اثرات قهوه بر قلب

جام جم آنلاین: بر اساس بررسی‌های جدید، نوشیدن قهوه در حد تعادل می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی ناشی از افزایش سن را کاهش دهد.

حال پرسش اینجاست که این حد تعادل چه مقدار است؟ البته دانشمندان در پژوهش‌های خود تنها متوجه کم بودن میزان نارسایی قلبی در افرادی که قهوه مصرف می‌کردند، شدند و هنوز رابطه دقیق میان مصرف قهوه و جلوگیری از نارسایی قلبی یا ساز و کار آن مشخص نیست.

آمار افراد مبتلا به نارسایی قلبی به طور روزافزون در حال افزایش است. هر چند نارسایی قلبی را می‌توان با داروها و تغییر سبک زندگی کنترل کرد، اما این مشکل تا حد زیادی روی کیفیت زندگی تاثیر خواهد گذاشت.

البته پژوهش‌های دیگری که در مورد این نوشیدنی انجام شده نشان می‌دهد قهوه علاوه بر این‌که می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهد، از بدن در برابر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری پارکینسون و سرطان کبد نیز محافظت می‌کند و بی‌شک مزایای دیگری نیز برای ما به همراه دارد.

افراد شرکت‌کننده در این آزمایش می‌توانستند هر نوع نوشیدنی اعم از کافئین‌دار یا فاقد کافئین را بنوشند. به هر حال در سوئد و فنلاند بیشتر نوع کافئین‌دار قهوه مصرف می‌شود.

در مجموع، دانشمندان بیش از ۶۵۰۰ مورد نارسایی قلبی را در بیش از ۱۴۰ هزار نفر مشاهده کردند. مدت زمان انجام این مطالعات متفاوت بود و محدوده سنی هشت تا ۳۵ سال را شامل می‌شد.

نتیجه به دست آمده این بود که مشخص شد کسانی که روزانه سه یا چهار فنجان قهوه می‌نوشیدند، در برابر نارسایی قلبی بیشترین محافظت را داشتند. نوشیدن این مقدار در مقایسه با ننوشیدن آن، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.

نتیجه جالب دیگری که از این پژوهش حاصل شد، این بود که وقتی مصرف قهوه افزایش می‌یابد از مزایای آن کاسته می‌شود و به نظر می‌رسد مصرف پنج یا شش وعده دیگر نفعی ندارد بنابراین فرد را در معرض خطر قرار خواهد داد.

براساس این داده‌ها با توجه به خطر ابتلا به نارسایی قلبی، ترک عادت نوشیدن شش فنجان قهوه در روز عاقلانه خواهد بود. زمانی که شما بیش از ۱۵۰۰ سی‌سی در روز قهوه مصرف می‌کنید، به محدوده خطر نزدیک می‌شوید.

البته این پژوهش هنوز به طور کامل ثابت نمی‌کند قهوه در پیشگیری از ابتلا به نارسایی قلبی مفید است. در واقع نارسایی قلبی نتیجه نهایی برخی مشکلات قلبی است.

برخی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود عبارت است از ضربان غیرطبیعی قلب، مشکلات دریچه قلبی، حمله قلبی یا بیماری‌های قلبی مادرزادی لذا اثبات قطعی این که مصرف متعادل قهوه به پیشگیری از نارسایی‌های قلبی منجر می‌شود، نیازمند پژوهش‌های بیشتر است. (جام جم – ضمیمه سیب)

منبع: webmd.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.