آلودگی هوا باعث چاقی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از نیویورک تایمز، یک پژوهش جدید حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار و ترافیک‌های جاده‌ای ممکن است به افزایش شاخص توده بدن در کودکان و بزرگسالان مرتبط باشد.

پژوهشگران آمریکایی سه هزار و ۱۸۳ کودک را در کالیفرنیای جنوبی در رده سنی ۱۰ سال مورد بررسی قرار داده‌اند و سپس سوابق بالینی این کودکان را تا ۱۸ سالگی پیگیری کرده‌اند. این پژوهشگران همچنین از  والدین کودکان مورد بررسی درباره قرارگیری در معرض استعمال سیگار و اطلاعات از حجم ترافیک و میزان دی اکسید نیتروژن، ازن و ذرات غبار ناشی از آلودگی هوا پرسش کرده‌اند.

این پژوهش که در Environmental Health Perspectives انجام شده است، عوامل دیگر مانند: جنسیت، شاخص توده بدن اولیه، آسم، فعالیت فیزیکی، وضعیت بیمه، سطح تحصیلی والدین، میزان درآمد والدین، پارک‌ها و فضاهای سبز نزدیک به محل زندگی و درصد فقر جامعه را نیز مورد بررسی قرار داده است.

شاخص توده بدن نرمال برای بزرگسالان بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ است و اگر از ۲۵ بالاتر باشد، اضافه وزن و بیش از ۳۰ چاقی محسوب می‌شود.

دکتر راب مک‌کانل سرپرست این پروژه و پروفسور طب پیشگیری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «خیلی جالب است که بیشتر درباره مکانیزم بدن بفهمیم. اما این یافته‌ها دید ما از چاقی را به چالش می‌کشد. تا مدت‌ها فکر می‌کردیم که افزایش کالری به بدن و کاهش فعالیت فیزیکی باعث چاقی می‌شود. اما حالا می دانیم که این، همه ماجرا نیست.»

منبع: نیویورک تایمز
ترجمه: هانا حیدری

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.