آینده مبهم اینترنت در ایران

۲۸ آبان ،

فاوانیوز: تردیدی وجود ندارد که اینترنت بستر و ابزار لازم برای حضور در سطح جهانی  را مهیا کرده است. نکته مهم این است که ما باید در این بستر حرکت کنیم و “بیاموزیم که چگونه از این تکنولوژی نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح بین‌المللی در جهت منافع ملی خود استفاده کنیم .[۱]

در بیشتر کشورهای جهان برنامه ای مشخص و حمایت کننده برای کاربران وجود دارد تا جایگاه خود را در سپهر جهانی بهبود ببخشند. نگاهی به وضعیت موجود کشورمان و مقایسه آن با کشورهایی چون کره و هند و حتی کشورهای کوچک منطقه حاکی از آن است  که ما نه تنها برنامه پیش برنده ای در این زمینه نداشته ایم ،  بلکه اگر بدون برنامه خاصی وارد این حیطه شده بودیم تا به حال موفقیت های بیشتری کسب کرده بودیم و حداقل حاوی جایگاه به مراتب بهتری بودیم.

قطعی و کندی سرعت اینترنت ، همراه همیشگی کاربران اینترنتی در ایران است. در واقع با توجه به اهمیتی که امروزه اینترنت در رشد و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی کشورها دارد، اگر بیشتر از اثرات  انرژی هسته ای نباشد، کمتر از آن نیست. “شاید ایران تنها کشوری باشد که علاوه بر فیلترینگ پایگاه اینترنتیهای سیاسی و خبری  اقدام به محدود کردن سطح دسترسی کاربران خود به اینترنت می کند .[۲]

نگاهی به وضعیت اینترنتی کشورمان نشان می دهد که موانع بی شماری بر سر راه توسعه آن قرار دارد؛ از جمله می توان به  قطعی و کندی سرعت اینترنت، عدم وجود قوانین کافی مرتبط با فضای مجازی، کمبود نیروی متخصص و عدم آموزش منابع انسانی، عدم ارتباط بخش های اقتصادی و تجاری با اینترنت، دید تجاری دولت نسبت به کاربران،  وجود متولیان متعدد در این بخش  و تحریماتیی که علیه کشورمان در جریان است اشاره کرد.

قطعی اینترنت و کندی سرعت آن در ماههای اخیر وارد مرحله تازهی شده است که تاثیر آن بر بخش های اقتصاد ، آموزش و تحقیق و پژوهش و … کمتر قابل جبران  است.

در فرهنگستان هم مثل جاهای دیگر ما عادت کرده ایم که روز کاری خود را با قطعی اینترنت و مشکلات بیشماری که با آن مرتبط است ، آغاز کنیم. دو ماه قطعی نامتناوب که هنوز ادامه دارد بدون پاسخی روشن و یا سببی قانع کننده. مسلماً این همه قطعی و کندی سرعت اینترنت، حاصلی جز عقب گرد و پسرفت در تمام حوزه ها ندارد.

[۱] – گفت‌وگوی اختصاصی روزنامه خراسان با پروفسور یحیی کمالی‌پور رئیس دپارتمان ارتباطات دانشگاه پوردوی آمریکا

[۲] – جاده پر پیچ و خم اینترنت در ایران- حمید ضیایی پرور

http://website.honar.ac.ir

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.