احتمال تولید واکسن تازه برای نجات معتادان به مت‌آمفتامین

جمعه ۱۹م آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > تحقیقات
معتادان به مت‌‌‌آمفتامین ممکن است در آینده واکسنی دریافت نمایند که آنها را از استفاده از این ماده روانگردان باز دارد.

مت‌آمفتامین (با نام‌های خیابانی مانند شیشه)  یکی از اعتیادآورترین مواد روانگردان است و یکی از پرمصرف‌ترین داروهای خیابانی است، بر اساس گزارش تفسیری دفتر مواد مخدر و جرائم سازمان ملل در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون نفر معتاد به مت‌‌‌آمفتامین در سراسر جهان وجود دارد.

به گزارش تفسیری گیزمگ اکنون ممکن است کمکی برای این معتادان در راه باشد؛ دانشمندان در انستیتوی پژوهشی اسکریپس به موفقیت‌هایی در کاربرد یک واکسن مت‌آمفتامین رسیده‌اند که اثرات این ماده را در موش‌های آزمایشگاهی مهار می‌کند.

این واکسن به این ترتیب عمل می‌کند که دستگاه ایمنی بدن را وامی‌دارد که به مولکول‌های مت‌آمفتامین در جریان خون حمله کند، و مانع از وارد شدن آنها به دستگاه عصبی می‌شود.

مولکول‌های مت در حالت عادی بیش از حد کوچک می باشند که سبب تولید پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها) بوسیله دستگاه ایمنی شوند. این واکسن که M6 نام دارد، با متصل نمودن مواد شیمیایی مربوط به مت به مولکول‌های حامل بزرگتر سبب واکنش تولید پادتن بوسیله دستگاه ایمنی می‌شود.

هنگامی که این پادتن‌ها به جریان خون وارد شوند، هم به مولکول‌های حامل و هم به مولکول‌‌‌‌های مت حمله می‌کنند.

M6 در آزمایش‌ها بر روی موش‌ها دو اثر شاخص مت- از دست دادن توانایی تنظیم درجه حرارت بدن و افزایش فعالیت جسمی – را مهار نمود. در یک بررسی دیگر که همچنان ادامه دارد پادتن‌های هدف‌گیرنده مت در سلول‌های کشت‌شده در آزمایشگاه تولید شدند، و سپس در دوزهای تغلیظ‌شده به موش‌ها تزریق شدند. این رویکرد اثرات دارو را در آنها مهار نمود.

در حال حاضر قرار است آزمایش‌های بیشتری بر روی حیوانات انجام شود تا احتمالا در آینده آزمایش‌های انسانی با این واکسن آعاز شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.