سازمان بسیج، هلال احمر و سایر سازمان‌های مردم نهاد با ما همکاری داشتند. در بعد نظارتی در قالب۱۲ هزار تیم با حدود ۴۳ هزار نیرو با ما همکاری داشتند. در تیم مراقبت در منزل همکاران بخش سلامت و بسیج در قالب ۴۰۰۰ تیم و ۱۰ هزار نفر با ما همکاری داشتند. در رهگیری افراد مثبت و مبتلا همکاری ۳۱ درصد از همکاران بخش سلامت و ۲۹ درصد عزیزان بسیج و بقیه دستگاه‌ها را شاهد هستیم‌.

هشدار وزیر بهداشت نسبت به عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکلهای کرونا

وزیر بهداشت در ادامه صحبتهایش درباره رعایت پروتکل‌ها اظهار کرد: گرچه هنوز مردم همکاری خوبی دارند اما افت رعایت را در برخی مناطق به دلیل عادی انگاری داریم، هنوز رعایت پروتکل‌ها در رنج بالاتر از ۹۰ درصد در متوسط کشوری نرسیده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.