آیا اینترنت جهانی قطع می شود؟

شبکه ملی اطلاعات مرحله اول اجرایی خود را در دستگاه های دولتی آغاز کرده است. شبکه ای که هنوز سوالات زیاد و شایعات داغی حوالی آن موجود است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ چند سالی از زمانی که ایده‌ای با عنوان اینترنت ملی مطرح شد می‌گذرد و در این دوران تغییرات مختلفی در این طرح صورت گرفته و امروز ما با بحثی به نام “شبکه ملی اطلاعات” به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های فضای سایبری کشور مواجهیم.
طرحی که امید می‌رود با اجرایی شدن آن آسیب‌های حملات سایبری به کشور به حداقل برسد و به گفته وزیر ارتباطات تمام حملات سایبری به درگاه‌های کشور با آن مهار شود.

* دسترسی به اینترنت جهانی قطع نخواهد شد
اولین سوالی که کاربران باشنیدن نام شبکه ملی اطلاعت مطرح می کنند این است که چه بر سر دسترسی به شبکه جهانی می آید؟

آیا با راه‌اندازی چنین شبکه‌ای دسترسی کاربران به اینترنت جهانی محدود شود؟ این موضوع بارها و بارها از سوی مسئولان تکذیب و این گونه عنوان شد که در واقع راه اندازی این شبکه راهکاری است تا اطلاعات داخل کشور در کشورهای دیگر میزبانی نشوند و مدیریت این اطلاعات در داخل کشور صورت بگیرد.

علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات نحوه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را اینگونه توصیف می کند: مهم‌ترین اقدام امسال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات، جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت و اتصال شبکه‌های دستگاهی (مانند شبکه مترو اترنت کرمان) است که کار تفکیک هم‌اکنون در دست اقدام و انجام است.

راه اندازی کامل پروژه در۳ مرحله تعریف شده است و تا پایان برنامه پنجم به طور کامل محقق می‌شود. براساس برنامه ریزی ها، در مرحله اول این پروژه بحث جداسازی و اتصال دستگاه ها پیش بینی شده که در این زمینه یک بر نامه زمان بندی طراحی شده است.

بنابراین از این پس هر هفته یک پروژه در این راستا افتتاح خواهیم کرد که طی آن دستگاه های مختلف از جمله وزارت بهداشت، آموزش وپرورش، وزارت اقتصاد و… به این شبکه متصل می‌شوند.

* در مرحله اول دستگاه های اجرایی به این شبکه متصل می شوند

وی ادامه داد : به طور کلی، ۴۲ هزار دستگاه در مرحله اول اجرای این پروژه به شبکه متصل می‌شود، به طور نمونه در مرحله اول ۵ هزار نهاد زیرمجموعه وزارت بهداشت و بیش از ۲ هزار نقطه از آموزش وپرورش ودستگاه های تابعه آن به شبکه متصل می‌شود .

البته تا پیش از این نیز تعدادی از سازمان‌ها و اداره های دولتی و بخش های مرکزی و استانی و زیرمجموعه این دستگاه هابه شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و هم اکنون در حال گزارش گیری از مسئولان فناوری اطلاعات این دستگاه‌ها هستیم تا چنان چه دستگاهی به دلایلی موفق به اتصال به شبکه ملی اطلاعات نشده است تا مشکل موجود برطرف شو دو این حرکت شتاب بیشتری پیدا کند.

* در واگذاری پهنای باند اینترنت در شبکه ملی اطلاعات محدودیتی وجود ندارد

معاون وزیر ارتباطات بابیان این که محدودیتی در واگذاری پهنای باند اینترنت در شبکه ملی اطلاعات برای دستگاه ها و سازمان های حاکمیتی وجود ندارد، گفت: هم اکنون پیش بینی اختصاص پهنای باند برای اینترنت با سرعت ۱۶ مگابیتی برای بخش های مرکزی دستگاه‌های اجرایی انجام گرفته است و برای داخل استان ها نیز این اتصال با سرعت ۸ مگابیت بر ثانیه برقرار خواهد شد؛ در همین حال در بخش ها و لایه های پایین تر دستگاه ها و سازمان‌های حاکمیتی اتصال به شبکه ملی اطلاعات با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه انجام می شود.

*اینترنت ملی کی به خانه های ما می آید؟

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این خصوص گفت: اولویت اول ما در اجرای این پروژه اتصال دستگاه های اجرایی بوده است و در بحث ارتباط کاربران خانگی، ما در سال ۹۰ پایلوت این طرح را پیاده کردیم که با موفقیت همراه بود بر این اساس مرحله بعدی عملیاتی شدن شبکه ملی اطلاعات مربوط به دسترسی کاربران خانگی به این شبکه است وامسال ۱۵ درصد کاربران خانگی به این شبکه متصل می‌شوند و درمرحله دوم امکان اتصال تمام کاربران فراهم می‌شود. محدودیت پهنای باند برای شبکه علمی کشور و مراکز پژوهشی و علمی متصل به این شبکه نیز وجود ندارد.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.