ابطال مجوز بزرگترین پالایشگاه نفت ایران

گردآوری توسط گروه اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

اقتصاد > انرژی – مهر نوشت:

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از ابطال مجوز ساخت پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای نفت سنگین خوزستان به دلیل آسیب رسانی به برنامه های وزارت نفت خبر داد.

شهاب الدین متاجی در تشریح دلایل لغو مجوز ساخت این پالایشگاه عظیم نفتی در وزارت نفت، گفت: مجوز تاسیس این شرکت در سال ١٣٨٧ صادر شد و براساس مجوز داده شده، خوراک پالایشگاه ١٨٠ هزار بشکه در روز و شامل نفت خام حوزه های غرب کارون همچون میدان نفتی آزادگان بوده است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه ٧۵ درصد سهام این شرکت به شرکت BCA تعلق داشت، گفت: این شرکت موظف بود که در مدت زمان حداکثر ١٢ ماه سرمایه گذار خود را معرفی کند که متاسفانه در سالهای گذشته اقدامی از سوی شرکت BCA در این زمینه انجام نشده است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه بر اساس طراحی های انجام شده، هزینه احداث این پالایشگاه بیش از ٣ میلیارد یورو برآورد شده که ٢۵ درصد آن باید از سوی پالایش و پخش پرداخت می شد، گفت: تمام هزینه های انجام شده تاکنون از سوی شرکت پالایش و پخش پرداخت و انجام شده است.

او با اشاره به اینکه برنامه ریزی های که برای توسعه میادین، تولید و صادرات نفت خام، تولید فرآورده ها در پالایشگاه ها و تامین سوخت مورد نیاز کشور انجام می شود، همه باهم مرتبط است، گفت: در صورتی که مجوز احداث یک پالایشگاه صادر شود و آن مجوز طبق برنامه ریزی پیش نرود به سایر برنامه های وزارت نفت لطمه وارد می‌شود.

متاجی ادامه داد: مجوزهای صادر شده دارای محدودیت زمانی هستند و در صورت عدم مشاهده پیشرفت فیزیکی و مالی قابل قبول، منتفی اعلام شده و ابطال می شوند تا سبب بروز اختلال در زنجیره تولید و بهره برداری سایر برنامه ها نشوند.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش با اعلام اینکه هم اکنون مجوز خوراک پالایشگاه خوزستان در کنار سایر مجوزهای مشابه با توجه به عدم پیشرفت طرح باطل شده است، گفت: بنابراین در صورت وجود سرمایه گذاران جدید که دارای توانمندی مالی لازم و برنامه ریزی منسجم در زمینه اجرای چنین طرحهایی باشند، امکان حضور و مشارکت در این طرحها میسر بوده و وزارت نفت از آنها استقبال می کند.

۴۵۲۳۱


RSS
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.