آمریکا در آتش

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، همانطور که در ادامه این مقاله خواهید خواند جواب مثبت است . سال ۲۰۱۱ ترسناک ترین سال ازجهت آتش سوزی های گسترده در آمریکا بوده است . هم اکنون چشمان مردم آمریکا به آتش سوزی والدو کانیون در کلرادو دوخته شده است . این آتش سوزی هر شب بیشتر می شود و هم اکنون ۳۰۰ خانه را درکام خود کشیده است . این آتش شهر کلرادو اسپرینگر راتهدید می کند و باعث فرار ۳۵ هزار نفر شده است . آکادمی نیروی هوایی آمریکا نیز در معرض خطر است . در فیسبوک و توییتر شهروندان این منطقه از این فاجعه به عنوان آخرالزمان و پایان جهان یاد می کنند. اما این تازه آغاز فصل خشکی و آتش سوزی است.

آتش سوزی والدوکانیون به یکی از پرهزینه ترین و بدترین آتش سوزیهای تاریخ کلرادو تبدیل شده است. مقامات محلی نمی توانند عمق فاجعه را توضیح دهند. مدیر آتش نشانی کلرادو از این آتش سوزی ها بعنوان طوفان آتش یاد می کنند.

خانه های مردم درحال سوختن است و همه چیز درحال نابودی است . اما این تنها آتش سوزی این ایالت نیست .

حداقل ۱۰ آتش سوزی در سرتاسر ایالت قابل مشاهده است و ۳۳ آتش سوزی بزرگ در ۱۲ ایالت آمریکا به وقوع پیوسته است .

هم اکنون شرایط در غرب آمریکا برای آتش سوزیها مهیا است . براساس گزارش USA TODAY نیمی از غرب آمریکا به خط آتش تبدیل شده است .

همه این آتش سوزیها، سال پیش هم اتفاق افتاد و درحقیقت سال ۲۰۱۱ بدترین سال در آتش سوزیها در تاریخ آمریکا بوده است .

EARTH SKY می نویسد : هزاران آتش سوزی پارسال (۲۰۱۱) سرتاسر ایالات متحده را سیاه کرد. مخصوصاً درجنوب آمریکا. از سال ۱۹۶۰ ، سال ۲۰۱۱ یکی از سه فصل بزرگ و بد آتش سوزی بوده است . در طول سال ۲۰۱۱ ، ۴۸۴/۷۳ مورد آتش سوزی باعث سوختن بیش از ۲۳۵/۳۵ کیلومتر در آمریکا شد .

ما شاهد آتش سوزی های بسیار غیرمعمول در طول سال های اخیر در آمریکا هستیم . نمودارهایی که وجود دارند نشان می دهند آتش سوزی ها نسبت به دهه قبل بسیار غیرطبیعی است .

در آمریکا آتش سوزی ها از سال ۱۹۶۰ ثبت شده اند . همه ۶ مورد آتش سوزی بسیار گسترده از سال ۲۰۰۰ به بعد اتفاق افتاده است . درواقع همه ۶ آتش سوزی بزرگ در طی ۵۰ سال گذشته بعد از سال ۲۰۰۰ ثبت شده است .

در تگزاس درسال ۲۰۱۱ ؛ ۴ میلیون متر  مربع در آتش سوخته است . این آتش سوزی ها که در تاریخ تگزاس بی سابقه بوده است ، ۱۶۰۰ خانه را به کام خود کشیده است . در آریزونا هم یک میلیون متر مربع در آتش سوخته است .

معنی این آمار چیست ؟ اینها یعنی مقدار آتش سوزی ها در ایالات متحده به شدت افزایش یافته و بسیار قدرتمندتر و مخربتر شده است .

علت این همه آتش سوزی چیست؟ حقیقت این است که خشکی بیش از حد در نیمه غربی آمریکا باعث اصلی این آتش سوزی هاست .

بر طبق گزارش آکادمی ملی علوم آمریکا ، خشکی غرب آمریکا در ۵۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است .

با اینکه شرق آمریکا هم در طول تابستان گرم میشود ، اما به این میزان ، آتش سوزی درآن اتفاق نمی افتد.

بانگاه کردن به نمودار آتش سوزی ها می توان فهمید همه جنوب غربی آمریکا خشکی را تجربه می کند.

حالا که تازه اول تابستان است . باید منتظر ماند و دید در ماههای وسط و پایانی تابستانی چه بلائی بر سر ما خواهد آمد؟


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.