اجماع برای تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق اصلاح سبک زندگی

۳ م دیماه ،

داداش‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان گفت: برای تدوین منشور اقتصاد مقاومتی و اصلاح سبک زندگی باید از طریق فرهنگ‌سازی و به کمک ظرفیت دانشگاهیان و رسانه‌ها در جهت آگاه‌سازی افکار عمومی به یک اجماع دست یافت.

هاشم داداش‌پور در گفتگو با خبرنگار دانشگاهممتازنیوز، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و اصلاح سبک زندگی از کلید واژه‌های مقام معظم رهبری در سال ۹۱ می باشند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری طی سال‌های متوالی به تبیین موضوعات مختلفی همچون مباحث اقتصادی پرداخته‌اند و باید بدانیم که این واژه‌های مورد تاکید ایشان از مفاهیم ایرانی‌، اسلامی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از مفاهیم بنیادین است؛ گفت:‌ اقتصاد مقاومتی پارادایمی است که محتوای آن به الگو و ظرفیت‌های داخلی متکی است.

عضو کانون دانشگاهیان با تاکید بر اینکه نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سازشی است؛ گفت:‌ این نوع از اقتصاد به عنوان یک جریان سومی در مقابل دیگر اقتصادها از جمله اقتصاد سرمایه‌داری و سوسیالیستی در جهان مطرح شد که پیش روی اشخاص و پژوهشگران اقتصادی قرار گرفته و نباید اقتصاد مقاومتی را در کشور به عنوان رویکردی زودگذر تلقی کنیم. بلکه این نوع از اقتصاد، یک رویکردی دائمی و در ذیل نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره باید برای پیشبرد اهداف اقتصادی مورد توجه ملت و مسئولان قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی صرفا پاسخ به تحریم‌های بین‌المللی نیست، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این مسئله را باید همواره به عنوان یک اصل مد نظر قرار دهیم که عبور از تحریم‌ها، دستیابی به اقتصاد مقاومتی نیست.

داداش‌پور در ادامه با اشاره به اصلاح سبک زندگی گفت: سبک زندگی پارادایمی است که رویکرد فرهنگی و تمدن‌‌ساز در حوزه‌های فرهنگی-اجتماعی را دنبال می‌کند و در واقع با توجه به چنین فضایی باید با رویکرد اثباتی با موضوع برخورد شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اصلاح سبک زندگی به معنای سبک زندگی غربی که مبتنی بر نظام سرمایه‌داری غربی باشد، نیست بلکه مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی است و این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که سبک زندگی در دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی متناسب با آموزه‌های اسلام تعریف می‌شود.

داداش‌پور ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی با اصلاح سبک زندگی نباید سه سطح تولید فکری، فرهنگ‌سازی و قرارگرفتن این دو کلید واژه در لایه‌های زیرین اجتماع به عنوان سطوح مهم مدنظر قرار گیرد. 

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان در پایان خاطر نشان کرد: برای تدوین منشور اقتصاد مقاومتی و اصلاح سبک زندگی از طریق فرهنگ‌سازی با آموزه‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی به کمک ظرفیت دانشگاهیان و رسانه‌ها برای آگاه‌سازی افکار عمومی باید به یک اجماع دست یافت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.