آوایی ماندنی برای دین و میهن

۰۵خردادماه،

آرشیو خبرموسیقی کد مطلب: ۲۷۷۹۲  

سالروز درگذشت مرحوم موذن‌زاده/

در حالی که روزه‌دار بود قصد داشت اذانی بگوید تا برای فرهنگ ایران و اسلام یادگاری ارزشمند و جاودانه باشد.

یکشنبه ۵ خرداد ساعت ۱۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری هنر ایران، رحیم موذن زاده اردبیلی در سال ۱۳۰۴ در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و زیر نظر پدر با جدیت مسیر خود را در فراگرفتن موسیقی مذهبی پی گرفت و پس از درگذشت پدر به جای او قرائت اذان را ادامه داد.
وی در سال ۱۳۳۴ و در سن ۳۰ سالگی برای اولین بار اذان مشهور خود را در میدان ۱۵ خرداد و در استودیوی شماره ۶ رادیو خواند؛ اذانی که در گوشه روح الارواح و در آواز بیات ترک یا همان بیات زند خوانده شده و تا امروز هم پس از گذشت نیم قرن به عنوان ماندگارترین اذان ایرانی شناخته می گردد.
خود موذن زاده دربارهٔ این اذان می گوید: «در حالی که روزه‌دار بودم، می‌خواستم اذانی بگویم تا برای فرهنگ ایران و اسلام یادگاری ارزنده باشد.»
این اذان در سال ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی معنوی شناخته شد و اولین اثر ثبتی در حوزه میراث معنوی کشور نام گرفت که با پیشنهاد امید شریف موسوی – فیلمساز و کارگردان فیلم زندگی وی- در دومین سالروز درگذشت وی، توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید.
این اذان گوی سرشناس ایرانی، در سن هشتاد سالگی روز پنجشنبه ۵ خرداد ۸۴ در تهران دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش در ابن بابویه تهران به خاک سپرده شد.


Loading...


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.