ادامه واکنش‌ها به فیلتر شدن جی میل و گوگل

کامیار ثقفی، عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوران درباره از دسترس خارج شدن سرویس جی میل گفت: سرویس جی میل و گوگل به دلیل فراخوان وسیع مردم برای استفاده نکردن از این سرویس‌ها از سوی مراجع مربوطه فیلتر شد.

وی در پاسخ به این سوال که این فراخوان در کجا و با چه شیوه‌ای انجام گرفته است، گفت: یکی از این فراخوان‌ها به صورت اس‌ام‌اس‌های عمومی که مردم برای هم ارسال می‌کردند، انجام شده است. در این اس‌ام‌اس‌ها مردم خواهان اعتراض به سازندگان فیلم موهن پیامبر اکرم و عدم استفاده عمومی از سرویس‌های گوگل شدند.

ثقفی در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ راه مناسبی برای اعتراض به این فیلم است، گفت: از نظر شخص من حتما باید مواجهه جدی با این حرکت‌های استکبار صورت گیرد. البته شورای عالی فضای مجازی دخالتی در این کار نداشته و تاکنون هم هیچ موضعی نشان نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کاربران ایرانی با استفاده از سرویس جیمیل به کسب‌وکار می‌پردازند و با این عمل بسیاری از کارها مختل شده و باعث اعتراض عمومی خواهد شد، گفت: اتفاقا اعتراض به گوگل برای انتشار این فیلم در حد وسیع‌تری از اعتراض به از دسترس خارج شدن سرویس جیمیل انجام گرفته است و من فکر می‌کنم مردم از این کار راضی هستند.
ثقفی افزود: برای اعتراض به این فیلم باید مزایا و معایب این کار اولویت‌بندی شود که باز از نظر من باید اقدامات جدی‌تری هم صورت گیرد.

این عضو شورای عالی فضای مجازی استفاده از سرویس‌های ایمیل داخلی را بهتر از ایمیل‌های خارجی دانست و گفت: باید ایرانی‌ها از سرویس‌های دیگر استفاده کنند.

ثقفی در واکنشی تند به خبرنگار ما که اعتماد کاربران ایرانی را به ایمیل‌های داخلی کم می‌دانند، گفت: چرا کاربران ایرانی از ایمیل داخلی می‌ترسند. مگر کار آنها غیرشفاف است که دوست ندارند هویت خود را در فضای مجازی اعلام کنند.

این در حالی است که در فضای مجازی حریم خصوصی بسیار اهمیت دارد و کسی نمی‌تواند برای کاربران تعیین تکلیف کند که از چه سرویسی استفاده کند.

سلیمانی: از دسترس خارج شدن جیمیل تنها باعث مزاحمت برای کاربران می شود
محمد سلیمانی رییس کمیته مخابرات مجلس و وزیر سابق ارتباطات سابق در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن محکوم کردن این عمل گفت: اگر استفاده نکردن از گوگل و سرویس های جی میل به صورت خود جوش و مردمی انجام می گرفت، می توانست تاثیرات مثبتی در جامعه جهانی بگذارد. اما با فیلتر کردن این سرویس از سوی مسوولان، نه تنها این اثر از بین رفته، بلکه باعث مزاحمت برای کاربران شده است.

وی ادامه داد: مطمئنا مردم با استفاده از این سرویس کارهای روزمره و کسب و کار خود را انجام می دهند و حتی کسانی هم با کمک این سرویس کارهای اضطراری انجام می دهند و این عمل جز ضرر به این افراد هیچ نتیجه دیگری در پی ندارد.

وزیرسابق ارتباطات و فناوری اطلاعات این اقدام را عجولانه و بدون تفکر عنوان کرد و افزود: فیلتر کردن جی میل یک اقدام شتاب زده و غیر منطقی است و در واقع یک خود تحریمی به حساب می آید.
وی با تاکید بر ناپسند بود فیلتر شدن سرویس جی میل خاطر نشان کرد: این عمل باید در ابتدا با یک نظر سنجی از سوی مردم صورت می گرفت و همچنین باید به خود مردم اجازه می دادند که برای مقابله با این فیلم چه کاری انجام دهند که در این صورت می توانست اثرات مثبتی بگذارد. ولی ما کاری کردیم که هم در داخل و هم در خارج از کشور وجهه بسیار بدی پیدا کنیم.

سلیمانی اضافه کرد: مطمئنا تمامی مردم کشور دوستدار حضرت محمد (ص) هستند و قطعا خود برای مقابله با استکبار اقدام
می کردند. ضمن اینکه این فیلم کار گوگل نبوده است که ما برای اعتراض، از طریق فیلتر کردن گوگل مردم خود را به زحمت انداخته ایم.سلیمانی در پایان به مسوولان توصیه کرد که هر چه سریع تر دسترسی به جی میل را فراهم کنند و اجازه دهند مردم با کارهای فرهنگی با تهاجمات مقابله کنند، نه با آزار و اذیت کاربرانی که در فضای مجازی کسب و کار می کنند.

IT Iran

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.