اختلال عصبی PART، آلزایمر نیست

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، پژوهشگران در تحقیقی جدید، بیماری عصبی‌ای را کشف کرده‌اند که اختلالاتی شناختی مشابه با آلزایمر به‌وجود می‌آورد، اما آسیب‌شناسی مغزی آن متفاوت است.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر پیتر تی نلسن از مرکز سالخوردگی سندرز بروان دانشگاه کنتاکی و دکتر جان اف. کری از بیمارستان مونت سینای واقع در نیویورک این بیماری را  primary age-related tauopathy  یا به اختصار PART   نامیده‌اند.

بیماران مبتلا به آلزایمر دارای آشفتگی در مغز هستند که ناشی از رسوب پروتئینی به نام تاو است و همچنین  دارای پلاک که ناشی از رسوب پروتئینی به نام بتا آمیلویید است. اما بیماران مبتلا به PART فقط دارای آشفتگی هستند.

این حقیقت که برخی از بیماران از مشکلات حافظه شکایت دارند اما فقط دارای آشفتگی در مغزشان هستند، پژوهشگران را سردرگم کرده است. در گذشته، چنین تشخیص داده می‌شد که بیماری این بیماران آلزایمری در مراحل اولیه است اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هیچ فعالیت غیرعادی بتا آمیلویید در مغز چنین بیمارانی دیده نشده است. شواهد نشان می دهد که در این افراد هیچ‌گونه علامتی دال بر پیشرفت پلاک‌ها که مشخصه آلزایمر باشد، نیست.

دکتر نلسون، دکتر کری و گروه تحقیقاتی آنها برنامه دارند که روش‌های بالینی نوینی برای تشخیص PART بیابند، امری که آنها امیدوارند منجر به گسترش درمان برای همه بیماران مبتلا به هرگونه اختلال حافظه شود.

برخلاف آلزایمر، آشفتگی در PART محدود به مناطق خاصی در مغز می‌شود.

در تحقیقات این پژوهشگران که در ژورنال پزشکی Acta Neuoropathologica منتشر شده، گفته شده است که بیماری PART ناشی از پروتئین تاو است که به طور مستقیم منجر به آشفتگی مغز می شود.

برخلاف بیماری آلزایمر که بیماران دارای پلاک بتا آمیلویید و  آشفتگی در مغز هستند، بیماران مبتلا به PART  فقط دارای آشفتگی در مغز هستند.

این گروه تحقیقاتی در ادامه گزارش خود می‌افزاید: «در آلزایمر معمولا آشفتگی سراسر ذهن را فرامی‌گیرد. هر چند در بیمار PART، آشفتگی در لب گیجگاهی، ساقه مغز، مناطق بویایی و پیش مغز دیده می‌شود. بیشتر این ساختارها مربوط به حافظه می‌شوند که توضیح می دهد چرا این بیماران  مشکلات حافظه دارند.»

پژوهشگران می‌گویند هنوز قادر نیستند تعیین کنند بیماری PART  چقدر شایع است. اما آنها همچنین اشاره کردند که این بیماری بیشتر در افراد بسیار سالمند دیده می‌شود ولی هنوز دلایل آن را نمی‌دانند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که ۲۵ درصد بیماران که مبتلا به اختلال شناختی (عصبی) خفیف هستند، کسانی که اسکن مغز انجام دادند و مایع مغزی نخاعی‌شان برای وجود هرگونه علائم غیرمعمول از بتا آمیلویید و تاو آزمایش شده است و هیچ گونه علائمی از فعالیت غیرمعمول بتا آمیلویید در آنها دیده نشده است، ممکن است مبتلا به بیماری PART باشند.

دکتر نلسون درباره این تحقیق می‌گوید: «تاکنون  یافتن درمان برای بیماری PART یا حتی تحقیق کردن روی این بیماری به دلیل وجود نداشتن روش‌های واضح تشخیص، دشوار بوده است. در حال حاضر که جامعه پزشکی به علائم کلیدی بیماریPART پی برده، پزشکان قادر خواهند بود انواع مختلف اختلالات حافظه را زودتر تشخیص دهند. این پیشرفت تاثیر بزرگی در توانایی ما در تشخیص و توسعه راه‌های درمان موثر برای بیماری های مغزی که در افراد سالخورده دیده می‌شوند، دارد.»

در ادامه گزارش گروه تحقیقاتی آمده است که روش‌های نوین آنها برای بیماری PART به افزایش دقت آزمایش‌های بالینی دارویی بیماری آلزایمر نیز کمک می‌کند. آنها توضیح می‌دهند که درگذشته بیماران مبتلا به PART  عکس العمل‌های منفی به آزمایش‌های بالینی دارویی که هدفشان بتا آمیلویید بوده است، داشته‌اند. علتش این بوده که آن داروها بر آشفتگی تاثیری نداشتند.

اضطراب نیز می‌تواند باعث شروع زودرس آلزایمر شود.

منبع: مدیکال نیوز تودی
ترجمه: هانا حیدری

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.