احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو جدی است

ایسنا/هرمزگان سرپرست میراث فرهنگی صنایع  دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در موضوع ژئوپارک و حوضچه های پرورش میگو، نکاتی بسیار روشن وجود دارد؛ اما متاسفانه برخی ها به دلایلی خود را به خواب زده اند.

علیرضا امری کاظمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حریم ۳۰۰ کیلومتر مربعی اثر ۱۷۱ میراث طبیعی و ملی که ثبت ملی شده، افزود: محدوده این حریم در سال تعریف شده و تمامی ضوابط، حرائم و قوانین اینگونه آثار مشخص است و به تمام دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ رسمی شده است.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان منطقه آزاد قشم، پاسخ نامه نگاری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در خصوص اعلام حرائم ژئوسایت ها را نمی دهد، ادامه داد: حرائم ژئوپارک در اختیار وزارت میراث فرهنگی، دستگاه های نظارتی، قضایی و یونسکو قرار داده شده است و اداره کل میراث استان در جایگاهی نیست که تقاضای مستندات ژئوپارک را داشته باشد چون این مقوله در حدود اختیارات و وظایف این دستگاه نیست و این امر در پاسخ مکاتبات به ایشان اعلام شده است. این اداره کل باید پیگیر حریم نقض شده در حدود اختیارات خود باشد (اثر طبیعی ملی  ۱۷۱) و نه حریم هایی که ارتباطی به حوزه کاری شان ندارد.  

به دلایل نامعلومی برخی مدیران از اجرای قوانین و دستورالعمل ها استنکاف می کنند

امری کاظمی ادامه داد: پس از محرز شدن نقض حریم اثر ۱۷۱ اداره کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای خطاب به اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان دستور پیگیری برای توقف آنی در اجرای عملیات ایجاد حوضچه میگو این اثر طبیعی ملی را داده است؛ اما به دلایل نامعلومی برخی مدیران از اجرای قوانین و دستورالعمل ها استنکاف می کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه تخصصی کمیته ثبت و حریم میراث  موضوع تخلف در واگذاری مزارع پرورش میگو در حریم و محدوده اثر ملی تایید و صورتجلسه شد که نقض حریم صورت گرفته و پروژه باید متوقف شود.

امری کاظمی اظهار کرد: جای سوال است وقتی یک اداره کل نه اختیاری در منطقه ای دارد و نه از حرائم ملی و طبیعی و ژئوپارکی آن منطقه اطلاعاتی دارد، چرا با درخواست واگذاری زمین برای پرورش میگو موافقت کرده است؟

وی در ادامه بیان کرد: مدیرکل شیلات، رییس امور اراضی اراضی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی و مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان، صورتجلسه تایید  نقض حریم آثار طبیعی و ملی در محدوده ژئوپارک را در جلسه معاونت وزارت میراث تایید و امضا کرده اند.

تمامی حرائم و محدوده ها به دستگاه های ذی ربط ارسال شد

وی تصریح کرد: تمامی حرائم و محدوده های آن، به دادستانی قشم، نهادهای قضایی، وزارت میراث فرهنگی، سازمان زمین شناسی و سازمان جهانی یونسکو ارسال شده و بر هیچ کسی پوشیده نیست که ثبت هر اثر در مقیاس کوچک هم نیازبه تعیین حریم دارد چه برسد به اینکه در این درجه اهمیت در مقیاس جهانی یک کشور بخواهد ژئوپارکی را به ثبت برساند.

امری کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان منطقه آزاد قشم، قصد لغو مجوز پرورش میگو در این منطقه و فروش زمین از سوی خودش به سرمایه گذاران را دارد، گفت: پیش از این تقاضاهای مختلفی خصوصا در زمینه پرورش میگو در این منطقه از سوی سازمان منطقه آزاد قشم به اداره کل میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم  و مدیریت ژئوپارک واصل شده بود که همگی به دلیل تداخل با حریم ژئوپارمک و میراث طبیعی ملی مورد مخالفت این مدیریت ها قرار گرفته اند و پاسخ منفی به استعلام داده شد و سازمان نیز در همین راستا هیچ واگذاری در این مناطق انجام نداده و نخواهد داد. 

وی اعلام کرد: سازمان منطقه آزاد قشم به رغم اینکه یک سازمان هزینه فایده است، برای تامین مخارج خود، آثار تاریخی و طبیعی را برای تامین مصارف مالی هزینه نکرده و در صورتی هم که زمینی بر خلاف ضوابط میراث طبیعی و تاریخی واگذار شود نیز قراردادهای مربوطه را منقضی خواهد کرد.

حاضریم زمین معوض به سرمایه گذاران بدهیم

وی ادامه داد: در موضوع حوضچه های پرورش میگو در غری جزیره قشم، هر دو حریم ۱۷۱ میراث طبیعی و ملی و حریم ژئوپارک جهانی قشم نقض شده است.

امری کاظمی بیان کرد: سازمان منطفه آزاد قشم اعلام آمادگی کرده که زمین معوض به سرمایه گذاران بدهد تا سرمایه گذار نیز متضرر نشود اما تاکنون استقبالی از این طرح انجام نشده است.

احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو جدی است

وی هشدار داد: در صورت متوقف نشدن پروژه پرورش میگو در محدوده ژئوپارک قشم، احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو جدی است.

امری کاظمی در پایان تصریح کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد، خسارت زیادی متوجه وجحه بین المللی کشور، مردم محلی قشم، گردشگری جزیره و آثار طبیعی و زمین شناختی قشم می شود و همه مسئولینی که از اجرای این پروژه حمایت کرده اند باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.