ادعای بعضی کشورها دربارهٔ دانشمندان ایرانی مغالطه است

۳۰م آذر ،

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: ادعای بعضی کشورهای عربی دربارهٔ ملیت دانشمندان ایرانی مانند بوعلی سینا یا قطب الدین شیرازی مغالطه است و مبنای اساسی و منطقی ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای ولایتی امروز در دومین روز نشست علمی کنگره بزرگداشت قطب الدین شیرازی در شیراز افزود: دانشمندی مانند بوعلی سینا صرفا برای حج به کشور عربی سفر کرد  و گرنه پای او به  هیچ کشور عربی دیگری  نرسید.
وی گفت: از جمله مواردی که این کشورها برای ملیت عربی دانشمندان بیان می کنند ، آثار مکتوب آنان است که به زبان  عربی نگاشته شده  در حالی که  در این دوره اسلامی ،  نگارش کتاب  به  عربی  مرسوم  بود و اغلب آثار دانشمندان ایرانی به  عربی نوشته  شد.
ولایتی گفت: البته در دوره قطب الدین شیرازی ،  نهضت فارسی نویسی به  اوج خود رسید و  بسیاری از آثار مکتوب علامه قطب الدین شیرازی  به  نثر فارسی نگاشته شده است.
وی با بیان اینکه  هیچ ملتی به  اندازه ملت ایران به  اسلام  و  ترویج فرهنگ اسلامی خدمت نکرده است ، افزود:  هیچ ملتی هم به اندازه ملت ایران در پاسداشت فرهنگ ایرانی خود همت نداشته است.
ولایتی افزود:  اگر به زبان عربی نوشتن آثار مکتوب ،  نشانه ای  برعرب بودن دانشمندان ایرانی است پس در عصر کنونی هم  باید همه کسانی را که  مقاله به زبان انگلیسی در مجلات  بین المللی ارائه می دهند با  ملیت امریکایی و اروپایی بشناسیم  در حالی که  نوشتن مقالات  به زبان انگلیسی صرفا برای این است که شمار بیشتری مخاطب  و خواننده داشته باشد.
وی گفت: متاسفانه تمدن غرب هم در این زمینه در سده های پیشین درست عمل نکرد و بسیاری از کشفیات و تحقیقات علمی که دانشمندان ایرانی انجام داده اند را به نام خود ثبت کرده که از جمله آن ، گردش زمین به  دور خورشید است.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.