ابلاغ مصوبه حمایت از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای بومی

۲۱فروردین۱۳،

بر اساس مصوبه ابلاغ شده از سوی دولت، به منظور توسعه تولید و کاربرد نرم افزارهای بومی در کشور، وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات)، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری موظف به حمایت از تولیدات دانشگاهی در زمینه نرم افزارهای بومی شدند.

به گزارش ایسنا، بروجردیان – مدیرکل مدیریت و پشتیبانی شبکه سازمان فناوری اطلاعات – با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، دستگاه‌های اجرایی موظفند پس از ابلاغ فهرست نرم افزارهای بومی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرف یک سال برای جایگزینی نرم‌افزارهای پایه در سامانه کارساز عملیاتی خود با نرم افزارهای بومی و سامانه‌های تکمیلی اقدام کنند.

وی با بیان این که در این مصوبه بیان شده که باید فهرست نرم افزارهای بومی مورد نیاز کشور، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ شود تصریح کرد: بر اساس تعریف مشخص شده از نرم افزاری بومی است که کلیه مراحل طراحی، تولید، آزمایش، نصب و نگهداری و پشتیبانی آن در داخل کشور و توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با تابعیت ایرانی انجام شده باشد یا «نرم‌افزار آزاد/متن‌باز»ی که مراحل بومی سازی آن توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران تأیید شده باشد.

وی با اشاره به اینکه مرکز ملی توسعه و بکارگیری نرم‌افزارهای بومی و آزاد/متن‌باز ایران در سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شده است افزود: با ایجاد این مرکز و به واسطه مصوبات موجود در این حوزه،‌ برنامه‌های حمایتی در راستای توسعه و بکارگیری نرم‌افزارهای بومی و آزاد/متن‌باز اجرایی خواهد شد.

مدیرکل مدیریت و پشتیبانی شبکه سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: حمایت از گروه‌های کاربری لینوکس یکی از برنامه‌های این مرکز است و درهمین راستا به عنوان اولین اقدام، امکاناتی برای برگزاری جلسات این گروه­ها در مرکز در نظر گرفته شده و اولین جلسه یکی از این گروه‌ها در سال جاری،‌ روز قبل در مرکز برگزار شد.

وی ادامه داد: مطابق معمول در این گونه گردهمایی‌ها مباحث آموزشی و فنی توسط گروه‌های کاربری لینوکس مطرح و مورد استفاده علاقمندان قرار می­گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.