آیا کودتا، عامل برکناری طنطاوی بود؟

علی اصغر محمدی، کارشناس خاورمیانه و مدیرکل پیشین خاورمیانۀ وزارت خارجۀ کشورمان و کارشناس مصر در گفتگویی با خبرآنلاین پیرامون اقدام محمد مرسی رئیس جمهور مصر در بازنشسته کردن دو تن از  فرماندهان ارشد ارتش مصر و کاهش قدرت شورای نظامی گفت: توطئه ای عظیم علیه اخوان المسلمین در جریان بود. بازماندگان رژیم سابق به دنبال آن بودند که در روز ۲۴ آگوست تظاهراتی را تحت عنوان انقلاب خشم علیه اخوان المسلمین به راه بیندازند؛ در واقع کودتایی بدون خونریزی علیه اخوان المسلمین.
این کارشناس مصر در پاسخ به این سوال که آیا این جابجایی ها ارتباطی به تحولات صحرای سینا دارد یا خیر می افزاید: تحولات صحرای سینا فرصت مغتنمی بود که مرسی توانست به نفع خود از آن بهره گیرد. در واقع رییس جمهور با نشانه رفتن توان نظامیان در کنترل تحولات صحرای سینا دست به این اقدام زد. اما این همۀ ماجرا نیست.
این کارشناس مسائل مصر می افزاید: اسراییل چند روز قبل از انجام این علمیات رسماً به سیستم اطلاعاتی مصر از کانال های مرتبط خود اطلاع داده بود که چنین عملیاتی انجام خواهد شد، مسئولین عملیاتی ذیربط این اطلاعات را به اطلاع رییس جمهور نمی رسانند که البته دلایل آن معلوم است. احتمالا حدس می زدند که این عملیات خوب است که انجام شود و رییس جمهور را در موقعیت سختی قرار دهد. در هر حال عملیات انجام شد و برکناری هایی که مرسی صورت داد در همین چهارچوب بود که به وی اطلاع داده نشد.
محمدی در ادامه گفت: محمد مرسی در این مقطع پیروزی بسیار ارزشمندی بدست آورد به طوری که این موفقیت برابر با پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اش بود. وزیر دفاع در دورۀ انتقالی کشور را اداره می کرد و هم اکنون مرسی به وی حکم برکناری می دهد. نکتۀ قابل توجه اینجاست که طنطاوی می توانست خیلی آبرومدانه کنار برود و این مسئلۀ بسیار مهمی است.
محمد در پاسخ به این سوال که آیا ارتش در مقابل این اقدام مرسی واکنشی نشان خواهد داد، گفت: نمی توان به صراحت گفت که ارتش بتواند این اقدام مرسی را هضم کند یا نه ولی این امکان وجود دارد که سلسله درگیری هایی در مصر آغاز شود هرچند که نوع و ماهیت درگیریها ممکن است که متفاوت باشد. محمدی افزود: اگر مرسی صبر می کرد و مثلاً ۷ یا ۸ ماه دیگر دست به این اقدامات میزد شاید تا آن زمان برای وی مشکلات زیادی در جهت تخریب چهرۀ اخوان المسلمین صورت می دادند، اما در ابتدای ریاست جمهوری، مخالفت با مرسی یعنی مخالفت با مردم.

مشروح گفتگو با علی اصغر محمدی را اینجا بخوانید
 

۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.