آیا بیماری تیروئید مانع بارداری است؟

 

بیماری تیرویید مانع بارداری است؟

گاهی قرارگرفتن در بمباران اطلاعاتی روزنامه ها، اینترنت، رادیو و تلویزیون اضطراب آور است مثلا تیرویید من تا به حال مشکلی نداشته اما می ترسم با بارداری مشکل پیدا کند…

دخترعمویم به کم کاری تیرویید مبتلاست و تحت درمان با قرص «لووتیروکسین». پزشکان گفته اند در صورت تصمیم به بارداری، باید میزان دریافت لووتیروکسین اش تا حدود ۵۰ درصد در دوران بارداری افزایش یابد. این نوشته ها، بخش هایی از ایمیل خانم رهاست و خوانندگان دیگری هم که پرسیده بودند چرا تا به حال در مورد تیرویید و بارداری مطلبی نداشته ایم بنابراین با خانم دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت وگو کرده ایم تا به سوال های این خوانندگان پاسخ داده شود.

خانم ها قبل از باردارشدن باید از نظر ابتلا به بیماری های تیرویید بررسی شوند؟

همه آنها لازم نیست آزمایش انجام دهند ولی اگر علایم خاص یا سابقه فامیلی داشته باشند، این بررسی برایشان لازم است. معمولا این کار در مورد خانم های جوان بدون علامت انجام نمی شود ولی خانم های میانسال بهتر است از نظر ابتلا به بیماری های تیرویید، قبل از بارداری پایش شوند.

خانم های دچار تیرویید باید قبل از بارداری برای کنترل بیماری و ارزیابی وضعیتشان مراجعه کنند؟

بله، حتما باید هم با پزشک متخصص غددشان مشورت کنند و هم پزشک زنان.

ابتلا به کم کاری و پرکاری تیرویید در دوران بارداری چه عوارضی برای جنین دارد؟

کم کاری تیرویید ممکن است باعث کندذهنی کودک شود و اختلال در مهارت های فیزیکی بچه در آینده دور از ذهن نیست بنابراین مادر باید حتما به درمان ادامه دهد. ابتلای مادر به پرکاری تیرویید هم می تواند باعث مسمومیت بارداری، سقط جنین و آریتمی قلبی شود که اینها عوارض خطرناکی هستند. جنین هم ممکن است به اختلال های جسمی، عملکردی و اختلال های مادرزادی قلبی – عروقی و کاهش رشد داخل رحم و… دچار و با وزن بسیار کم متولد شود.

نشانه های پرکاری و کم کاری تیرویید در خانم های باردار

خانم های مبتلا به پرکاری در ۳ ماهه اول، دچار تهوع و استفراغ شدید می شوند که باعث از دست دادن آب زیاد از بدن می شود. تعریق زیاد، لرزش دست، تپش قلب، پریدن از خواب و بدخوابی و افزایش فشارخون و مسمومیت بارداری نیز از عوارض دیگر ابتلا به این بیماری است. این بیماران با اینکه خوب غذا می خورند، وزنشان کم می شود. مبتلایان به کم کاری تیرویید معمولا پرخواب می شوند ولی خواب خوبی ندارند، ادم و تورم پیدا می کنند، مخصوصا در اطراف چشم ها. آنها مدام احساس خستگی می کنند و به دلیل جمع شدن مایع بین سلولی و ادم، دچار افزایش وزن می شوند.

داروهای تیروئید عوارضی برای مادر و جنین ندارند؟

مصرف داروهایی که برای درمان کم کاری تیرویید تجویز می شوند، حتما لازم است و نه تنها زیانی ندارند، بلکه بخشی از آنها به جنین هم می رسد و اگر جنین هم به این بیماری مبتلا باشد، بیماری او را تخفیف می دهند و از ایجاد عوارض شدید در جنین جلوگیری می کند ولی در پرکاری تیرویید، داروها باید حتما زیرنظر پزشک مصرف شوند و بیمار تحت نظر و مدام سونوگرافی انجام دهد. این داروها معمولا عوارض دارند ولی مصرفشان بهتر از مصرف نکردنشان است.

▪ خانم باردار مبتلا به بیماری های تیرویید، باید رژیم غذایی خاصی داشته باشد؟

نه، برای این خانم ها درمان ضرورت اول است. بیشتر مواقع کم?کاری تیرویید در اثر فعالیت سیستم ایمنی بدن علیه تیرویید اتفاق می افتد و تغذیه در آن نقش چندانی ندارد فقط اگر فرد در منطقه ای زندگی می کند که میزان ید پایین است و از لحاظ ید فقیر است، باید موادغذایی حاوی ید مصرف کند.

▪ آیا ممکن است خانمی در دوران بارداری به اختلال های تیرویید مبتلا شود و بعد از تولد فرزند، بهبود یابد؟

نه، چون بارداری باعث ایجاد تیرویید نمی شود ولی ممکن است بیماری تیرویید در این دوران خود را نشان دهد چون فعالیت تیرویید و ترشح هورمون هایش در بارداری بیشتر می شود و فعالیت این غده افزایش می یابد بنابراین طبیعی است که اگر اختلالی دارد، در این زمان معلوم شود. فقط در آنهایی که مول یا بچه خوره دارند، هورمونی شبیه TSH از جفتشان ترشح می شود و روی تیرویید اثر می گذارد و پرکاری تیروییدی می دهد و بعد از خارج شدن جفت، مشکلشان حل می شود

اقدس عارف
روزنامه سلامت

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. مریم:

    سلام من همه علائم پرکاری تیرویید رو دارم.ولی مطمعن نیستم این بیماری رو دارم یا ن.نامزد هستم میخام بدونم اگه با دارو مشکلم حل بشه،خوردن اون داروها تاثیری بر ناباروری خواهد داشت؟

  2. بهار:

    سلام.من خواهری دارم که مبتلا به سرطاهن پاپیلاری از نوع بدخیم بود و با جراحی کل تیروئید ش را درآوردند، و هنوز مرحله تزریق ید را انجام نداده، از یک طرف خواستگاری دارد که مصمم به ازدواج به آن میباشد. آیا خواهرم می‌تواند پس از ازدواج باردارشود؟ مشکلی برای سلامت بچه و خودش به وجود نمی آید؟

  3. م:

    سلام. من تست قبل از بارداری دادم دکتر گفت تیرویید دارم. البته شب قبلش غست فود استفاده کردم. درصورتی ک ب گفته ازمایشگاه نباید از۱۲ساعت قبل چیزی میخوردم. آیا احتمالش هست ک بخاطر مصرف فست فود آزمایش تیرویید نشان دهد.

  4. فاطمه:

    با سلام من ۱۹سالمه یک بار به دلیل ناهنجاریجنین سقط داشتم شوهرم تیرویید دا،ه قطره ید تزریق کرده دکترش بهش گفته ۶ماه بارداری نداشته باشین ولی دکتر خودم گفت مانعی نداره الا۶ماه نگذشته من باردارم. جنین دچار مشکل میشود ایا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.